2TEF AV Vormgeving 2 (B-LUCA-N43833)

9 studiepuntenNederlands116 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Vangenechten Ludo (coördinator) |  Santermans Frank |  Tilkens Patrick |  Vangenechten Ludo |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het opo 2 TEF AV vormgeving 2 omvat verschillende doelstellingen die worden geconcretiseerd in de verschillende onderwijsleeractiviteiten (OLA's):

- N62458 2TEF Montage

Toepassen van de opgedane kennis in de diverse lessen in de vorm van digitale editing. 
Kennis van de vaktaal.

- N62459 2TEF Geluidsvormgeving

Het ervaren van het oor-effect van een studio microfoon en het leren omgaan met studio-tools in de vorm van het samenbrengen van teksten en sonorisatie-elementen. Geluidsomkadering bij beelden, het ervaren van de complexiteit van opnames op locatie. De invloed van dialogen (of geen) ervaren tussen onze reële geluidservaring, geluids-sculpturen en beelden.

- N62460 2TEF Multicamera
Kunnen toepassen van de opgedane kennis in multicamera situaties.
Kennis van de vaktaal en de diverse functieinhouden.

- N62457 2TEF Cinematografie:

Theorie:

De student(e)  die de cursus met vrucht afsluit, beheerst: 

- op inleidend niveau enkele principes van speciale effecten enerzijds

- en verdiept zich in de eerder aangeleerde elementen (cinematografisch beeld - th) van de cinematografie en de bijhorende werkinstrumenten, begrippen en terminologie anderzijds. 
De student past het voorgaande toe op de audiovisuele oefeningen. De student doet dat volgens de regels van de kunst en op professioneel niveau (gerelateerd aan het studietraject). 

- Praktijk:

De student(e)  die de cursus met vrucht afsluit verwerft in principe een meer doorgedreven kennis en vaardigheid van diverse werkmiddelen. Dit op het niveau van dit studietraject.  
De student kan het werkmateriaal en de werkmethode identificeren, benoemen, ordenen, opnoemen, opbouwen, uitleggen en dies meer. 
De student werkt volgens de regels van de kunst en volgens professionele normen (gerelateerd aan het studietraject). Dit uit zich ook in de wijze waarop met het toevertrouwde materiaal wordt omgegaan.

Dit kadert in de opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR):

ONTWERPEN EN REALISEREN  
De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)  
De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)  
De student documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)  

CONTEXTUALISEREN  
De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)  
De student toont engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)  

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN  
De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)  
De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)  
De student kan in elke fase over het project communiceren. (OLR 15)  
De student kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)  

REFLECTEREN  
De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)  
De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)  
De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22) 

Voor het onderdeel 2TEF AV Vormgeving 2 zijn geen bijzondere begincompetenties vereist.

Een behoorlijke kennis van het Nederlands is noodzakelijk.

Een behoorlijke kennis van het Engels is wenselijk om vakliteratuur te begrijpen en eigen onderzoek te kunnen uitvoeren.

De competenties aangetoond in 1TEF Filmprojecten N43995 zijn noodzakelijk.

 

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43988) OF SOEPEL(N43761) EN SOEPEL(N43762) EN SOEPEL(N43765)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43988 : 1TEF Geluidsvormgeving
N43761 : 1TEF AV Vormgeving 1
N43762 : 1TEF Cinematografisch beeld
N43765 : 1TEF Découpage & Regie

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43053 : 3TEF Camera en montage (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43611 : 3TEF Geluidsvormgeving 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43613 : 3TEF Multicamera & postproductie
N43878 : 3TEF Fictie TV en Film
N43884 : 3TEF Non-Fictie
N43896 : 3TEF AV Vormgeving (3) Beeld - keuzevak
N43897 : 3TEF AV Vormgeving (3) Geluid - keuzevak
N43898 : 3TEF AV Vormgeving (3) Montage - keuzevak
N44078 : 3TEF Fictie TV en Film
N44079 : 3TEF Non-Fictie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2TEF Cinematografie (B-LUCA-N62457)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Tilkens Patrick |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

A- Het theoretisch luik.

Verdieping in de studie van het cinematografisch instrumentarium (technologie en vormgeving).   De aandacht voor de cinematografie verhogen teneinde die dienstbaar te laten zijn voor de diverse opdrachten van de student(e).

Initiatie in speciale beeldopnametechnieken. Indien mogelijk brengen we een  bezoek aan relevante lezingen en/of studiedagen (bedrijfsbezoek ...).

De volgende elementen worden besproken (onder voorbehoud van technische evolutie) :

de vele taken van de chef-cameraman en van de cameraman, de prospectie, het ATA carnet, HDR en BT2020/ BT 2100, speciale effecten, manipulatie van de tijd, optische effecten, miniaturen, rear en front projectie, composites, translucents en backdrops, chroma key, day for night, werken met spiegels, match moving - motion tracking, special kranen, DOF adaptors, metadata, bitdiepte xvYCC deepcolor, logaritmische schaal, telecinema en DI, RAW DNG cineon, CCD en CMOS, opslagmedia, recorders, verbindingen, HD 2K 4K, anamorfoot lenzen,  aspecten van  beeldschermen, aspecten van het kader, aspecten van licht, cinematografie.

