2GD Game concept 2 (B-LUCA-N43826)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Clerebout Robby (coördinator) |  Clerebout Robby |  Vreys Nicky |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student is in staat om de ervaringen in spellen te identificeren en te beschrijven, zowel als analyse van bestaande spellen als in de ontwerpfase van eigen spellen.

De student kan verantwoorden hoe de ervaring van een spel het resultaat is van de samenhang van de systemen in een spel. 

De student kan een ervaringsgericht spel ontwerpen, met de focus op de band tussen mechanismen en ervaring.

Tenslotte is de student in staat om de verschillende onderdelen van deze systemen aan te passen en te finaliseren in de context van deze ervaring.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau. In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 20, 21

 

Er wordt verwacht dat de student:

- Een basiskennis heeft van game design

- Zelfstandig een iteratief proces doorlopen

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( N43771 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43771 : 1GD Game concept 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43584 : 2GD Persoonlijk Project Game
N43827 : 2GD Geïntegreerde projecten Game 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2GD Game concept 2 (B-LUCA-N62420)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenBeide semestersBeide semesters
Clerebout Robby |  Vreys Nicky |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Waar Game Concept 1 dient als een introductie in spelsystemen, ontwerpmethodieken en vakterminologie gaat het tweede jaar hierop verder bouwen. De studenten leren hoe deze fundamenten kunnen gebruikt worden om naar ervaringen toe te werken en op welke manieren we deze ervaringen kunnen versterken door middel van manipulatie en verfijning van de spelsystemen en variabelen. 

De studenten leren duidelijke ontwerpdoelen te zetten die hun designproces zal gidsen. We gaan hierbij voorbij de notie dat spellen enkel puur entertainment zijn om zo meer diverse ervaringen te ontwikkelen. De studenten leren zo hoe spellen ruimte kunnen creëren voor interpretatie en zo een publiek te laten reflecteren op een specifiek onderwerp. Dit loopt door in het idee dat deze ervaring voortkomt uit een reeks gekoppelde spel mechanismen die inwerken op variabelen. De studenten leren om vanuit de eerder vernoemde ervaring de spel mechanismen te ontleden en te optimaliseren. We zien verschillende specifieke aspecten van deze optimalisering als ook de methodieken die kunnen helpen om een gebalanceerde ervaring te bekomen. Op het einde van dit onderdeel dient de student aan te tonen dat hij in staat is om binnen een praktische context deze verschillende methodieken te hanteren als hulpmiddelen bij hun ontwerpproces.

 

- Presentaties: deze worden na elke les op het elektronische leerplatform Toledo ter beschikking gesteld

- Notities van de student

- Aangeleverde academische teksten

Op Toledo wordt teksten voorzien die ter aanvulling facultatief geraadpleegd kunnen worden.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Binnen game concept gelden de volgende afspraken:

- De student is zelf verantwoordelijk voor het bekomen van regelmatige feedback en de verwerking hiervan.

- Deadlines worden strikt gerespecteerd tenzij met goedkeuring van de docent.

Het vak bestaat uit afwisselende college en practicum lessen. In de college lessen zal de theoretische basis bekeken worden, in practicums en opdrachten worden vervolgens de praktische toepassingen en implicaties van de theorie lessen bekeken.

College: De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Practicum: Tijdens de practicums zal er begeleid gewerkt worden aan opdrachten die de geziene theorie in een praktisch kader plaatsen.

Opdracht: Tot slot zijn er nog enkele zelfstandige opdrachten waarbij de studenten moeten aantonen dat ze de geziene leerstof volledig beheersen. De studenten werken hierbij individueel of in groep (opdrachtspecifiek) aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
 

College

De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

2GD Game concept 2 (B-LUCA-N83826)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

De verschillende projecten worden geëvalueerd op 20. Het totale eindcijfer voor game concept 2 is een gewogen gemiddelde van de scores op de verschillende projecten. Niet elk project weegt even zwaar door in het geheel. Afhankelijk van de duur en de zwaarte van het project wordt een gewicht toegekend. Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer: Een deelcijfer komt van de medewerking tijdens contactmomenten/ participatie Een deelcijfer komt van de procesevaluatie Een deelcijfer komt van de projectevalutatie.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Voor de herkansing kan je enkel de ontwerpopdracht hernemen. 

Het cijfer van de overige opdrachten wordt mee genomen naar de tweede examenkans.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​