2GD Game Concept 2 (B-LUCA-N43980)

6 studiepuntenNederlands102 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Clerebout Robby (coördinator) |  Clerebout Robby |  Vreys Nicky |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Waar het eerste jaar game concept dient als een introductie in spelsystemen, ontwerpmethodieken en vakterminologie gaat het tweede jaar hierop verderbouwen. De studenten leren hoe deze fundamenten kunnen gebruikt worden om naar ervaringen toe te werken en op welke manieren we deze ervaringen kunnen versterken door middel van manipulatie en verfijning van de spelsystemen en variabelen. 

De studenten leren duidelijke ontwerpdoelen te zetten die hun designproces zal gidsen. We gaan hierbij voorbij de notie dat spellen enkel puur entertainment zijn om zo meer diverse ervaringen te ontwikkelen. De studenten leren zo hoe spellen ruimte kunnen creëren voor interpretatie en zo een publiek te laten reflecteren op een specifiek onderwerp. Dit loopt door in het idee dat deze ervaring voortkomt uit een reekst gekoppelde spel mechanismen die inwerken op variabelen. De studenten leren om vanuit de eerder vernoemde ervaring de spel mechanismen te ontleden en te optimaliseren. We zien verschillende specifieke aspecten van deze optimalisering alsook de methodieken die kunnen helpen om een gebalanseerde ervaring te bekomen. Op het einde van dit onderdeel dient de student aan te tonen dat hij in staat is om binnen een praktische context deze verschillende methodieken te hanteren als hulpmiddelen bij zijn ontwerpproces.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau. In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 20, 21

Het is aangewezen dat de student de competenties van game concept 1 heeft bewezen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43771)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43771 : 1GD Game concept 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2GD Game Concept 2 (B-LUCA-N62595)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht72 urenBeide semestersBeide semesters
Clerebout Robby |  Vreys Nicky |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

We hernemen en bouwen verder op de fundamenten van game design, zoals uitvoerig behandeld in het vak 'Game Concept 1'. We gaan op deze fundamenten verderbouwen en een reeks onderwerpen zien die allemaal relateren naar idee dat spellen in de grond rondom ervaringen zijn ontworpen. 
De studenten leren spellen te benaderen vanuit deze ervaringen, leren hoe ervaringen in spellen voorbij de grenzen puur entertainment kunnen werken en hoe we spelsystemen vanuit het kader van deze ervaringen kunnen optimaliseren.

Doorheen dit proces blijft een grote nadruk op een iteratieve design mindset liggen. Er wordt gewerkt met een afwisseling van theoretische colleges waarin we concepten bespreken en praktische opdrachten waarin de studenten aantonen dat ze de principes beheersen.

Het proces en de bijhorende communicatie omtrent dit proces is een kernpunt van de beoordeling. Er wordt van de studenten verwacht dat ze zelfstandig dit proces bijhouden en documenteren. 

  • - Powerpoints: deze worden na elke les op het elektronische leerplatform Toledo ter beschikking gesteld
  • - Notities van de student
  • - Aangeleverde academische teksten

Op Toledo wordt teksten voorzien die ter aanvulling facultatief geraadpleegd kunnen worden.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Het vak bestaat uit afwisselende college en practicum lessen. In de college lessen zal de theoretische basis bekeken worden, in practicums en opdrachten worden vervolgens de praktische toepassingen en implicaties van de theorie lessen bekeken.

  • College: De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. I.
  • Practicum: Tijdens de practicums zal er begeleid gewerkt worden aan opdrachten die de geziene theorie in een praktisch kader plaatsen. 
  • Opdracht: Tot slot zijn er nog enkele zelfstandige opdrachten waarbij de studenten moeten aantonen dat ze de geziene leerstof volledig beheersen. De studenten werken hierbij individueel of in groep (opdrachtspecifiek) aan de opdracht.

Om een maximaal leereffect te bekomen worden volgende regels gehanteerd :

  • Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
  • De student vraagt zelfstandig feedback en verwerkt deze in zijn opdracht.
  • Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.
     

3 sp. 2GD Gamegeschiedenis (B-LUCA-N62617)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Clerebout Robby |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten krijgen een historisch overzicht van het videogame medium. Er wordt gekeken naar de culturele en technologische voorlopers, de belangrijkste pioniers van het medium en de artefacten die hieruit zijn ontstaan. De leidraad voor de lessen zijn de belangrijkste consoles en videogames die zowel de industrie als de belangrijkste videogame genres hebben gevormd. Hieruit ontstaat een lexicon dat de meest toonaangevende videogames van het medium bevat. De student dient deze en de belangrijkste tendensen doorheen de jaren te kennen en met elkaar in verband te kunnen brengen. Hieruit moeten ze kunnen reflecteren op de nieuwste, hedendaagse trends in het videogame medium en deze binnen een correcte historische context kunnen plaatsen. Vervolgens krijgen ze zelf de kans om een videospel aan het lexicon toe te voegen door middel van een opdracht. Daarin moeten ze focussen op het innovatieve aspect van hun zelf gekozen spel en tegen elkaar beargumenteren waarom hun spel mee in de cursus moet opgenomen worden. Tenslotte koppelen ze theorie aan eigen ervaringen, door te reflecteren op de rol die spellen hebben ingenomen in hun leven. Hierbij plaatsen ze zichzelf binnen de leerstof en maken ze verbanden tussen de geschiedenis en de eigen context. Dit resulteert in een werk dat de collectieve inzichten en ervaringen van de studenten inzake spel kadert.

De opdracht incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Notities van de student

Teksten uit de volgende boeken worden beschikbaar gesteld op Toledo:

- Malliet, S. & De Meyer, G. (2006). The history of the video game

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De module bestaat uit hoorcolleges waarbinnen de eindopdrachten worden besproken en uitgewerkt aan de hand van de theorie.

De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

College

De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

2GD Game Concept 2 (B-LUCA-N83980)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62595 - 2GD Game Concept 21-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal
N62617 - 2GD Gamegeschiedenis1-20/20 puntenschaal

GAME CONCEPT 2

De verschillende projecten worden geëvalueerd op 20. Het totale eindcijfer voor game concept 2 is een gewogen gemiddelde van de scores op de verschillende projecten. Niet elk project weegt even zwaar door in het geheel. Afhankelijk van de duur en de zwaarte van het project wordt een gewicht toegekend.

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

  • Een deelcijfer komt van de medewerking tijdens contactmomenten/ participatie
  • Een deelcijfer komt van de procesevaluatie
  • Een deelcijfer komt van de projectevalutatie

 

GAME GESCHIEDENIS

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62595 - 2GD Game Concept 2 (binnen academiejaar)
  • N62617 - 2GD Gamegeschiedenis (binnen academiejaar)

GAME CONCEPT 2

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

De student dient de gefaalde opdrachten te hernemen en zelfstandig uit te werken voor de herkansing.

Alvorens te starten met de herkansing dient de student op eigen initiatief contact op te nemen met de begeleidende docenten.

  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.

GAME GESCHIEDENIS

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. 

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​