B- Het luik praktijk.

De student(e) leert werken met  de (semi-professionele) videocamera's zoals die door de school ter beschikking worden gesteld.

De student(e) ontdekt nieuwe mogelijkheden en beperkingen. Kennismaking met lichtinstrumenten en accessoires zoals die door de school ter beschikking worden gesteld. Aandacht voor het gebruik van licht, de mogelijkheden en de beperkingen. Aandacht aanscherpen voor doelmatig gebruik van de perspectivische werking van de verschillende focalen. Zelfstandig kunnen beslissen over technische kwaliteit van lichttechnische aspecten ( bvb. kleurtemperatuur en contrast).

Er wordt gewerkt met het materiaal zoals dat door de school ter beschikking wordt gesteld. De studenten mogen eigen werkmiddelen gebruiken. 

Indien mogelijk werkbezoek aan relevante bedrijven (bvb. Lites).

De cursus Cinematografie 2 wordt aangeboden via TOLEDO.

De cursussen van cinematografie 1  en découpage en regie.

De opdrachten voor het luik "praktijk" worden aan het begin van het academiejaar aan de studenten gecommuniceerd via TOLEDO. 

De lessen worden in het Nederlands onderwezen. Waar nodig en gebruikelijk worden Engelstalige en Franstalige termen en begrippen gehanteerd. 

Hoorcollege (interactief), visies, groepsgesprek, zelfstudie, bedrifjsbezoeken, workshop en demonstraties. 

De opdrachten voor het luik "praktijk" worden aan het begin van het academiejaar aan de studenten gecommuniceerd via Toledo. 

Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. 

De studenten werken individueel en/of in een groep aan de opdracht(en).

De briefing de opdracht(en) wordt iva Toledo gecommuniceerd. 

De opdracht(en word(t)(en) ingediend via Toledo. 

De contactmomenten worden in regel op de campus georganiseerd, tenzij de veiligheidsmaatregelen het verhinderen. In dat geval wordt een online alternatief uitgewerkt.

 

2 sp. 2TEF Montage (B-LUCA-N62458)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht16 urenBeide semestersBeide semesters
Vangenechten Ludo |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Toepassen van de opgedane kennis in de diverse lessen in de vorm van digitale editing. 
Kennis van de vaktaal.

Het leren toepassen van de filmtaal en basistechnologie van basisoefeningen in editing in een gevorderd stadium. 
Editing van eigen opnames (ook uit andere vaklessen) en bestaand aangeleverd beeld- en audiomateriaal tot een geheel dat voldoet aan de opgelegde regels.

Aanbevolen:

Vakliteratuur, films, boeken

Handboek: The Filmmaker’s Handbook - Steven Ascher & Edward Pincus,
Plume, ISBN 0-452-27957-7.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

 

Projectmatig met hoorcolleges.  

Concrete werksituaties.

 

2 sp. 2TEF Geluidsvormgeving (B-LUCA-N62459)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Santermans Frank |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het ervaren van het oor-effect van een studio microfoon en het leren omgaan met studio-tools in de vorm van het samenbrengen van teksten en sonorisatie elementen.

Geluidsomkadering bij beelden, het ervaren van de complexiteit van opnamen op locatie.

De invloed van dialogen (of geen) ervaren tussen onze reële geluidservaring, geluids-sculpturen en beelden.

 

Cursussen worden aangeboden via Toledo. Eigen notities zijn aanbevolen.

Het benodigde materiaal kan gehuurd worden via LUS (uitleendienst van Campus C-Mine) 

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Klassikaal onderricht in de daarvoor voorziene vakspecifieke lokalen (Klankstudio/opnamestudio/computerlokalen).

Klassikaal en individueel uitwerken van oefeningen.

Uitwerken van individuele opdrachten. 

De contactmomenten worden in regel op de campus georganiseerd met occasionele online contacten.Indien de veiligheidsmaatregelen fysieke contacten verhinderen of beperken wordt een online alternatief uitgewerkt.

 

2 sp. 2TEF Multicamera (B-LUCA-N62460)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Vangenechten Ludo |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Vele studenten komen terecht in de televisiewereld, waar een groot deel van de programma’s wordt gemaakt in een multicamera-studio. Hoe zit zo’n studio in elkaar? Hoe wordt ze afgeregeld? Wat is de taakverdeling? De student(e) moet zich thuis gaan voelen in een grotere ploeg (als afgestudeerde in een ploeg van vijf tot dertig professionelen) die elk met hun specifieke taak, zo vlot mogelijk samenwerken. 

De focus van dit OLA ligt op het leren regisseren van een multicamerasessie en leren omgaan met de stressfactor die livesessies met zich mee brengen. 

bijkomende inhoud: Samenstelling en afregeling van de multicamera-studio: de productiestudio, het videosignaal, de camera’s, het audiomengpaneel en beeldmenger, randapparatuur: titelgenerator, ..., verbindingen en afregeling, taakverdeling en communicatie, ... 
Leren toepassen van deze kennis tot een volwaardige multicameraopname.

