3GD Level Design (B-LUCA-N43718)
Doelstellingen
- De studenten kunnen zelfstandig een concept uitdenken voor een virtuele omgeving en dit voorbereiden in een onderbouwde blueprint (met de focus op spanningsboog, verhaal, focal points en indirecte controle)
- De studenten kunnen zelfstandig een digitale, interactieve omgeving uitwerken in Unity. De focus ligt hierbij op de totaalervaring en hoe de studenten om dit te bereiken gebruik maken van whiteboxing, scripting, art en lighting.
De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.
In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 5, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22
Begintermen
Wij verwachten dat de student:
- Een basiskennis heeft van de Unity-engine
- Een basiskennis game design heeft
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( N43584 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43584 : 2GD Persoonlijk Project Game
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43979 : 3GD Advanced Production
Plaats in het onderwijsaanbod
- Courses for exchange students Audio-Visual Arts (Genk)
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Game Design) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 3GD Level Design (B-LUCA-N62295)
Inhoud
Bij het vak Level Design richten we ons op de ontwikkeling van speelse, virtuele ruimtes en meer bepaald het integreren van gameplay binnen deze omgevingen. We benaderen dit vanuit een theoretische en praktische insteek. Enerzijds bekijken we de evolutie van architectuur en hoe ruimte context geeft aan een locatie. Dit leidt tot het ontwikkelen van een ervaring die de bezoeker van die ruimte zal beleven en hoe deze doorheen de ervaring wordt geleid. De (indirecte) communicatie tussen speler en spelontwerper staat hierbij centraal. Anderzijds leren de studenten hoe ze hun ideeën omzetten naar een speelbare ruimte. Dit heeft als resultaat dat de student een duidelijke visie moet kunnen ontwikkelen en uitvoeren op het vlak van spelervaring binnen zijn level.
De beoordeling van deze module wordt gesplitst tussen twee opdrachten:
Opdracht 1: Pre-production Blueprint
Het uitwerken van een virtuele omgeving doe je best met een degelijke voorbereiding, zo kan je de focus beter houden op de essentie tijden het ontwerpproces. Als voorstudie laten we de studenten daarom een pre-production blueprint ontwikkelen. Deze omvat de meeste inhoudelijke vragen die gesteld moeten worden en moet een duidelijk beeld schetsen van het eindproduct. Omdat de blueprint het conceptuele grondwerk is voor de latere omgeving, nemen we onze beoordelingscriteria voor beide hier tesamen. Waar de omgeving soms onafgewerkt of onduidelijk was, kon de blueprint dan enige toelichting geven. De blueprint is daarom de visie van de student die gefundeerd moet zijn vanuit de theorie in de les, terwijl de uitwerking blijk moet tonen van technisch kunnen en de praktische tips uit heel de module.
Tijdens deze opdracht moeten de studenten ook een aantal conceptuele schetsen uitwerken gelinkt aan de level. De concept art moet de sfeer van de omgeving communiceren door het ontwerp, de belichting, kleurgebruik,... Daardoor moet de concept art een verhaal schetsen en de personages die die ruimte gebruiken belichamen. Hierdoor moeten de studenten reflecteren op de communicatieve rol van architectuur en het conceptuele ontwerp van een omgeving.
Opdracht 2: Speelbaar level
Voor de eindopdracht moeten de studenten hun blueprint ontwikkelen en deze uitwerken tot een speelbaar level. De omvang van de opdracht bespreken we per project, maar als richtlijn mikken we op een ervaring van 10 tot 20 minuten. De spelervaring staat hierbij centraal. De omgeving mag grafisch vereenvoudigd zijn maar moet nog steeds de sfeer en kern van het level belichamen. Hierbij willen we de aspecten die we besproken hebben tijdens de lessen (scripting, focal points, moment based design, lighting) zien terugkomen en toetsen we af hoe deze een gerichte ervaring ontwikkelen.
Studiemateriaal
De opdracht incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Op Toledo wordt ook een literatuurlijst voorzien die ter aanvulling facultatief geraadpleegd kan worden:
- "Level Design: Concept, Theory and Practice” door Rudolf Kremers
- "Level design for games: Creating compelling game experiences” door Phil Co
- "An architectural approach to level design” door Christopher W. Totten
- Online artikels op diverse platformen van meerdere auteurs - online artikels en tutorials
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Indien de lessen gevolgd worden door Erasmusstudenten kunnen de vakken in het Engels gegeven worden.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Binnen dit vak gelden de volgende afspraken:
- De student is zelf verantwoordelijk voor het bekomen van regelmatige feedback en de verwerking hiervan.
- Deadlines worden strikt gerespecteerd tenzij met goedkeuring van de docent.
De module bestaat uit hoorcolleges waarbinnen de eindopdracht ook wordt besproken en uitgewerkt aan de hand van de theorie. De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
College
De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.
Practicum
Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.
Opdracht
De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
3GD Level Design (B-LUCA-N83718)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het ontwerp/product wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.
De studenten worden geëvalueerd op hun voorbereiding in de vorm van een blueprint en de uiteindelijke level. Dit presenteren ze aan de hand van een doorloop met toelichting doorheen hun level.
BLUEPRINT
Concept art
Inhoud en grondigheid blueprint (story, lay-out,... zie overzicht blueprint op Toledo)
LEVEL
Whiteboxing
Het gebruik van focal points en indirecte controle technieken
Sfeer: aan de hand van eenvoudige visuele en auditieve technieken
Implementatie van de vooropgestelde ervaring (spanningsboog) en de uitwerking van de gekozen momenten in de blueprint (dit omvat ook technische elementen zoals het gebruik van scripting)
Toelichting bij herkansen
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting.
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.