1TEF AV Vormgeving 1 (B-LUCA-N43761)

6 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Vanhemel Griet (coördinator) |  Santermans Frank |  Vanhemel Griet |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

OLA Geluidsvormgeving 1:

Basiskennis geluidsvormgeving.

OLA Visuele waarneming & storyboarding:

In dit opleidingsonderdeel verkennen we de basis principes en elementen van de visuele en audiovisuele beeldtaal. 

Dit kadert in de beoogde Opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR):

Ontwerpen en realiseren

De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)  

Contectualiseren

De student(e) bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)  

De student(e) stemt zijn creatie af op de context (OLR 11)  

Organiseren en communiceren

De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. ( OLR 14)

De student(e) kan het eigen leertraject organiseren (OLR 16)

Reflecteren

De student(e) kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. ( OLR 21)

De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)  

De student(e) gaat actief op zoek naar feedback in verschillende omgevingen in functie van zelfsturing en zelftraining. ( OLR 23)

Voor het onderdeel AV vormgeving zijn geen bijzondere begincompetenties vereist.

Niettemin zijn een brede interesse voor het medium film en het medium televisie, en een instelling die het louter passieve niveau van film en tv kijken als entertainment overstijgt, onontbeerlijk. 

Een behoorlijke kennis van het Nederlands is noodzakelijk.

Een behoorlijke kennis van het  Engels is wenselijk om vakliteratuur te begrijpen en eigen onderzoek te kunnen uitvoeren.​

Visuele Waarneming & Storyboarding: 

Er is geen specifieke begin competentie vereist, wel een zeker gevoel voor beeld en compositie wordt verwacht. 

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43833 : 2TEF AV Vormgeving 2

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. 1TEF Geluidsvormgeving theorie (B-LUCA-N62344)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum24 urenEerste semesterEerste semester
Santermans Frank |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Binnen het onderdeel "Geluidsvormgeving theorie" maakt de student(e) kennis met de basisbegrippen en -technieken op het vlak van:

- Audioformaten 

- Analoge en digitale audiosignalen

- Signaaleenheden

- Microfoontechnieken 

- Onderdelen van klankmontage

- Muziekstructuur bij klankmontage

- Analyse van fysische eigenschappen van geluid

Verplicht:

Syllabus, aangevuld met nota's door de student.

Cursus wordt digitaal aangeleverd door docent(TOLEDO).

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, Vakliteratuur, gastsprekers kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

 

Hoorcolleges.

Klassikaal en individueel uitwerken van oefeningen.

Uitwerken van individuele opdrachten. 

4 sp. 1TEF Visuele waarneming & storyboarding (B-LUCA-N62345)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Vanhemel Griet |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In dit OLA wordt een degelijke basis gelegd van de visuele vormgevingsaspecten binnen Film en Televisie. Niet als finaliteit op zich, wel in functie van content creatie. Studenten zien hoe ze visuele beeldtaal kunnen inzetten om hun audiovisuele vertelling vorm te geven, kracht bij te zetten, een eigen inkleuring te geven...

De thema's en onderwerpen van dit OLA zijn:

- De basiselementen en principes waaruit een beeld is samengesteld leren zien en herkennen en ze op een creatieve wijze leren gebruiken om je verhaal idee te kunnen overbrengen.

- Basis tekentechnieken zoals perspectief tekenen en vereenvoudigd tekenen van voorwerpen, locaties en mensen om de context van je idee via een snelle duidelijk schets te kunnen duiden.

- Brainstormtechnieken, tekenen van een storyboard, alle elementen om tot een sterke découpage te komen.

- In een team kunnen werken om zo tot een sterkere visuele beeldtaal te komen en je verhaal ideeën kunnen pitchen voor een groep.

De opdrachten zijn een toepassing op de basiselementen en principes van de beeldtaal in alle visuele en audiovisuele media.

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en concrete audiovisuele werken die ingediend worden via Toledo of gepresenteerd worden tijdens de lessen. In tijden van corona moet er rekening gehouden worden met de geldende regels in de sector. 

 

Het studiemateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.

De student wordt gevraagd om in de lessen tekenmateriaal mee te brengen. Er wordt aangeraden om notities te nemen en een schetsboek al dan niet digitaal met ideeën bij te houden. 

De student kan kiezen om via een digitaal tekentablet te werken en op een digitale manier alle opdrachten in te dienen of voor potlood en papier te kiezen. 

Relevante software pakketten zoals photoshop, procreate, ... 

Een lijst met interessante vakliteratuur wordt op Toledo geplaatst.

Mediatheek en internet. 

https://floobynooby.blogspot.com/search/label/Cinematography

https://shotdeck.com/welcome/login 

De les wordt in het Nederlands gegeven.

Gastlessen of toelichtingen tijdens studiebezoeken kunnen in het Engels of het Frans doorgaan.

 

Het traject bestaat uit:

- persoonlijke voorbereiding

- inleidende colleges

- research, brainstorm-, discussie- en feedbacksessies

- opdrachten

Aan de hand van voorbeelden uit verschillende media krijgen de studenten een theoretische basis, deze theoretische basis passen ze toe in praktische oefeningen en opdrachten. 

Voor het academiejaar 22/23 zal er vooral contactonderwijs en uitzonderlijk afstandonderwijs worden gegeven. Individuele evaluaties kunnen zowel online als fysiek georganiseerd worden. 

Evaluatieactiviteiten

1TEF AV Vormgeving (B-LUCA-N83761)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62344 - 1TEF Geluidsvormgeving theorie1-20/20 puntenschaal
N62345 - 1TEF Visuele waarneming & storyboarding1-20/20 puntenschaal

Geluidsvormgeving 1:

1ste examenkans = schriftelijk gesloten boek 

Visuele waarneming & storyboarding

1ste examenkans = alle opdrachten worden tijdig op Toledo ingeleverd.

Om voor het OPO AV Vormgeving te slagen dient de student op beide onderdelen minstens 10/20 te halen.

Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd is bij de eerste examenkans (resultaat < 10/20), moeten worden hernomen.

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62344 - 1TEF Geluidsvormgeving theorie (binnen academiejaar)
  • N62345 - 1TEF Visuele waarneming & storyboarding (binnen academiejaar)

Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd is bij de eerste examenkans (minimum 10/20), worden hernomen in de herkansing.

Tijdens het evaluatiemoment in augustus/september wordt het eindresultaat van een individueel project beoordeeld.

De concrete beoordelingscriteria worden via Toledo gecommuniceerd.

Geluidsvormgeving 1:

2de examenkans = mondeling      

Visuele waarneming & storyboarding

2de examenkans = schriftelijke opdracht/werkstuk tijdig via Toledo in te leveren.

 

Peer- en Selfassessment worden niet in rekening gebracht bij de 2de examenkans.

Procesevaluatie beperkt zich tot de manier waarop de student inzicht heeft in de leerpunten die hij uit de herkansing haalt.