2TEF Realisatie fictie (B-LUCA-N43831)

9 studiepuntenNederlands152 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Embrechts Gert (coördinator) |  Embrechts Gert |  Lahousse Lies |  Santermans Frank |  Swanenberg Roel |  Tambuyzer Koen |  Vangenechten Ludo |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) kan een idee pitchen voor een groep. Hij/zij kan dit idee uitwerken tot een film-, tv serie, of ander fictie-format verhaal. Hij/zij kan structureel een treatment en synopsis ontwikkelen. Hij/zij kan samenwerken in een 'writers room' en dit op een creatieve en pragmatische wijze. Hij/zij kan samenwerken met andere studenten en kan leren uit feedback.

De student is in staat om een scenario te schrijven voor een kortfilm of tv serie, of ander fictie-format, binnen een genrevorm en kan dit omzetten naar een contextgericht draaiboek. Hij/zij is in staat om de preproductie van een genre-kortfilm of tv serie op te starten met een artistieke en pragmatische visie. En dit zowel zakelijk/productioneel als artistiek. 

De student(e) is in staat om in een fictieproductie te functioneren als realisator of in een verantwoordelijke creatieve functie, met als resultaat een kortfilm of tv serie of ander fictie-format volgens het genre dat het scenario, draaiboek en productionele context aangeeft.

 

Dit kadert in de opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR):

 

ONTWERPEN EN REALISEREN  
De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)  
De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)  
De student documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)  

CONTEXTUALISEREN  
De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)  
De student toont engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)  

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN  
De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)  
De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)  
De student kan in elke fase over het project communiceren. (OLR 15)  
De student kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)  

REFLECTEREN  
De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)  
De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)  
De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22) 

Voor het onderdeel 2TEF Realisatie Fictie zijn geen bijzondere begincompetenties vereist.

Een behoorlijke kennis van het Nederlands is noodzakelijk.

Een behoorlijke kennis van het Engels is wenselijk om vakliteratuur te begrijpen en eigen onderzoek te kunnen uitvoeren.

De competenties aangetoond in 1TEF Filmprojecten N43995 zijn noodzakelijk.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43995) OF SOEPEL(N43594) EN SOEPEL(N43994) EN GELIJKTIJDIG( N44063 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43995 : 1TEF Filmprojecten
N43594 : 1TEF Filmprojecten
N43994 : 1TEF Scenario
N44063 : 2TEF AV Vormgeving 2

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43057 : 3TEF Fictie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43610 : 3TEF Dramaturgie en scenario (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43878 : 3TEF Fictie TV en Film
N43883 : 3TEF Mediaformats
N44078 : 3TEF Fictie TV en Film

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2TEF Scenario voor fictie (B-LUCA-N60065)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht32 urenBeide semestersBeide semesters
Embrechts Gert |  Tambuyzer Koen |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) krijgt drie verschillende methodes aangeleerd om gelaagde, genrespecifieke personages te ontwikkelen.
- Charactermapping: Studie van het personage, zijn/haar masker, zijn/haa ware ik, zijn/haar angsten, zijn/haar ideaalbeeld en zijn/haar duistere kant.
- Mythische personages: Studie van een mythologische benadering van personageontwikkeling. 
- The 8 characters of comedy: Studie van de 8 belangrijkste archetypische personages die in comedyverhalen opduiken.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.

De lessen gaan door op de campus.

Bij overmacht zal de les locatie worden aangepast aan de crisissituatie.

6 sp. 2TEF Realisatie Fictie (B-LUCA-N62203)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht120 urenBeide semestersBeide semesters
Embrechts Gert |  Lahousse Lies |  Santermans Frank |  Swanenberg Roel |  Vangenechten Ludo |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Praktijkoefeningen fictiefilm en tv series. 

Aan de hand van personages: ontstaan van een conflict, vertelling, sympathie en antipathie.

Uitwerking in scenario, realisatie, eindmontage van korte films als scenarist/realisator en medewerking als roterend ploeglid in een project van een collega, tot de afwerking in een representatieve data-dvd.

Het analyseren van scènes uit bestaande films en opgegeven scenario’s verfilmen met een passend draaiboek en met een professionele attitude.

Scenario’s, draaiboeken en het functioneren als ploeglid van collega’s, worden tijdens de lessen geanalyseerd en besproken. 

Verplicht:

Synopsissen, bewerkingen, scenario's, draaiboeken, montages en afgewerkte films van collega's.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en audiovisuele werken.

Projectmatig met hoorcolleges.

Huiswerk: scenario, draaiboek, preproductie.

Klasverband: analyse, reflectie, samenwerking: filmopnamen in een filmploeg in roterende functies, preproductie, realisatie, montage, post-productie, visie.

 

Evaluatieactiviteiten

2TEF Realisatie fictie (B-LUCA-N83831)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N60065 - 2TEF Scenario voor fictie1-20/20 puntenschaal
N62203 - 2TEF Realisatie Fictie1-20/20 puntenschaal

Om voor dit opleidingsonderdeel te kunnen slagen moet de student voor de beide OLA's een minimale score behalen nl.

N60065 2 TEF scenario voor fictie: minimale score 10/20

N62203 2 TEF realisatie fictie: minimale score 10/20

 

N62203 2 TEF Realisatie fictie:

De beoordeling van de student bestaat uit

- participatie

- een evaluatie door de docent

- een zelfevaluatie

Evaluatie betreft aanwezigheid en regelmaat, inzicht in scenariotechniek en vaardigheid in filmvormgeving, kritische en analytische ingesteldheid en communicatievaardigheid, betrokkenheid bij werk van collega's, creatieve en filmtechnisch inzicht en vaardigheid, probleemoplossend werken binnen gestelde limieten, presentatie van de werken zoals documenten: scenario, draaiboek, pre-productie , productie, postproductie, binnen de deadline, volgens de opgave van de opdracht. Tijdens de lessen is er een mondelinge bijsturing door de docent en de collega studenten.

Voor N60065 - 2 TEF Scenario voor Fictie:

Er is WEL een 2de examenkans mogelijk!

Evaluatie van opdrachten en schriftelijk examen.

1ste zittijd: totaal van de opdrachten voor 50% van de punten en een schriftelijk gesloten boek examen voor 50 % van de punten

2de zittijd: opdracht voor 100% van de punten

 

 

Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

  • N62203 - 2TEF Realisatie Fictie

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N60065 - 2TEF Scenario voor fictie (binnen academiejaar)

N62203 - 2 TEF Realisatie fictie: GEEN 2de zittijd mogelijk

N60065 - 2 TEF Scenario voor Fictie:

2de zittijd mogelijk: opdracht voor 100% van de punten