3TEF Mediaformats (B-LUCA-N43883)

6 studiepuntenNederlands64 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Tambuyzer Koen (coördinator) |  Lembregts Marlies |  Tambuyzer Koen |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) leert stapsgewijs fictie en non-fictie concepten ontwikkelen, specifiek gericht op televisie, streaming en webcontent.

Dit kadert in de beoogde Opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR): 

  • De student(e) verkent een waaier van methodes voor artistiek en toegepast onderzoek. (OLR 3)  
  • De student(e)t kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7) 
  • De student(e) stemt zijn creatie af op de context (OLR 11)  
  • De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)  
  • De student(e) ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar. (OLR 20)  
  • De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)  

Voor het onderdeel 3TEF Mediaformats zijn geen bijzondere begincompetenties vereist.

Een behoorlijke kennis van het Nederlands is noodzakelijk.

Een behoorlijke kennis van het Engels is wenselijk om vakliteratuur te begrijpen en eigen onderzoek te kunnen uitvoeren.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43832) EN SOEPEL(N43831) EN SOEPEL(N43706)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43832 : 2TEF Broadcast Content
N43831 : 2TEF Realisatie fictie
N43706 : 2TEF Realisatie non-fictie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3TEF Fictie-series (B-LUCA-N62486)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenEerste semesterEerste semester
Tambuyzer Koen |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Deze lessenreeks is specifiek gericht op ontwikkeling van fictie in de context van de televisiewereld en nieuwe media. De focus ligt hierbij in hoofdzaak op fictiereeksen en interactieve verhalen met doorlopende verhaallijnen.

De student(e) leert het verschil en de gelijkenissen tussen de dramatische opbouw van een film, een fictiereeks (voor tv of streaming) en interactieve fictie.

Hierbij worden diverse technieken en vaardigheden behandeld in functie van het creëren van verhaalbogen die een volledig seizoen moeten overspannen:

- het zoeken van het juiste basisidee, en de aanscherping ervan op basis van verschillende criteria om een zo sterk en gebalanceerd mogelijk concept te ontwikkelen, met voldoende verhaalpotentieel

- gelaagde personages ontwikkelen, met meer diepgang en complexiteit dan die voor een film, om meerdere afleveringen en zelfs meerdere seizoenen boeiend te houden.

- vertelstructuur, een spanningsboog creëren over verschillende afleveringen heen.

- balans tussen hoofdplot en subplots

- het creëren van de 'Bijbel', de blauwdruk voor een reeks, met onderscheid tussen een pitch-Bijbel en de werk-Bijbel.

- het zoeken van de juiste premisse, als motor om elke aflevering vooruit te stuwen

- Pitchtechnieken

- Specifieke technieken voor webcontent en interactieve fictie.

Eigen notities van de hoorcolleges 

Nederlands, met Engels vakjargon.

3 sp. 3TEF Non-fictie formats (B-LUCA-N62487)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenEerste semesterEerste semester
Lembregts Marlies |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

‘Fly on the wall’ is de puurste vorm van non-fictie, maar in de praktijk is die techniek zo goed als onmogelijk binnen een competente tv-context. Daarom zijn (scripted) format-elementen noodzakelijk om producties realiseerbaar te maken binnen bepaalde budgettaire contouren.  In deze cursus leer je te zoeken naar de balans tussen authenticiteit en format-elementen in de non-fictie vertelling. 

We analyseren bestaande non-fictie formats en gaan met makers in gesprek.  Hoe bewaken zij de echtheid binnen de structuren van hun format ?  Wat stond op papier voor opname ?  Hoe flexibel moet je zijn tijdens shoot ?  En werd dit format helemaal herdacht in de montagecel ?

Je leert hoe sommige beperkingen omgebogen kunnen worden tot een kracht.  En je gaat op zoek naar je eigen stem.   Heel veel verhalen zijn al eens verteld, maar nog niet door jou. En daarom is het belangrijk om stil te staan bij de toon en vorm die jou inspireren.   Waar maak je het verschil als programmamaker ?  

Een kritische geest is vereist, want we gaan non-fictie formats ook vanuit ethisch standpunt analyseren. In hoeverre wordt de geportretteerde in bescherming genomen ?  Houden de programmamakers voldoende rekening met de directe en indirecte betrokkenen in hun format ? Hoe hou je dat in elke fase van het productieproces in de gaten ? Klassikaal zullen we discussieren over de verantwoordelijkheden van de maker geduren het hele audiovisuele proces.

Naast het theoretische luik gaan jullie ook zelf aan de slag.  Jullie bedenken in groepjes een format.  Met de juiste begeleiding zet je stappen om zowel inhoudelijk, als vormelijk een stevige pitch neer te zetten.  Jullie laten zien dat jullie het luikje ethiek onder de knie hebben.  Een aantal mensen uit de sector zullen jullie formatideeën meelezen en je brengt in groep een heldere pitch van een nieuw TV-format. 

Aan het einde van deze lessenreeks kan je een coherent verhaal vertellen binnen de contouren van een afgebakend programmaconcept. 

We bouwen verder op de tweede fase en gaan complexere formats analyseren.   
We bekritiseren en evalueren bestaande concepten.  
En tenslotte creeren de studenten zelf een non-fictie format, specifiek gericht op televisie en streaming. 

Er zal een verkorte versie van de lessen op toledo verschijnen.  In de lessen wordt er veel extra beeldmateriaal getoond.

De lessen worden in het Nederlands gegeven.

Jargon, studiebezoeken en gastsprekers kunnen in het Engels of Frans worden georganiseerd.

De opdrachten en evaluatiecriteria zullen via Toledo worden gecommuniceerd.
Voor deze cursus is er een permanente evaluatie.  
Er wordt rekening gehouden met de medewerking tijdens de contactmomenten en individuele oefeningen.
Er is een permanente evaluatie in deze cusrus.

Evaluatieactiviteiten

3TEF Mediaformats (B-LUCA-N83883)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62486 - 3TEF Fictie-series1-20/20 puntenschaal
N62487 - 3TEF Non-fictie formats1-20/20 puntenschaal

 

Studenten die de tweede examenkans (moeten) gebruiken, zullen een nieuwe, aangepaste of uitgebreide schrijfopdracht en/of audiovisuele opdracht krijgen.