3GD Bachelorproject Game Design (B-LUCA-N43895)

12 studiepuntenNederlands60 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Clerebout Robby (coördinator) |  Clerebout Robby |  Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Mommen Stijn |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Een student moet voor het behalen van een academische bachelor Game Design in staat zijn om onderzoeksmatig te reflecteren over de eigen ontwerppraktijk en zijn/haar eigen passiegebieden. Een student moet in staat zijn om een relevant ontwerpvoorstel uit te denken, uit te schrijven, te documenteren, hier gerichte experimenteer- en maakstappen voor te zetten, en dit presenteren. Dit opleidingsonderdeel dient als afronding van het bachelortraject Game Design en als voorbereiding van de Master Game Design.

Studenten zorgen dat hun portfolio en zelfreflectie worden gepost en bijgewerkt op een online platform gedurende het academiejaar. Een aantal docenten monitoren dit proces, geven tips en feedback en beoordelen zowel het portfolio als de zelfreflectie.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 19, 20, 21, 23

Er wordt verwacht dat de student:

- Technische vaardigheden heeft om zelfstandig te kunnen prototypen

- Een vergevorderde kennis van game design heeft

- In staat is om zelfstandig een iteratief proces te doorlopen

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43584)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43584 : 2GD Persoonlijk Project Game

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43901 : 3GD Game Art & Emotions

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. 3GD Bachelorproject Game Design (B-LUCA-N62503)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef60 urenBeide semestersBeide semesters
Clerebout Robby |  Gielis Robin |  Jacobs Jeff |  Mommen Stijn |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Binnen het Bachelorproject werkt iedere student individueel aan zijn of haar eigen ontwerppraktijk. Er wordt door de student ontdekt, beslist of bevestigd wat toonaangevend is in het eigen werk. Ook wordt er onderzocht hoe en in welke richting de student zich graag verder ontwikkelt. De inzichten die hieruit voortkomen sturen vervolgens de invulling van het Bachelorproject: een uitwerking van een relevant ontwerpvoorstel dat eventueel in het Masterjaar uitgevoerd kan worden. Dit ontwerpvoorstel zal behalve uit de eigen ontwerppraktijk ook voortkomen uit het interessegebied (de passies) van de student, bijvoorbeeld met het oog op de gekozen thematiek, probleemstelling of technologie. Voor een degelijke uitwerking van het voorstel wordt er vooronderzoek gerealiseerd, wat onder andere een literatuuronderzoek, een inventarisatie van en reflectie op State-of-the-Art projecten omvat, maar vooral ook experimenten met de gekozen technologie en het toepassen van onderzoeksmethoden. Ook wordt er een onderzoeksvraag geformuleerd, en wordt de werkwijze die het beste bij dit specifieke ontwerp past gezocht en voorbereid.

De opdracht incl. begeleidende informatie wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Voertaal van de contacten is Nederlands. 

Indien de lessen gevolgd worden door Erasmusstudenten kunnen de vakken en presentaties in het Engels gegeven worden.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Het bachelorproject bestaat voornamelijk uit individuele coaching. Na het eerste presentatiemoment wordt elke student wordt aan een promotor toegewezen. Het werkproces bestaat uit sprints en visies, waarbij er in korte, toegewijde periodes tijd wordt vrijgemaakt voor de student om onderzoek te verrichten. De studenten presenteren meermaals hun vooruitgang en ontvangen (mondelinge en schriftelijke) feedback op hun proces. Dit resulteert in een presentatie waarbij ze hun traject en bevindingen toelichten.

Begeleidingssessies,praktijklessen/ateliers kunnen online plaatsvinden.

Evaluatieactiviteiten

3GD Bachelorproject Game Design (B-LUCA-N83895)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd
ProcesevaluatieGeslaagd / Niet geslaagd

De student wordt beoordeeld op het proces enerzijds en het eindresultaat anderzijds.

Het proces (inspanning doorheen het jaar, tussentijdse feedbackomenten, portfolio, zelfreflectie en presentaties) wordt zowel in januari als in juni beoordeeld aan de hand van een pass/fail.
Het spreekt voor zich dat de student hiervoor (in juni) moet slagen om het vak succesvol te kunnen afronden. 

Opgelet: de score van januari is indicatief en geeft een beeld van het traject tot dan. De student kan dit nog ophalen in juni. 

Het eindresultaat wordt beoordeeld met een cijfer op 20 dat als volgt wordt samengesteld.

50% Onderzoek
35% Prototyping
15% Documentatie en presentatie

Algemene beoordelingscriteria voor het Bachelorproject:

  • Paper/werkstuk
  • Concept (creativiteit, meerwaarde, presentatie, onderbouwd rapport)
  • Voldoen aan de basiscriteria (min 3 componenten gelinkt aan basisvakken + een game component)
  • Onderbouwing designkeuzes (research, gebruiker, context)
  • Uitwerking (visuals, werkende prototypes)

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Concrete informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

De student moet slagen voor de procesevaluatie in juni om te mogen herkansen.

​​De herkansing bestaat uit het herwerken/verbeteren van de opdracht én het opnieuw presenteren ervan.

De concrete instructies worden na de bekendmaking van de resultaten door de docenten opgelegd.

​De beoordeling ervan gebeurt op basis van dezelfde criteria als in juni.

Opgelet:

  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​