1GD Game Engines 1 (B-LUCA-N43943)

4 studiepuntenNederlands50 urenBeide semestersBeide semesters
Jacobs Jeff (coördinator) |  Jacobs Jeff |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Tijdens de lessen 1GD Game Engines 1 leren de studenten de Unity 3D game engine gebruiken.
Aan de hand van voorbeelden die de studenten stap voor stap mee uitwerken leren ze de tools van een game engine kennen.

Na de lessen 1GD Game Engines 1 kunnen studenten op zelfstandige basis een relatief kleine game van start tot eind produceren.
De focus ligt op het realiseren van technische functionaliteit en het implementeren van grafische, 3D en audio assets.

RELATIE MET ONDERZOEK
Er wordt verwacht van de student een experimentele, vernieuwende en onderzoekende houding aan te nemen naar de grafische en vormelijke aspecten gekoppeld aan het
medium en de technologie.

RELATIE MET WERKVELD
Bepaalde opdrachten zijn concreet en realistisch als voorbereiding op het beroepsveld.
Deze opdrachten situeren zich zowel binnen de entertainment sector alsook binnen de serious game sector en andere sectoren die gebruik maken van realtime 3D engines.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 7, 8, 9, 15, 16, 17, 21


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42663 : 1GD Eindproject Game
N43818 : 1GD Geïntegreerde projecten Game 1
N43944 : 2GD Game Engines 2

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 1GD Game Engines 1 (B-LUCA-N62545)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht50 urenBeide semestersBeide semesters
Jacobs Jeff |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Tijdens de lessen/workshops worden er concrete voorbeelden gegeven van algemene game-development technieken.
Deze voorbeelden worden uitgewerkt in de Unity 3D engine.

De softwarepakketten die aan bod komen voor het uitvoeren en maken van oefeningen en opdrachten zijn:

- Unity 3D
- Adobe Photoshop
- Blender
- Audacity

De opdracht incl. begeleidende informatie en bestanden worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Verplicht: Eigen laptop met gratis unity-licentie.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Tijdens de lessen/workshops worden er concrete voorbeelden gegeven van algemene game-development technieken. Deze voorbeelden worden uitgewerkt in de Unity engine.
Het is de bedoeling dat de studenten tijdens de les stap voor stap de voorbeelden mee uitwerken en daarna individueel de opdracht verder uitwerken en vragen kunnen stellen.

College

De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.

Practicum

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

1GD Game Engines 1 (B-LUCA-N83943)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse Evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

EVALUATIE

Permanente evaluatie aan de hand van individuele opdrachten tijdens het eerste semester en een grotere eindopdracht in het tweede semester.

Voor de eindopdracht wordt een zelf ontworpen idee uitgewerkt tot een game prototype. De evaluatiecriteria worden tijdens de les en op toledo meegedeeld.

De student presenteert tijdens het laatste lesmoment zijn eindopdracht en het ontwerp/product wordt ingediend via Toledo.
Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

EVALUATIE : VOORWAARDEN

Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is dan 0/20.
Afwijking hierop is een gewettigde afwezigheid of een attest van faciliteiten met vermelding van alternatieve inleveringsdatum (zie ook het OER).

Indien de student heeft deelgenomen aan de eerste examenkans maar een onvoldoende haalt, is een herkansing mogelijk.

De student werkt een eindopdracht uit zoals in het tweede semester. De inhoud en evaluatievorm van de opdracht blijven hetzelfde.
In plaats van een presentatie dient de student een video in waarin hij het spel speelt en de uitgewerkte functionaliteiten bespreekt.

Opgelet:

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​