1GD Game concept 1 (B-LUCA-N43771)
Doelstellingen
Studenten maken binnen game concept kennis met de fundamenten van een spelervaring. We verkennen de spelsystemen die aan de basis liggen van deze spelervaring en leren de studenten om hier zelf mee aan de slag te gaan.
De student kan de verschillende fundamentele elementen van spelsystemen identificeren, benoemen en beschrijven. De student kan door middel van deze fundamentele elementen de structuren die aan de basis van spelervaringen liggen ontleden en deconstrueren.
De student begrijpt de basis iteratieve ontwerptechnieken en hun verschillende fases. De student kan de doellen van de verschillende fases van iteratief ontwerpen toelichten en is in staat om deze uit te voeren in de context van spelontwerp. De student kan door middel van deze technieken spelsystemen ontwerpen en produceren in de vorm van bordspellen.
De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.
In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 3, 7, 9, 15, 21.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42663 : 1GD Eindproject Game
N43818 : 1GD Geïntegreerde projecten Game 1
N43826 : 2GD Game concept 2
N43980 : 2GD Game Concept 2
N44055 : 2GD Game concept 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Schakelprogramma naar master Game design) 90 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Voorbereidingsprogramma naar master Game design) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Game Design) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 1GD Game concept 1 (B-LUCA-N62357)
Inhoud
De studenten krijgen binnen Game Concept een basis mee om spellen vanuit de conceptuele en mechanische context te ontwerpen. Dit gebeurt in drie grote delen.
Fundamentele elementen van spellen
We gaan eerst een basis woordenschat opbouwen om vervolgens te leren communiceren over spellen. De studenten leren stapsgewijs de verschillende designcomponenten van spellen kennen en leren hoe deze samen spelsystemen vormen.
Ontwerproces van spelsystemen
De studenten leren manier hoe ze snel en efficient bepaalde spelsystemen kunnen uitproberen door het maken van prototypes. Het observeren van de spelervaring en het rapporteren van de belangrijkste bevindingen vormt hierbij een centraal onderdeel.
Verder leren de studenten ook een procesverslag te schrijven om op een duidelijke manier te communiceren over afgelegde traject van het ontwerp. Deze communicatie omtrent hun proces zal ook een belangrijk onderdeel vormen van de evaluatie.
Intrinsieke motivatie en spellen
De studenten leren hoe spellen intrinsieke motivatie kunnen doen ontstaan in de speler.
Studiemateriaal
De opdracht incl. begeleidende informatie wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Relevant studie materiaal wordt tijdens de lessen aan de student gegeven via Toledo. Dit zijn zowel de slides uit de lessen als individueel te verwerken teksten.
Doorheen het jaar zal geprototypet worden aan de hand van fysieke componenten of software. De specifieke details hiervan bespreken we tijdens de les.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Het vak bestaat uit afwisselende college en practicum lessen. In de college lessen zal een theoretische basis bekeken worden en leren de studenten de verschillende onderdelen van spellen te herkennen en benoemen.
Vervolgens zal er gekeken worden naar ontwerpmethodieken in de context van bordspellen. De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Tijdens de practicums zal er begeleid gewerkt worden aan opdrachten die de geziene theorie in een praktisch kader plaatsen. Dit wordt aangevuld met grotere, zelfstandig te verwerken, opdrachten waarbij de studenten moeten aantonen dat ze de geziene leerstof volledig beheersen. Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.
Opdracht: De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Binnen game concept gelden de volgende afspraken:
- De student is zelf verantwoordelijk voor het bekomen van regelmatige feedback en de verwerking hiervan.
- Deadlines worden strikt gerespecteerd tenzij met goedkeuring van de docent.
Evaluatieactiviteiten
1GD Game concept 1 (B-LUCA-N83771)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten worden individueel geëvalueerd op basis van enkele opdrachten doorheen het jaar en het examen.
Het deelpunt in januari is indicatief en wordt niet automatisch verrekend in het eindresultaat.
Voor elke beoordeling van een ontwerp opdracht is het proces om tot het eindproject te komen een belangrijk onderdeel. De communicatie hierover is dus erg cruciaal.
De finale beoordeling gebeurt op basis van:
- Analyse opdrachten doorheen het jaar.
- Ontwerp opdrachten doorheen het jaar.
- Een take-home examen met mondelinge toelichting op het einde van het jaar.
De individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjurys en nabesprekingen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Toelichting bij herkansen
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing, procesevaluatie is immers een essentieel onderdeel van de evaluatie.
Enkel de eindopdracht en het examen kunnen herkanst worden. Het resultaat van de jaaropdrachten blijft behouden en wordt meegenomen naar de tweede examenkans.
Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting.
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.