3TEF Non-Fictie (B-LUCA-N43884)

9 studiepuntenNederlands120 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
van Wijk Brecht (coördinator) |  De Hert Marie |  van Wijk Brecht |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De colleges en de artistieke praktijk beogen de volgende doelstellingen en eindcompetenties:

- Een inzicht verkrijgen in de contextuele factoren die een audiovisuele realisatie kunnen beïnvloeden
   o.a. doel, publiek, presentatie, persoonlijke visie, persoonlijke stijl ... enz.  
- Een inzicht verkrijgen in de rol van "informatie als motor voor de publieksbetrokkenheid".
- Herkennen en erkennen van de praktische filmproblematiek. 
- Een inzicht verkrijgen in de problematiek en de praktische realisatie van non fictie gemaakt vanuit een welbepaald standpunt of visie.  
- Een inzicht verkrijgen in de argumentatie-opbouw en information flow van de persuasieve non fictie.
- Het praktisch kunnen realiseren, van concept tot afgewerkte film, van een korte  persuasieve documentaire in groepswerk.
- Een inzicht verkrijgen in de problematiek en de praktische realisatie van een verhalende documentaire
  in de vorm van een documentair portret of een narratieve ontwikkeling in de tijd
- Het praktisch kunnen realiseren, van concept tot afgewerkte film, van een kort documentair portret
  of een non fictie programma met een narratieve ontwikkeling in de tijd.
- Een inzicht verkrijgen in de problematiek en de praktische realisatie van non fictie waarbij het verhaal en de vormgeving een onderscheidende rol spelen. 
- Het praktisch kunnen realiseren ( van concept tot afgewerkte film ) van een korte documentaire
  of narratieve non fictie waarbij de persoonlijkheid van de maker een onderscheidende rol speelt. 
- Het kunnen etaleren van een consequente en coherente vormgeving.

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Ontwerpen en realiseren:

De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)
De student(e) ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)
De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)

Contextualiseren:

De student(e) bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)
De student(e) stemt zijn creatie af op de context. (OLR 11)

Organiseren en Communiceren:

De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)
De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)
De student(e) kan in elke fase over het project communiceren. (OLR 15)
De student(e) kan het eigen leertraject organiseren. (OLR 16)
De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

 

Reflecteren:

De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)
De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43706) EN SOEPEL(N43833)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43706 : 2TEF Realisatie non-fictie
N43833 : 2TEF AV Vormgeving 2

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 3TEF Non-Fictie Persuasieve Context (B-LUCA-N62488)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht54 urenEerste semesterEerste semester
De Hert Marie |  van Wijk Brecht |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De persuasieve context in non fictie 

- de analyse van contextuele factoren in bestaande films, programma’s en installaties
- de analyse van diverse genres van non fictie
- doel en doelgroep
- betrokkenheid en beeldtaalvaardigheid
- de presentatie / vertoning
- het schrijven van scripted, non-scripted en semi-scripted filmplannen
- de realisatie - in groep - van een documentaire met een welbepaalde visie

Omwille van interne of externe opportuniteiten of restricites kan er van deze opdrachten worden afgeweken.

De communicatie hierrond zal via Toledo gebeuren.

Relatie met onderzoek:

De context gestuurde documentaire behoort tot het onderzoeksdomein van de audiovisuele kunsten en televisie-film in het bijzonder.

Relatie met werkveld:

De documentaire maakt een essentieel deel uit van het hedendaagse werkveld van televisie, film en internet.

Verplicht:

Het cursusboek "Documentaire en contexts" is een aanvulling van de theoretische uiteenzettingen.

Aanbevolen:

Actuele literatuur en web info wordt klassikaal medegedeeld.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.

De theoretische uiteenzettingen en praktische opdrachten (project/thema) vormen de basis van de lessen.
Het persoonlijk- en groepswerk traject bepaalt het ritme van de overdracht van inhoudelijke, vormgevende, technische en praktische aspecten.
De “work in progres besprekingen“ zijn interactieve lessen met de volledige groep waarbij het verkrijgen van persoonlijke inzichten één van de
belangrijkste doelstellingen is.

Algemeen:

De lessen, individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examens, examenjury’s en nabesprekingen kunnen online of op de campus plaatsvinden.  

 

5 sp. 3TEF Non-Fictie Narratieve Context (B-LUCA-N62489)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht66 urenTweede semesterTweede semester
De Hert Marie |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Non fictie narratieve context

- analyse van context-factoren in bestaande films, programma’s en installaties
- analyse van diverse genres van narratieve non fictie
- doel en doelgroep
- betrokkenheid en beeldtaalvaardigheid
- de presentatie / vertoning
- het ontwikkelproces van een non fictie programma met een narratieve context (scripted, non scripted en semi-scripted filmplannen)

Praktisch kunnen realiseren ( van concept tot afgewerkte film ) van een documentair portret of een non fictie film met een narratieve ontwikkeling in de tijd.

 

 

Omwille van interne of externe opportuniteiten of restricties kan er van deze opdrachten worden afgeweken.

De communicatie hierrond zal via Toledo gebeuren.

 

Relatie met onderzoek:

De context gestuurde documentaire behoort tot het onderzoeksdomein van de audiovisuele kunsten en televisie-film in het bijzonder.

Relatie met werkveld:

De documentaire maakt een essentieel deel uit van het hedendaagse werkveld van televisie, film en internet.

Verplicht:

Het cursusboek "Documentaire en contexts" is een aanvulling van de theoretische uiteenzettingen.

Aanbevolen:

Actuele literatuur en web info wordt klassikaal medegedeeld.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.

De theoretische uiteenzettingen en praktische opdrachten (project/thema) vormen de ruggengraat van de lessen.
Het persoonlijk werk traject bepaalt het ritme van de overdracht van inhoudelijke, vormgevende, technische en praktische aspecten.
De “work in progres besprekingen “ zijn interactieve lessen met de volledige groep 
waarbij het verkrijgen van persoonlijke inzichten één van de belangrijkste doelstellingen is.

Algemeen:

De lessen, individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examens, examenjury’s en nabesprekingen kunnen online of op de campus plaatsvinden.  
Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en concrete audiovisuele werken

Evaluatieactiviteiten

3TEF Non-Fictie (B-LUCA-N83884)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62488 - 3TEF Non-Fictie Persuasieve Context1-20/20 puntenschaal
N62489 - 3TEF Non-Fictie Narratieve Context1-20/20 puntenschaal

Om voor dit opleidingsonderdeel te kunnen slagen moet de student voor de beide deel-opleidingsonderdelen een minimale score behalen:

N62488 - 3TEF Non-Fictie Persuasieve Context minimale score 9/20

N62489 - 3TEF Non-Fictie Narratieve Context minimale score 9/20

Evaluatie:

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en concrete audiovisuele werken.
De studenten worden beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.
De interactieve lessituatie vereist aanwezigheid tijdens de lessen en een actieve deelname aan de opdrachten.  
De studenten getuigen van hun actieve deelname in de vorm van dagverslagen, geschreven reflecties en productie dossiers.
Deze participatie telt mee in de totale evaluatie.

De datum van oplevering dient gerespecteerd te worden bij te laat aangeboden werk kan er een aftrek van 20% van het puntentotaal worden toegepast.

Bij de groepsopdrachten kan een individuele beoordeling een onderscheidende factor zijn.

Bij de beoordeling van de vormgeving van de ingediende werken wordt er samengewerkt met de docenten van de opo's:

3 TEF AV Vormgeving Keuze Beeld - Geluid - Montage (N43-896/897/898)


 

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen 2de examenkans