1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N43995)

10 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert (coördinator) |  Bouckaert Geert |  Lahousse Lies |  Mestdagh Jan |  Vangenechten Ludo |  Verdeure David |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) kan een verhaal uitwerken van idee tot afgewerkte montage.
Bij uitbreiding kan de student elk onderwerp of gebeuren op een filmische (audiovisuele wijze) vertellen.

De student(e) ontwikkelt individueel een idee, is in staat dit te pitchen voor een publiek, schrijft het scenario uit en realiseert twee films (een van 3 minuten rond Kerstmis, een van 7 minuten tegen het einde van het AJ). 

Om dit te kunnen bereiken moet de student(e)

- de andere cursussen van het studietraject 1 Ba TF goed beheersen en kunnen toepassen.
- een groep / ploeg /team kunnen samenstellen en aansturen en leiden.
- binnen een team / filmploeg een deeltaak op professionele wijze kunnen uitvoeren. 
- de vereisten van de begincompetenties te beheersen en toepassen. 
- voor de aanvang van de opnames een professionele voorbereiding te maken.
  Dit wordt gedocumenteerd in een verzorgd productiedossier.   

De student maakt alle onderdelen van de oefeningen volgens de regels van de kunst en met een professionele attitude.

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Ontwerpen en realiseren:

De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)
De student(e) ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)
De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)

Contextualisren:

De student(e) stemt zijn creatie af op de context. (OLR 11)
De student(e) toont engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)

Organiseren en Communiceren:

De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)
De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)
De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)
De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

Er zijn geen bijzondere begincompetenties vereist. 

Wel wordt er verwacht dat de student(e):

- een goed gevoel heeft voor verhaal, vertelling, voor beeld en compositie, voor geluid, voor visueel en auditief ritme en tempo. 
- een harmonisch evenwicht zoekt tussen fantasie en verbeelding enerzijds en maturiteit en ethiek anderzijds . 
- beschikt over de nodige vorm van creativiteit (beheerste originaliteit), originaliteit, werklust, ernst en volharding.
- beschikt over een grote stressbestendigheid, teamspirit en positieve sociale omgang/interactie.

Er worden productiedossiers verwacht.

Het is noodzakelijk dat de student(e) de Nederlandse grammatica en woordenschat grondig  beheerst.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43706 : 2TEF Realisatie non-fictie
N43831 : 2TEF Realisatie fictie
N43919 : 2TEF Branded AV Content
N44060 : 2TEF Branded AV Content
N44061 : 2TEF Broadcast Content

Onderwijsleeractiviteiten

10 sp. 1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N62609)

10 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert |  Lahousse Lies |  Mestdagh Jan |  Vangenechten Ludo |  Verdeure David |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In dit opleidingsonderdeel krijgt de student(e) een initiatie en een onderdompeling in de complexe wereld van filmen. 

Om de doelstellingen te bereiken is het verwerven van de volgende competenties vereist:

- inzicht in de beeldtaal en de toepassing van dit inzicht
- communicatie met beelden,
- verwerken van inhouden
- bedenken van een visueel concept
- vormgeven via beelden door het hanteren van verschillende camerastandpunten
- beeldgroottes en beeldwaarden
- het herkennen van dramatische opbouw door montage (ritme en tempo).

 

De student(e) onderscheidt stijl en vorm, narratieve elementen (personage, conflict, verhaal)

en herkent een coherentie tussen vorm en inhoud, tussen vertelling en visualisering.

De filmprojecten sluiten aan bij de leerinhouden van:

AV Vormgeving 1 , Cinematografisch beeld, Découpage & Regie, Filmanalyse, Historische mediacontexten, Scenario, Visuele waarneming en storyboarding en Postproductie.

De student(e) zet vaardigheden, competenties en kennis uit verwante opleidingsonderdelen om in enkele praktische oefeningen. 

De student(e) leert wat visueel denken is: kijken en analyseren, interpreteren, vorm geven door beelden.

De student(e) leert de basisvaardigheden van het audiovisueel productieproces (van idee tot film, organisatie, groepswerk). 

De student(e)  leert de basistechnologie van cinematografie (camera, fotografie), montage en geluidsvormgeving in praktische toepassingen.

De student(e)  leert zijn/haar ideeën op papier zetten in de vorm van een scenario, van een découpage en een storyboard en van de werkmethode in de vorm van een productiedossier.

In een persoonlijke reflectie beschrijft de student de nodige elementen om de docenten inzicht te verschaffen in het werkproces. 

De filmopdrachten worden aan het begin van het academiejaar in een bundel toegelicht. 

Er is geen specifiek studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel.
De nodige kennis wordt aangereikt in de talrijke cursussen die in het leerprogramma van dit traject  (1 Ba) aangeboden worden. 
De student(e) dient een budget te begroten teneinde de doelstellingen van het opleidingsonderdeel te kunnen behalen.
Het is immers zo dat het maken van een film kosten met zich meebrengt.
Die kosten variëren o.a. in functie van het scenario. 

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De filmoefeningen worden klassikaal bekeken en besproken door de betrokken docenten en studenten.
De eindfilm wordt individueel bekeken en besproken door de betrokken docenten en de student. 
De procedure wordt verder toegelicht in een document dat de studenten bij het begin van het academiejaar ontvangen. 

De aanwezigheid van de studenten is verplicht bij de respectievelijke visies en de pitch.

De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. 
Praktijklessen/ateliers/... zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan.
Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht.
Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo. 
De opdracht wordt ingediend via Toledo. 
De presentaties gaan door op de campus.
Tijdens een interne jury presenteer je je werk.

Evaluatieactiviteiten

1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N83995)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd

 

Er is geen tweede examenkans.

Er is een tweede examenkans onder strikte voorwaarden.
Het is een vereiste dat de student(e) heeft deelgenomen aan de examenkans van juni.
Er dient bij deze examenkans in juni een "Geslaagd" behaald te worden op de onderdelen "Introductie in het werkveld" en "Productiedossier".
Het aangeleverde werk mag enkel herwerkt worden tijdens de zomerperiode, op basis van de feedback van de begeleidende docenten en dit zonder begeleiding van de betrokken docenten.