1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N43594)

8 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Bouckaert Geert (coördinator) |  Bouckaert Geert |  Lahousse Lies |  Mestdagh Jan |  Vangenechten Ludo |  Verdeure David |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten kunnen een narratief / drama verhaal op een filmische (audiovisuele)  wijze vertellen.
Bij uitbreiding kunnen de studenten elk onderwerp of gebeuren op een filmische wijze vertellen.

Om dit doel te bereiken dienen de studenten:
- de andere cursussen van het studietraject 1 Ba TF goed te beheersen.
- de vereisten van de begincompetenties te beheersen en toe te passen. 
- voor de aanvang van de opnames een professionele voorbereiding te maken.
  Dit wordt gedocumenteerd in een verzorgd productiedossier.
- een groep / ploeg /team te kunnen aansturen en leiden.
- binnen een team / filmploeg een deeltaak op professionele wijze kunnen uitvoeren.   

De studenten maken alle onderdelen van de oefeningen volgens de regels van de kunst en met een professionele attitude.
 

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Ontwerpen en realiseren:
De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)
De student(e) ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)
De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)

Contextualiseren:
De studenten(e) stemmen de eigen creatie af op de context. (OLR 11)
De studenten(e) tonen engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)

 

 

Organiseren en Communiceren:
De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)
De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)
De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:
De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)
De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

Er zijn geen bijzondere begincompetenties vereist. 

Wel wordt er verwacht dat de studenten:
- een goed gevoel heeft voor verhaal, vertelling, voor beeld en compositie, voor geluid, voor visueel en auditief ritme en tempo. 
- een harmonisch evenwicht zoekt tussen fantasie en verbeelding enerzijds en maturiteit en ethiek anderzijds . 
- beschikt over de nodige vorm van Creativiteit (beheerste originaliteit), originaliteit, werklust, ernst en volharding.
- beschikt over een grote stressbestendigheid, teamspirit en positieve sociale omgang/interactie.

Er worden productiedossiers verwacht.

Het is noodzakelijk dat de studenten de Nederlandse grammatica en woordenschat grondig beheersen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43601 : 2TEF On-screen Advertising (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43706 : 2TEF Realisatie non-fictie
N43831 : 2TEF Realisatie fictie
N43919 : 2TEF Branded AV Content
N44060 : 2TEF Branded AV Content
N44061 : 2TEF Broadcast Content

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. 1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N62193)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert |  Lahousse Lies |  Mestdagh Jan |  Vangenechten Ludo |  Verdeure David |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten realiseren in de loop van het academiejaar twee korte films. Een voor Kerstmis (FP1) en een tegen het einde van het academiejaar (FP2).

De filmprojecten sluiten aan bij de leerinhouden van:

AV Vormgeving 1 , Cinematografisch beeld, Découpage & Regie, Filmanalyse, Historische mediacontexten, Scenario, Visuele waarneming en storyboarding en Postproductie.

De studenten zetten vaardigheden, competenties en kennis, uit verwante opleidingsonderdelen, om in de praktijk.

De studenten leren wat visueel denken is: kijken en analyseren, interpreteren, vorm geven door beelden.

De studenten leren de basisvaardigheden van het audiovisueel productieproces (van idee tot film, organisatie, groepswerk). 

De studenten  leren de basistechnologie van cinematografie (camera, fotografie), montage en geluidsvormgeving in praktische toepassingen.

De studenten  leert zijn/haar ideeën op papier zetten in de vorm van een scenario, van een découpage en een storyboard en van de werkmethode in de vorm van een productiedossier.

In een persoonlijke reflectie beschrijven de studenten de nodige elementen om de docenten inzicht te verschaffen in het werkproces. 

De vereisten waaraan de filmprojecten moeten voldoen,  de werkwijze en de deadlines worden aan het begin van het academiejaar toegelicht in een mondelinge en schriftelijke briefing. . 

 

Er is geen specifiek studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel.

De nodige kennis wordt aangeleerd in de cursussen binnen het leerprogramma van dit traject  (1 Ba).

De studenten voorzien in een eigen budgettering om de doelstellingen van het opleidingsonderdeel te behalen.

 

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De filmprojecten worden klassikaal bekeken en besproken door de betrokken docenten en studenten.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo. 

De opdracht wordt ingediend via Toledo. 

De presentaties gaan door op de campus.

Tijdens een interne jury presenteer je je werk.

De aanwezigheid bij visies en jury is verplicht. 

Evaluatieactiviteiten

1TEF Filmprojecten (B-LUCA-N83594)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De films worden beoordeeld op hun inhoudelijke maturiteit, oorspronkelijkheid en creativiteit.
Bijkomend worden de films beoordeeld op de professionele kwaliteit van de technische en de creatieve uitvoering.
De films worden ook beoordeeld op de aandacht van de student(e) voor de elementen van de mise-en-scène (beeld- en acteursregie, scenario, keuze van de acteurs, decor, kledij, haartooi en make-up, cinematografie, montage, klankband etc.).

Bij de films hoort een productiedossier (opgelegde elementen worden aan het begin van het academiejaar in een document toegelicht).
De opgelegde elementen worden beoordeeld op de ernst van uitwerking en het verzorgd taalgebruik en de verzorgde presentatie van het dossier.

De studenten dienen de camera zelf te bedienen (technisch instellen en bedienen tijdens de opname) en de belichting zelf te ontwerpen.
Het is toegestaan om handlangers in te zetten voor de materiële verplaatsingen en voor de opnames van geluid. 

De studenten dienen aanwezig te zijn bij de presentaties (klassikale visies). 

Te laat aangeboden werk komt niet in aanmerking voor evaluatie.  
De opgelegde vormvereisten voor de bestanden (films, dossiers) dienen gerespecteerd te worden
om in aanmerking te komen voor evaluatie. 

 

 

Er is geen tweede examenkans.