1GD Pre-productie (B-LUCA-N44053)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Mommen Stijn (coördinator) |  Mommen Stijn |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Binnen het vak "Pre-productie" gaan we aan de hand van een inleidend en verkennend niveau de stijlvormen, stileringen en schetstechnieken aanleren en toepassen. Het vak bestaat voornamelijk uit kleine praktische opdrachten die ondersteund worden vanuit de theorie. Deze wordt gedoceerd aan de hand van een cursus 'beeld en vormgeving' en een cursus 'design parameters'. Vanuit de theorie leert de student een onderzoekende attitude opbouwen en analyses maken van stijlvormen, game genres, het stilering niveau en diverse schets methoden. Dit in functie van een specifiek concept, narratieve en eventueel gedefinieerde doelgroep. 
Belangrijk is eveneens het leren omgaan met een beeldtaal en zijn gelaagdheid. Een suggestief beeld, perceptie en immersie zijn dan ook woorden die de student zal leren gebruiken en uitvoeren via zijn beeldend vermogen.
Geleidelijk aan gaat de student figuraties, characters, objecten, props en omgevingen leren opbouwen (zowel manueel als digitaal) via basisvormen, bepaalde grids en het gebruik van de 'grafische toolbox'. Onderzoek, experiment en creativiteit zijn hier de essentiële ingrediënten.
Centraal binnen dit gegeven vertrekken al de studenten vanuit de basis en leren ze zichzelf creatief te ontplooien op een artistieke/ experimentele manier.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 7, 8, 9, 15, 16, 17, 20, 21.

In het vak pré-productie gaan we dus vanuit het visuele hoekpunt in principe alles voorbereiden voor de productiefase.

- game zelf (genre/soort/technologie ...)

- characters (wat/doel/dynamiek/stilering)

- leveldesign (opbouw, grafische elementen ...)

- objecten en props

Referentie leren zoeken en gebruiken zal hier eveneens een belangrijke kapstok zijn (bronnen).                                                                                                          

Ook manuele alsook digitale schetstechnieken en thumbnail technieken worden aangeleerd om snelle visualisaties te genereren.  

We gaan kleurstudies leren toepassen vanuit de kleurenleer (gevoel/emotie).                                                            

AI is tegenwoordig een interessante hulptool die we eveneens basic gaan bekijken en uittesten.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N42663 : 1GD Eindproject Game
N43818 : 1GD Geïntegreerde projecten Game 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1GD Pre-productie (B-LUCA-N62670)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Mommen Stijn |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Conceptart/characterdesign in pré-productie fase:
De student leert de competenties aan om eigentijdse schetsen en illustreren en designen gekoppeld aan een specifieke doelgroep toe te passen.
De student leert de juiste skills aan voor het ontwerpen van characters, objecten, props en omgevingen naar bepaalde stijlvormen en stileringen en zoekt goed referentiemateriaal bij bestaande games, animatiefilm en stripverhalen.
De student leert ontwerpen en designen van personages en omgevingen in een geabstraheerd figuratieve, cartoon stijl of andere opgelegde stijl in schetstechniek en/of thumbnail techniek.

Level designs ontwerpen en designen:
De student leert een vereenvoudigd ontwerp en design maken van een key location/level/environment voor een video game of een virtuele ruimte op basis van studies naar een specifieke ruimte.

Hiervoor leert hij specifieke painting skills aan die zowel traditioneel alsook digitaal zijn.

- Referentiemateriaal

- Cursus


De student dient zelf enkele verplichte materialen aan te schaffen :
- Een schetsboek A4 en/of A3 dat aan het einde van het vak dient ingeleverd te worden.
- Potloden in verschillende hardheden.
- Stiften (Markers).
- Balpennen in verschillende kleuren.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Hoorcolleges: Hier wordt aan de hand van beeldmateriaal (filmpjes) en powerpoint de theorie gegeven. Deze theorie als ondersteuning van de praktijk opdrachten is gekoppeld aan de twee basis cursussen 'Game Art en Design' : Cursus 'beeld en vormgeving Game art & design' en Cursus 'design parameters Game art & design'). De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

Oefensessies: Tussendoor worden er regelmatig oefensessies georganiseerd. Deze zijn gekoppeld aan essentiële componenten binnen de game art en het design. (opbouw vanuit de basisvormen, schetstechnieken, creativiteit technieken, stileringen naar specifieke doelgroep, archetypes, perceptie cases,...) Deze praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Thuisopdrachten: Dit zijn grotendeels de kleine theoretische onderzoeksprojecten die via het analyse schema worden uitgewerkt. (stijlvormen, stileringen conceptartists, archetypes)

Zelfstudie: Binnen een academische master opleiding wordt er verwacht dat de student individueel en uit eigen initiatief bezig is met de inhoudelijke materie van het vak. Hij gaat zelf een documentatiemap aanmaken met eigentijdse, artistieke en experimentele voorbeelden. Deze komen vanuit de meest diverse media en invalshoeken. Ze zullen de student triggeren om vernieuwend, experimenteel en onderzoekend om te gaan in zijn zoektocht, proces en ontwikkeling van een eigen vormgeving, beeldtaal en design.

Opdrachten: De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

1GD Pre-productie (B-LUCA-N84053)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Voor de herkansing is er een samenvattende opdracht die de procesevaluatie vervangt. 

Opgelet: 

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​