2GD Persoonlijk Project Game (B-LUCA-N43584)

6 studiepuntenNederlands46 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Jacobs Jeff (coördinator) |  Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het Persoonlijk Project Game is een individuele opdracht waarin studenten opgedane kennis van de kernvakken verwerken in een totaal game project.
De studenten tonen zich in staat om alle aspecten van het project zelfstandig uit te werken en bewijzen hun basis beheersing van de drie pijlers van de opleiding.

De student is in staat om:
- het vooronderzoek naar de opgegeven context voor het persoonlijk project te voeren;
- verschillende  ontwerpen van verschillende game concepten voor te stellen;
- documentatie op te stellen ter verduidelijking van het de voorgestelde game concepten;
- een spel te ontwerpen, grafisch uit te werken en technisch te implementeren ;
- zelfstandig het proces te organiseren, te documenteren en uiteindelijk het volledige project te presenteren.

Verder is het belangrijk dat de studenten om kunnen met hun eigen sterktes en zwaktes en in staat zijn om de drie pijlers binnen de richting (concept, technisch en visueel) tot op een basis niveau te beheersen. Er wordt verwacht dat ze het volledige proces beheersen. Er wordt van de studenten ook een hoge mate van zelfstandigheid en professionalisme verwacht.

Studenten zorgen dat hun portfolio en zelfreflectie worden gepost en bijgewerkt op een online platform gedurende het academiejaar. Een aantal docenten monitoren dit proces, geven tips en feedback en beoordelen zowel het portfolio als de zelfreflectie.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau. 

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 1,5,7,8,9,15,16,17,20,21,23

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( N42797 ) EN GELIJKTIJDIG( N42802 ) EN GELIJKTIJDIG( N43826 ) EN GELIJKTIJDIG( N43932 ) EN GELIJKTIJDIG( N43944 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N42797 : 2GD 3D visualisatie 2
N42802 : 2GD Productie
N43826 : 2GD Game concept 2
N43932 : 2GD Programming 2
N43944 : 2GD Game Engines 2

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42943 : 3GD Advanced Animation
N42959 : 3CMDG Stage (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N42960 : 3CMDG Storytelling for Games (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43484 : 3CMD Emergent (Game) Interfaces (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43485 : 3CMD Designing the Personal (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43490 : 3CMD Game Based Learning (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43495 : 3CMD Speculative Design (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43718 : 3GD Level Design
N43819 : 3CMD Participatory Practices (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43820 : 3CMD Design Sprint (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43821 : 3CDMG Internationale stage (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43894 : 3GD Storytelling for Games
N43895 : 3GD Bachelorproject Game Design
N43899 : 3GD Emergent (Game) Interfaces

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2GD Persoonlijk Project Game (B-LUCA-N62185)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht46 urenBeide semestersBeide semesters
Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het persoonlijk project heeft als doel om te zien in welke mate de student met de drie pijlers (Visuals, Concept en Tech) van de opleiding over weg kan. Er wordt verwacht de student toont dat hij de drie pijlers beheerst en dat hij op een zelfstandige manier een spel kan produceren van start tot einde. Om dit te bekomen dient de student individueel een spel uit te werken doorheen het jaar binnen een gegeven context. Deze context wordt aan het begin van het jaar bepaald en gecomuniceerd. 

De drie pijlers die worden beoordeeld zijn als volgt:

- Game Visuals: De studenten dienen een coherente visuele uitwerking te bekomen die aansluit bij de context en het grote geheel van het spel. Er wordt nadruk gelegd op de manier waarop de visuals de gameplay ondersteunen en versterken. 

- Game Tech: De studenten dienen een foutloze implementatie van hun spelystemen te bekomen. Er wordt nadruk gelegd op het doordacht implementeren van spelsystemen en het beheersen van de eigen code.

- Game Concept: De studenten dienen een beheersing van de formele elementen van spellen en de vertaling van spelervaring naar spelysteem te tonen. Er wordt nadruk gelegd op het doordacht ondersteunen van een ervaring door spelsystemen.

 

De opdracht incl. begeleidende informatie wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Er wordt gedurende een volledig academiejaar individueel aan 1 grote opdracht gewerkt. De studenten krijgen op tussentijdse momenten feedback maar staan zelf in voor hun eigen planning en de verwerking van de feedback. Het is aan de studenten om zelfstandig playtests te organiseren en tussentijdse deadlines in te plannen.

Binnen het persoonlijk project is de verwachting dat de student op een professionele manier aan zijn project werkt en opleverd. Dit betekent ook dat deadlines, presentaties en deliverables strikt gerespecteerd worden.

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Opdracht

De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

2GD Persoonlijk Project Game (B-LUCA-N83584)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd

De student wordt beoordeeld op het proces enerzijds en het eindresultaat anderzijds.

Het proces (inspanning doorheen het jaar, tussentijdse feedbackomenten, portfolio, zelfreflectie en presentaties) wordt zowel in januari als in juni beoordeeld aan de hand van een pass/fail. Het spreekt voor zich dat de student hiervoor (in juni) moet slagen om het vak succesvol te kunnen afronden.

Opgelet: de score van januari is indicatief en geeft een beeld van het traject tot dan. De student kan dit nog ophalen in juni. 

Het eindresultaat, dat als een mogelijk commercieel product wordt gepresenteerd, wordt beoordeeld met een cijfer op 20.

Daarbij wordt rekening gehouden met de drie pijlers (Visuals, Tech en Concept) en de presentatie/voorstelling van het project incl kritische reflectie op het proces.

De individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examenjurys en nabesprekingen, praktijklessen, ateliers, … zullen zoveel mogelijk (in kleine groep) op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale sessies voorzien.

 

 

De student moet slagen voor de procesevaluatie in juni om te mogen herkansen.

​​De herkansing bestaat uit het herwerken/verbeteren van de opdracht én het opnieuw presenteren ervan. De beoordeling ervan gebeurt op basis van dezelfde criteria als in juni.

Opgelet:

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​