1GD Programming 1 (B-LUCA-N43931)

5 studiepuntenNederlands50 urenBeide semestersBeide semesters
Van Woensel Andy (coördinator) |  Van Woensel Andy |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Dit vak heeft als doel om de student de basis van object georiënteerd programmeren aan te leren. Dit gebeurt in de programmeertaal C#.
Verder heeft dit vak als doel om de student aan te leren om deze kennis toe te passen zodat deze eigen programma’s kan schrijven en begrijpen.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.
In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst:
4, 5, 7, 9, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23

Studenten worden geacht te beschikken over een eigen computer en een aantal algemene computervaardigheden. Deze zijn bijvoorbeeld (maar beperken zich niet uitsluitend tot) normaal gebruik van je eigen computer,
het vlot overweg kunnen met het besturingssysteem van je eigen computer, het kunnen installeren van de nodige software voor dit vak, kennis en kunnen gebruiken van compressiesoftware om bestanden te kunnen comprimeren, kennis over/correct kunnen gebruiken van Toledo.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42663 : 1GD Eindproject Game
N43818 : 1GD Geïntegreerde projecten Game 1
N43932 : 2GD Programming 2

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. 1GD Programming 1 (B-LUCA-N62544)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht50 urenBeide semestersBeide semesters
Van Woensel Andy |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De leerstof is in enkele onderwerpen verdeeld waaraan telkens 1 of meerdere lessen per onderwerp zullen worden gegeven.
De leerstof wordt logisch opgebouwd en bouwt telkens verder op de vorige geziene lessen.

Het is dus uitermate belangrijk de leerstof van dit vak wekelijks bij te houden.


De te leren kennis omvat de volgende onderwerpen.
1:
. Inleiding in object georiënteerd programmeren – een overzicht van hoe, wat, waar en wanneer je programmeert.
. Een overzicht van de programmeeromgeving en bijhorende IDE (integrated development environment)
. Inleiding in de vakjargon via een eerste “Hello World” applicatie

2:
. Inleiding in klassen en objecten en hoe ze aan te maken/gebruiken
. Inleiding in (C#) syntax en naamgeving conventies
. Inleiding in types en variabelen (global vs local vars / fields)
. Inleiding in access modifiers van code (public, private (en later protected))
. Inleiding in constructoren en functies, parameters en return types
. Inleiding in goede code en hoe code duplicatie te vermijden

3:
. Communicatie tussen meerdere objecten van (verschillende) klassen
. Inleiding in gebruik van ongeziene bestaande klassen in de C# bibliotheken
. Leren gebruik te maken van de bestaande API’s en om zelf het nodige opzoekwerk te doen om betreffende codestructuren, bestaande klassen, …

4:
. Inleiding in “conditie” logica: if/else/switch (met nadruk op executie volgorde)

5:
. Inleiding in “loop” logica: for (each), (do) while (met nadruk op executie volgorde)
. Inleiding in lussen in lussen,  oneindige lussen en controle woorden

6:
. Inleiding in containers/collections – statische vs dynamische
. Inleiding in (multidimensionale) arrays en lists

7:
. Inleiding in debugging en logging technieken om zo te leren betere code te schrijven en fouten op te sporen

8:
. Inleiding tot klasse diagrammen

Al het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Het studiemateriaal en andere documentatie betreffende het vak kunnen in het Nederlands of Engels zijn.

Hoorcolleges: hier wordt de theoretische achtergrond, de basisconcepten, … gepresenteerd. Deze wordt aangevuld met (deels) uitgewerkte voorbeelden en andere zaken om de theorie te verduidelijken.

          De lessen zullen fysiek doorgaan, de lessen kunnen deels digitaal gegeven worden.   
          Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Zelfstudie: er wordt van de student ook verwacht om thuis de lessen na te kijken en de (deels) uitgewerkte voorbeelden uit de les zelf te maken. Daarbovenop wordt verwacht dat de student op eigen initiatief extra oefeningen maakt om het vak verder onder de knie te krijgen. Er wordt ook verwacht dat de student zelfstandig op zoek kan gaan naar extra informatie.

College

De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

1GD Programming 1 (B-LUCA-N83931)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse Evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

De vooruitgang van de student wordt doorheen het jaar opgevolgd. Dit zowel via permanente evaluatie als via toetsen en in te leveren oefeningen . Dit geheel (het jaarwerk) telt voor 50% van het jaartotaal en is niet herkansbaar (maw. het punt hiervan wordt overgedragen naar de herexamenperiode).

De testen van dit jaarwerk zijn 2-delig:
* Het merendeel van de lessen zal starten met een kleine test over de leerstof van de vorige les(sen). Dit verplicht de studenten om het vak bij de houden gedurende het jaar.
* Er kan een grotere test gegeven worden op papier of pc die meerdere onderdelen beslaat om de vooruitgang van de student te toetsen.

De oefeningen van het jaarwerk: naast testen, worden er tijdens het jaar een aantal oefeningen/opdrachten voorzien, die de student dient op te lossen en in te dienen via Toledo. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Het niet indienen van één van deze oefeningen/opdrachten zal resulteren in een 0 voor die oefening.

Aanwezigheid en medewerking tijdens alle contactmomenten is dan ook VERPLICHT.

Het examen (zowel praktisch als theoretisch) valt tijdens de examenperiode. Deze telt voor de overige 50% van dit vak en is wel herkansbaar.

 

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen de testen en het examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zullen deze online op afstand doorgaan.

Het jaarwerk dat voor 50% meetelt, is NIET herkansbaar.

Het examen dat voor 50% meetelt is WEL herkansbaar.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​