1GD Geïntegreerde projecten Game 1 (B-LUCA-N43818)

9 studiepuntenNederlands100 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Gielis Robin (coördinator) |  Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Mommen Stijn |  Van Woensel Andy |  Vreys Nicky |  Wolfs Jonathan |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De geïntegreerde projecten, of cases, van het eerste jaar vormen de ruggengraat van ons onderwijsconcept en vormen reflectiemomenten om de tot dan geziene leerstof van het eerste jaar in een praktische context te plaatsen. In het uitwerken van realistische projecten brengt de student zijn opgedane kennis in de praktijk om te tonen dat de student de leerstof kan plaatsen in het grotere kader van game development.


De student toont inzicht in de verschillende technieken, kan de meest geschikte methode of techniek identificeren en kan deze toepassen op zijn eigen werk.
De student kan verkennend en onderzoekend te werk gaan en de resultaten van dit onderzoek toepassen op zijn/haar eigen werk of opdracht.

De student toont aan dat deze in groep kan werken en zich professioneel kan opstellen. 

De student kan omgaan met deadlines, feedback en toont initiatief in het uitwerken van de projecten.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 1, 7, 8, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(N44053) EN GELIJKTIJDIG(N43768) EN GELIJKTIJDIG(N43771) EN GELIJKTIJDIG(N43943) EN GELIJKTIJDIG(N43931) EN GELIJKTIJDIG( N44052 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N44053 : 1GD Pre-productie
N43768 : 1GD 3D visualisatie 1
N43771 : 1GD Game concept 1
N43943 : 1GD Game Engines 1
N43931 : 1GD Programming 1
N44052 : 1GD Design Atelier

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. 1GD Geïntegreerde projecten Game 1 (B-LUCA-N62412)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht100 urenBeide semestersBeide semesters
Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Mommen Stijn |  Van Woensel Andy |  Vreys Nicky |  Wolfs Jonathan |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Tijdens de 3 geïntegreerde projecten wordt gepeild naar de competenties van de studenten als designer, als developer en als vormgever.

Elk project focust zich op de tot dan behaalde kerncompetenties vanuit de verschillende vakken uit het eerste jaar en heeft een focus op één van de drie pijlers in de opleiding. De specifieke vorm van de projecten is onderhevig aan verandering naar gelang de mogelijkheden op dat moment.

De opdracht incl. begeleidende informatie wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

De voorbereiding op het uitwerken van de Geïntegreerde projecten gebeurt tijdens de verschillende vakken van 1GD. De docenten zullen ervoor zorgen dat alle nodige materiaal behandeld is zodat het gebruikt kan worden bij de uitwerking van de opdracht.
Het is mogelijk dat bij de start van de case de docenten die de case begeleiden extra materiaal, tools aanleveren die binnen de case kunnen gebruikt worden.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Individuele onderdelen worden zelfstandig uitgewerkt. Bij groepswerken worden de teams gekozen of samengesteld door de docenten.
De projecten worden opgestart met een presentatie die door alle studenten gevolg moet worden. De student krijgt de algemene criteria waaraan het project moet voldoen en de docenten van de kernvakken lichten de criteria die specifiek voor hun vak gelden toe. Aldus werkt de student een concept en een projectplan uit. Studenten maken bij groepswerk afspraken over hoe en hoe vaak ze overleggen.

De projecten maken gebruik van de volgende structurele evaluatie en begeleidingsmomenten die verplicht zijn om bij te wonen: 

  • Conceptevaluatie: de student licht zijn ‘denkwerk’ (concept en projectplan) toe. De docenten geven daarop feedback en bijsturing.
  • Tussentijdse besprekingen: de student toont aan de docenten wat hij al heeft gedaan en laat zien in hoeverre hij op schema zit. De docenten waken over de goede voortgang van het project en geven verder aanbevelingen en tips.
  • Eindpresentatie in het bijzijn van de andere studenten, eventuele (externe) opdrachtgevers van het uitgewerkte project en kerndocenten.
  • Workshop: bijkomende lesmomenten waarin belangrijke technieken voor het project worden onderwezen.

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo

 

Om een maximaal leereffect te bekomen worden volgende regels gehanteerd :

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

2. De student vraagt zelfstandig feedback en verwerkt deze in zijn opdracht.

3. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

Evaluatieactiviteiten

1GD Geïntegreerde projecten Game 1 (B-LUCA-N83818)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

De verschillende projecten worden geëvalueerd op 20. 

Het eindresultaat voor elk van de projecten komt tot stand via een samengesteld cijfer op basis van:

  • Medewerking tijdens contactmomenten/ participatie
  • Procesevaluatie
  • Projectevaluatie

Het individuele cijfer van een groepslid wordt bepaald door de kwaliteit van het groepsproduct en de individuele bijdrage aan de taak. 
Onderlinge differentiatie wordt door de docenten bepaald op basis van hun inschatting van de individuele bijdragen, eventueel aangevuld met informatie uit resultaten van een peer assessment. 

Het totale eindcijfer voor de geïntegreerde projecten is een gewogen gemiddelde van de scores op de verschillende projecten. Niet elk project weegt even zwaar door in het geheel. Afhankelijk van de duur en de zwaarte van het project wordt een gewicht toegekend.

Herkansing is mogelijk met een gelijkaardig persoonlijk project, na overleg met de betrokken docent(en).

Deelname aan de eerste examenkans - meer bepaald het deelnemen aan alle case-opdrachten - is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Criteria worden tijdens de vakantie gecommuniceerd en de student heeft min. 3 weken tijd voor de uitwerking.

Opgelet:

  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.