2TEF Broadcast Content (B-LUCA-N43832)

6 studiepuntenNederlands68 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Teetaert Tomas (coördinator) |  Lembregts Marlies |  Teetaert Tomas |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student(e) krijgt een inzicht in de actuele televisie context.

dit kadert in deze Opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR):

  • De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)  
  • De student(e) bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)  
  • De student(e) stemt zijn creatie af op de context (OLR 11) 
  • De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)  
  • De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)  
  • De student(e) kan regionaal en internationaal netwerken. (OLR 18) 
  • De student(e) kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)  
  • De student(e) ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar. (OLR 20) 

 

De studenten volgen de actualiteit en de trends en tendenzen van het internationale audiovisuele medialandschap.

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43883 : 3TEF Mediaformats

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 2TEF Actualiteit (B-LUCA-N62282)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht44 urenEerste semesterEerste semester
Teetaert Tomas |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De focus ligt op de praktijk van een acutaliteitsreportage, met aandacht voor de belangrijkste theoretische regels.

  • tekstuele voorbereiding
  • interviewtechnieken
  • deontologie van een reportagemaker
  • ...

Na de theoretische inleiding wordt de praktijk ingeoefend. Daarbij is het zoeken naar items en de voorbereiding van cruciaal belang in een eerste fase. Tot slot moet de reportage zelf van A tot Z worden afgewerkt.

Er wordt zowel individueel als in groep gewerkt.

 

Er is een cursus met een overzicht van alle leerstof.  Notities tijdens de colleges zijn evenwel aan te raden.

Tijdens de colleges wordt illustratief beeldmateriaal getoond.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.

Tijdens de hoorcolleges wordt illustratief beeldmateriaal getoond. 

Het praktijkgedeelte (het maken van televisiereportages) wordt georganiseerd in groepjes van 2 of 3 personen. Alle door studenten gemaakte reportages worden klassikaal besproken.

Bij overmacht zal de les (of practicum) locatie en/of de opdracht worden aangepast aan de noden van de situatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen.  

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en audiovisuele werken.

 

2 sp. 2TEF TV-formats (B-LUCA-N62423)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Lembregts Marlies |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Non-fictie is een breed begrip, zowel op televisie als op de online-platvormen.  
Dit OPO biedt handvaten om non-fictie content te analyseren.  

We leren verschillende formats herkennen op het niveau van de programmamaker.  Waarom kiest de regisseur voor deze specifieke vertelling ?  Hoe ondersteunt de vorm het verhaal ?  Stel dat dit format nog niet bestaat, hoe zou je het dan verkopen aan een productiehuis/zender ? Je zal groeien als maker door bewust en kritisch te kijken naar bestaande actuele non-fictie content.

Het OPO heeft tot doelstelling om de "goesting" voor Non-fictie-verhalen aan te wakkeren, maar biedt ook concrete handvaten waarmee je in de toekomst zelf aan de slag kan.  Essentieel hierbij is een basisstappenplan dat van pas komt bij elk non-fictie format of het nu om een korte humaninterst-podcast, een gameshow of een lange documentaire serie gaat.  Hoe gaat een maker te werk om het gewenste eindresultaat te bereiken ?  Want hoewel non-fictie content steeds zijn echtheid moet bewaren, wil dat niet zeggen dat er geen uitgebreide denkpatronen, keuzes of methodes achter schuilen.  We staan stil bij de verschillende verhaaltechnieken binnen non-fictie.  Een strak interview in een uitgelichte studio geeft een heel ander gevoel dan vragen stellen tijdens een dynamische roadtrip.  Zijn er alternatieven voor een voice-over ?  Wil ik in dit format werken met een schermgezicht?  

Naast het theoretische gedeelte gaan we ook effectief aan de slag.  Door zelf op pad te gaan leer je volgende vragen te beantwoorden.  Hoe start je aan de research?  Wanneer is een personage een boeiend karakter ?  Welke verhaal fascineert jou als maker?  En hoe kan je opnames inhoudelijk voorbereiden?  Welke verhaaltechnieken passen het best bij jouw context?  Hoe structureer je zelf een audiovisueel verhaal in montage ?  

Leerdoelen :

De studenten leren non-fictie concepten analyseren, specifiek gericht op televisie en streaming.  Ze begrijpen de verschillende genres binnen de non-fictie formats, de specifieke terminologie, universele verhaaltechnieken en realisatie-methodes.  En passen ten slotte deze kennis toe tijdens individuele en duo-oefeningen.  

 

Een verkorte versie van het cursusmateriaal wordt beschikbaar gesteld op Toledo.

Notities tijdens de colleges ter aanvulling zijn aangeraden.  

In de lessen worden ook veel extra beeldfragmenten getoond ter ondersteuning van de cursus.

De les wordt in het Nederlands gegeven.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Hoorcolleges (op campus of online) waarbij de student actief deelneemt aan de lessen.  

Individuele opdrachten rond de herkenning en evaluatie van bestaande TV-formats.

 

Evaluatieactiviteiten

2TEF Broadcast Content (B-LUCA-N83832)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62282 - 2TEF Actualiteit1-20/20 puntenschaal
N62423 - 2TEF TV-formats1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat bestaat uit geschreven- en audiovisuele werken. In tijden van corona moet er rekening gehouden worden met de geldende regels in de sector, in casu de COVD-19 gids audiovisuele producties. Indien door een verstrenging van de veiligheidsmaatregelen het niet mogelijk is om te filmen zal er een alternatief voorstel uitgewerkt worden op basis van wat dan mogelijk en toegestaan is.

Voor N62282 - 2 TEF Actualiteit

De student wordt beoordeeld op zijn/haar werktraject en zijn/haar ingeleverde opdrachten.

De interactieve lessituatie vereist een actieve deelname aan de lesmomenten en opdrachten.  

De student wordt beoordeeld op zijn assertiviteit en zijn deelfunctie als regisseur,  journalist, cameraman, klankman of monteur. Discipline en respect voor deadlines zijn essentieel. Bij de verschillende evaluaties wordt er gekeken naar: het resultaat, de journalistieke deontologie, de vertelling en de uiteindelijke inhoud. Ook wordt rekening gehouden met de vormgeving end de participatie van de student.

De te maken reportages worden allen op 20 gekwoteerd. In totaal zijn alle reportages goed voor 70% van de punten. 30% kan worden verdiend door een theoretisch examen.

Voor N62423 - 2 TEF TV-formats

De (online)-lessen vereisen een actieve deelname aan de individuele en groepsopdrachten. 

Permanente evaluatie op basis van de individuele opdrachten, actieve deelname aan lessen.

Elke datum van oplevering dient gerespecteerd te worden om in aanmerking te komen voor een evaluatie.

Informatie over de eindopdracht worden gecommuniceerd via Toledo.

 

Op beide OLA's moet een voldoende behaald worden om te slagen voor het OPO.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62282 - 2TEF Actualiteit (binnen academiejaar)
  • N62423 - 2TEF TV-formats (binnen academiejaar)

Voor N62282 - 2 TEF Actualiteit

Enkel het theoretisch gedeelte (30% van het examenresultaat) is herkansbaar.

Het resultaat van de opdrachten blijft voor 70% in rekening gebracht worden om het examenresultaat te bepalen.

Voor N62423 - 2 TEF TV-formats

Werkstuk voor 100% van het examenresultaat.