3TEF AV Vormgeving (3) Beeld - keuzevak (B-LUCA-N43896)

3 studiepuntenNederlands32 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
van Wijk Brecht (coördinator) |  van Wijk Brecht |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) die de cursus met vrucht afsluit beheerst in principe de kennis en de competenties om op autonome basis de relevante beslissingen te nemen die voor het uitvoeren van een willekeurig audiovisueel werk noodzakelijk of wenselijk zijn voor wat betreft het inzetten van beeldopname- en beeldverwerkingsmiddelen. 

De student kan het werkmateriaal en de werkmethodes identificeren, benoemen, ordenen, opbouwen, uitleggen etc.

De student doet dat volgens de regels van de kunst en op professioneel niveau. In elk geval wat betreft schoolgebonden werk. 

Vaardigheden, competenties en theoretische kennis zoals die bij de cursussen cinematografisch beeld en camera & belichting 2 / Cinematografie 2(theorie en praktijk) zijn verworven. 

De leerstof van gerelateerde OPO's beheersen (montage , videotechnologie, audio en muziek, digitale beeldbewerking,  storyboard en visuele waarneming, scenario en scenarioschrijven, psychologie en perceptie, ...) 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43833)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43833 : 2TEF AV Vormgeving 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3TEF AV Vormgeving (3) Beeld - keuzevak (B-LUCA-N62504)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht32 urenTweede semesterTweede semester
van Wijk Brecht |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Consolidatie van het inzicht in de bijdrage van de cinematografie en de montage en de synergie van beide bij het av werk . De student(e) heeft inzicht in het verschil in aanpak en de technische omkadering tussen “fictie” enerzijds en reportage / documentaire anderzijds . 

Er wordt gewerkt met het materiaal zoals dat door de school ter beschikking wordt gesteld. Maar de studenten mogen eigen of ingehuurd materiaal gebruiken. 

De student(e) maakt 1 (of enkele) korte film(s) die verdieping in het studiedomein stimuleren. De films tonen aan dat de student(e) zelfstandig (of in een klein team) gangbare projecten (reportage, dramatische film, experimentele film,...) op een artistieke en professionele wijze en volgens de regels van de kunst kan verfilmen.

Teneinde aan te tonen dat de student(e) op een professioneel niveau en volgens de regels van de kunst werkt en reflecteert wordt bij elke filmoefening door elke student(e) een beknopte reflectie geschreven die het werkproces en de productionele methodiek en instrumentarium documenteert. 

Visie en bespreking van relevante av werken. 

Indien mogelijk worden werk- en bedrijfsbezoeken voorzien. 

Er is geen specifiek studiemateriaal.

Het volgen van relevante vakliteratuur wordt aangemoedigd.

De lessen zijn in het Nederlands. We hanteren de Engelse en de Franse terminologie waar en wanneer nodig. 

Desgevallend worden er film(fragmenten) bekeken die in het Engels (eventueel in het Frans) gesproken zijn. 

Interactieve bespreking van relevante thema’s,  workshop, visies, zelfstudie.

Informatie over deze lessen wordt via Toledo gecommuniceerd. 

De contactmomenten gaan in regel op de campus door. Indien de veiligheidsomstandigheden dat verhinderen, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

De studenten werken individueel en/of in een groep aan de opdracht(en).

De gehele briefing van de opdracht(en) wordt via Toledo gecommuniceerd. 

De opdracht wordt ingediend via Toledo. 

RELATIE met onderzoek

Er is  een relatie met onderzoek. Teneinde een av project tot een zin- en waardevol einde te brengen dienen de verantwoordelijken/leidinggevenden/ "designers"/medewerkers van de respectievelijke departementen relevant onderzoek te doen.

Binnen de context van dit opleidingsonderdeel situeert zich dat o.a. in het documenteren van de beoogde cinematografische, montage en geluidselementen die de vormgeving en de esthetiek van de te realiseren films ten goede komt.

RELATIE met werkveld

De student(e) beschikt over de nodige basiskennis om in het werkveld op een zinvolle wijze zelfstandig en verantwoordelijk beslissingen over cinematografie te nemen en de relatie met montage te maken en om met medewerkers over deze zaken te kunnen communiceren. 

Evaluatieactiviteiten

3TEF AV Vormgeving (3) Beeld - keuzevak (B-LUCA-N83896)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindcijfer is een samengesteld punt waarin de volgende componenten worden verwerkt :

- het proces en het resultaat van de opdracht(en) > werktraject

- participatie tijdens de contactmomenten

Individuele bijstelling van groepsresultaten op basis van proces, gedrag en inspanningen van de student is mogelijk.

De concrete opdrachten worden in de eerste lessen gecommuniceerd en via Toledo aan de studenten bezorgd.

De studenten tonen aan dat zij deze criteria op professioneel niveau en volgens de regels van de kunst invulling geven.

 

De student(e) dient in de eerste examenkans te slagen voor het onderdeel "werktraject" om in aanmerking te komen voor de 2e examenkans.

De student(e) dient aan de hand van een geschreven of audiovisueel werkstuk,

de progressie aan te tonen die beoogt wordt binnen het opleidingsonderdeel.