1TEF Scenario (B-LUCA-N43994)

4 studiepuntenNederlands52 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert (coördinator) |  Bouckaert Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

SCENARIO

De studenten krijgen inzicht in alle aspecten van een scenario voor de realisatie van een film- en/of televisieprogramma, zij het bestemd voor vertoning in een bioscoopzaal, op een traditioneel tv-scherm of via streamingplatformen op andere schermen.

-  De studenten leren de uiterlijke aspecten (de bladspiegel) van het scenario toepassen. 
-   Ze leren hoe je een idee ontwikkelt en omzet naar een pitch met een duidelijk onderwerp en thema. 
-  Ze leren onderscheid maken tussen de kernmerken van de verschillende genres in film en televisie.

- Ze leren hoe je personages ontwikkelt en een scenario structureel opbouwt. Dit aan de hand van de gezamenlijke bestudering en anylyse van filmfragmenten en praktische schrijfoefeningen waarin de studenten het onderscheid leren tussen prozaïsch en audiovisueel schrijven.
-  De studenten krijgen ten slotte aan de hand van analyse en praktische oefeningen een basis mee van dialoog schrijven voor audiovisuele fictie.

Na dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (bijv. films, tv.-series…) te analyseren en verschillende audiovisuele creaties met elkaar op het vlak van scenario te vergelijken en te beoordelen. Zijn zijn eveneens in staat om een verhaal met een duidelijke premisse, onderwerp en thema en gelaagde persoanges te ontwikkelen en uit te schrijven in de in de industrie gebruikelijke scenariovorm. 
 

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Onderzoeken

De student verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art. (OLR 1)

Ontwerpen & Realiseren

De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)

Organiseren & Communiceren:

De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)

De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)

De student kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)

De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

Voor het opleidingsonderdeel Scenario zijn geen bijzondere begincompetenties vereist. Niettemin zijn een brede interesse voor het medium film en het medium televisie, en een instelling die het louter passieve niveau van film en tv kijken als entertainment overstijgt, onontbeerlijk. 

Behoorlijke kennis van het Nederlands is vereist.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43706 : 2TEF Realisatie non-fictie
N43831 : 2TEF Realisatie fictie
N44059 : 1TEF Filmprojecten

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 1TEF Scenario (B-LUCA-N62608)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht52 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten krijgen inzicht in alle aspecten van een scenario voor de realisatie van een film- en/of televisieprogramma, zij het bestemd voor vertoning in een bioscoopzaal, op een traditioneel tv-scherm of via streamingplatformen op andere schermen.

Zij leren om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (bijv. films, tv.-series…) te analyseren en verschillende audiovisuele creaties met elkaar op het vlak van scenario te vergelijken en te beoordelen. Zijn zijn eveneens in staat om een verhaal met een duidelijke premisse, onderwerp en thema en gelaagde persoanges te ontwikkelen en uit te schrijven in de in de industrie gebruikelijke scenariovorm. 

De Basiscursus Scenario en aanvullende powerpoints zijn beschikbaar op Toledo.

Omschrijving van taken worden mondeling meegedeeld en gepubliceerd via Toledo.

De voertaal van de contacten is Nederlands. 

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Hoorcollege aangevuld met illustraties in de vorm van uittreksels uit scenario's en beeldfragmenten.

De hoorcolleges vinden plaats op de campus. 

Praktische schrijfoefeningen vinden deels op de campus plaats, zijn deels huiswerk.

Evaluatieactiviteiten

1TEF Scenario (B-LUCA-N83994)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

De studenten dienen zowel voor het mondeling examen als voor de schrijfoefeningen (jaartaak) 10/20 te behalen.

De weging van beide onderdelen is 50/50.

Online mondeling examen en/of herwerken jaartaak (schrijfoefeningen)..