3TEF Fictie TV en Film (B-LUCA-N43878)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student(e) in staat om:
- een scenario te analyseren in al zijn onderdelen en te betrekken op zijn/haar eigen levenwereld
- een idee te pitchen waarin thema, hoofdpersonages en hoofdverhaallijn duidelijk naar voor worden gebracht
- een artistieke visie te ontwikkelen op een scenario en uit te werken in al zijn onderdelen en daarover te communiceren met een crew
- speelbare regieaanwijzingen kan geven aan acteurs
- met acteurs te werken in de in de pré-productie via een lezing en repetities
- met acteurs te werken op een filmset
- met een filmcrew te werken
- een idee kan uitwerken tot een korte fictionele film zowel artistiek als productioneel
- een filmproces te analyseren en via 'peer reviews' te leren uit feedback van docenten en medestudenten
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(N43831) EN SOEPEL(N43833)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43831 : 2TEF Realisatie fictie
N43833 : 2TEF AV Vormgeving 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Schakelprogramma naar master Televisie-Film) 90 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Voorbereidingsprogramma naar master Televisie-Film) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Televisie-Film) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. 3TEF Fictie TV en Film project 1 (B-LUCA-N62478)
Inhoud
In ‘From Script to Screen’ worden alle facetten van het werkproces van een regisseur/ film- en televisiemaker doorlopen. Het is een verdere verdieping van wat in fase 1 & 2 van de opleiding werd aangereikt.
Een diepgaande analyse van een scenario en het verbinden van thema en personages met de eigen leefwereld zijn het startpunt. Het uitwerken van een gedegen artistieke visie op beeld en geluid zijn een volgende stap. Tenslotte wordt het werken met cast en crew in de voorbereding (pré-productie), de opnamen (productie) en de rol van de regisseur in de afwerking (post-productie) onder de loep genomen. De theorie wordt steeds afgewisseld met korte praktijkoefeningen die soms indivudueel en soms in groep gebeuren.
Het boek ‘Directing Actors’ (Judith Weston) is de leidraad om te komen tot ‘speelbare regieaanwijzingen’ en het werken met acteurs in de voorbereiding en op de set. Het zelf spelen en regisseren vormt een belangrijk onderdeel als start van dit onderdeel. Het werken met professionele acteurs is een logische volgende stap.
Dit alles resulteert op het einde van het eerste semester in een korte film waarin al bovenstaande facetten worden vertaald in een groepswerk.
Studiemateriaal
Leidraad binnen dit opleidingsonderdeel:
‘Directing Actors’ (Judith Weston)
In de bibliotheek en in de mediatheek worden inkijkexemplaren ter beschikking gesteld.
Toelichting onderwijstaal
De voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Inleidende hoorcolleges, eigen filmanalyse, eigen onderzoek in de filmgenres, scenario-oefening, groepsbesprekingen.
Praktijkoefeningen in het schrijven en herschrijven van een scenario voor een genre-kortfilm en reflecteren over scenario's van collega-studenten, waarna hierop het uitwerken en herwerken van een draaiboek en reflecteren over draaiboeken van collega-studenten onder begeleiding. Voorbereiden van de preproductie.
Besprekingen in teamverband, preproductie, opnamen en postproductie tot en met de vertoning van de film.
Kritische analyse van het eigen werk in teamverband.
Bij overmacht zal de leslocatie worden aangepast aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen.
4 sp. 3TEF Fictie TV en Film project 2 (B-LUCA-N62479)
Inhoud
De student(e) ontwikkelt een eigen verhaal dat volgens een eigen gekozen genre wordt uitgewerkt in een scenario voor een korte film van 3 minuten. Na goedkeuring van het scenario wordt binnen een strakke productionele timing de korte film gerealiseerd met speciale aandacht voor de facetten die werden aangerijkt in 'From Script to Screen'. Tijdens dit proces wordt de student(e) individueel begeleid bij de verschillende stappen van de pré-productie, productie en post-productie.
Studiemateriaal
Verplicht:
Opgegeven filmtitels ter analyse en vergelijking, eigen research en werk van collega's.
Eigen werk en dat van collega's zijnde synopsi, karakters, storylines, treatments, scenario's, draaiboeken, grondplannen, pre-productiedossiers,
Gekozen scenario's en storyboards, productiebijbel, rushes beeld en geluid, script-documenten, montageversies, eindmontage.
Toelichting onderwijstaal
De voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Inleidende hoorcolleges, eigen filmanalyse, eigen onderzoek in de filmgenres, scenario-oefening, groepsbesprekingen.
Praktijkoefeningen in het schrijven en herschrijven van een scenario voor een genre-kortfilm en reflecteren over scenario's van collega-studenten, waarna hierop het uitwerken en herwerken van een draaiboek en reflecteren over draaiboeken van collega-studenten onder begeleiding. Voorbereiden van de preproductie.
Besprekingen in teamverband, preproductie, opnamen en postproductie tot en met de vertoning van de film.
Kritische analyse van het eigen werk in teamverband.
Evaluatieactiviteiten
3TEF Fictie TV en Film (B-LUCA-N83878)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
N62478 - 3TEF Fictie TV en Film project 1 | 1-20/20 puntenschaal |
N62479 - 3TEF Fictie TV en Film project 2 | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindresultaat wordt een geschreven - en een audiovisueel werk.
De participatie-graad van de student (online of on campus) is een belangrijk onderdeel van de eind-evaluatie.
De student wordt beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.
De interactieve lessituatie vereist een actieve deelname aan de lessen en de opdrachten.
De datum van oplevering en deadlines worden in rekening gebracht bij de eindevaluatie.
Eindevaluatie door de docent: Papers filmanalyse en studie filmgenre, scenario-oefening.
Eindevaluatie door de docent op het werktraject en het eindresultaat door de docent.
Eindresultaat op basis van:
- engagement in de lessen alsook tijdens de draaidagen en post-productie.
- de samenwerking van de student tijdens de praktijk, als realisator of verantwoordelijk en creatief lid
van een filmploeg met buitenstaanders zoals acteurs, locatie-eigenaars, instanties, maatschappijen, sponsors, ...
- de kritische ingesteldheid en creatieve inbreng (feedback) van de student op zijn eigen werk en dat van zijn collega's,
- het probleemoplossend en filmtechnisch vermogen
- accuraatheid, doorzettingsvermogen
- een organisatorisch vermogen met kennis en toepassing van de wettelijke en professionele normen bij een fictie productie
- de dagverslagen en kritische evaluaties van het werk van zichzelf en van collega's
- de grondigheid van de productiedossiers, samengesteld door de verschillende functies
- het respecteren van de deadlines en professionele attitude
De opdrachten worden mondeling geëvalueerd en bijgestuurd naar de eindpresentatie toe,
met aandacht voor uitwisseling van ideeën en meningen van zowel docent als studenten onderling.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.