Aanbevolen:

Vakliteratuur, films, boeken

Handboek: The Filmmaker’s Handbook - Steven Ascher & Edward Pincus,
Plume, ISBN 0-452-27957-7.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.  

Concrete werksituaties.

 

Evaluatieactiviteiten

2TEF AV Vormgeving 2 (B-LUCA-N83833)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62457 - 2TEF Cinematografie1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal
N62458 - 2TEF Montage1-20/20 puntenschaal
N62459 - 2TEF Geluidsvormgeving1-20/20 puntenschaal
N62460 - 2TEF Multicamera1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en audiovisuele werken.

Tijdens een interne jury presenteer je je werk.

Er mag voor maximaal 1 van de 4 OLA's een tolereerbaar tekort behaald worden (8/20 of meer) om te slagen voor het OPO.

Indien dat niet zo is, wordt het eindcijfer 9/20 tenzij het gewogen resultaat van alle OLA's lager is.

Het gewogen resultaat van alle OLA's is niet tolereerbaar. M.a.w. het eindresultaat van het OPO moet minstens 10/20 zijn.

2 TEF Cinematografie 

Het eindcijfer is een samengesteld punt waarin de volgende componenten worden verwerkt :

- Resultaat voor het theoretisch examen.

-  MICKT (maturiteit, motivatie, inzet, iniatief, creativiteit, kennis,techniek, talent, toewijding)

- Een of meer gerichte filmopdrachten gerelateerd aan de doelstellingen van dit opleidingsonderdeel. Eventueel  portfolio van persoonlijk werk mbt camera en belichting.

- eventueel vaardigheidstoets en of praktijkexamen (eventueel buiten de examenperiode).

- mogelijke extra opdrachten

Desgevallend worden tussentijdse toesten afgenomen. Indien dit wordt weerhouden dan kunnen de modaliteiten in overleg met de klas besproken worden. 

Te laat aangeboden werk komt niet in aanmerking voor evaluatie. De bestanden (films, dossiers,...) dienen conform de vormvereisten aangeboden te worden om in aanmerking te komen voor evaluatie. 

Het resultaat voor het examen telt voor 50 procent van de punten. Het resultaat van de praktijk (filmopdrachten, MICKT etc. ) telt voor 50 procent van de punten. 

Er is wel een tweede examenkans voor het luik "theorie".

Er is geen tweede examenkans voor het luik "praktijk". 

 

2 TEF MONTAGE

De student wordt beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.

De totale beoordeling bestaat uit de volgende onderdelen:

50 % van de punten:
- Het kunnen toepassen van de vaktechnische theoretische kennis in een praktijksituatie. 
- De aanwezigheid in de lessen en de inzet bij de gezamenlijke oefeningen.
- Zijn/haar individuele opdrachten.

50 % van de punten:
- Praktische individuele examenproef. 

De interactieve lessituatie vereist actieve deelname aan de lessen en opdrachten.
De datum van oplevering dient gerespecteerd te worden om in aanmerking te komen voor een evaluatie.

 

2 TEF GELUIDSVORMGEVING

Geluidsvormgeving theorie 2: Er is WEL een 2de examenkans.

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (gesloten boek).

Zelfde modaliteit voor de 1ste als  2de examenkans.

Op het theoriegedeelte staat 50% van de punten.

Geluidsvormgeving praktijk 2: Er is GEEN 2de examenkans.

De student wordt beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.
De interactieve lessituatie vereist een actieve deelname aan de lessen en de opdrachten.  
De datum van oplevering dient gerespecteerd te worden om in aanmerking te komen voor een evaluatie.

Op het praktijkgedeelte staat 50% van de punten.

 

2 TEF MULTICAMERA

De student wordt beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.

De totale beoordeling bestaat uit de volgende onderdelen:
- De participatie bij de gezamenlijke oefeningen (75 % van de punten)
- Groepswerk met individuele invalshoek (presentatie) (25% van de punten)
De interactieve lessituatie vereist actieve deelname aan de lessen en opdrachten.
 

Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

  • N62460 - 2TEF Multicamera

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62457 - 2TEF Cinematografie (binnen academiejaar)
  • N62459 - 2TEF Geluidsvormgeving (binnen academiejaar)

Cinematografie:

Er is WEL een tweede examenkans voor het luik "theorie".

Er is GEEN tweede examenkans voor het luik "praktijk". 

Montage:

Er is GEEN tweede examenkans. 

Geluidsvormgeving theorie 2

Er is WEL een 2de examenkans.

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (gesloten boek).

Zelfde modaliteit voor de 1ste als  2de examenkans.

Op het theoriegedeelte staat 50% van de punten.

Geluidsvormgeving praktijk 2:

Er is GEEN 2de examenkans.

Multicamera:

Er is geen tweede examenkans. 

Er is geen tweede examenkans.