3ANI Bachelorproject Animatiefilm (B-LUCA-N43977)

15 studiepuntenNederlands192 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Henrotay Dirk (coördinator) |  Bernardi Suryara |  Billen Sam |  Güvenir Ada |  Henrotay Dirk |  Lantin Kristof |  Van Bogaert Philip |  Vanroy Tom |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Bachelorproject: Animatieregie, Artistiek onderzoek, Projectontwikkeling:

- de student kan een professioneel afgewerkt (animatiefilm) onderzoeks- en ontwikkelingsdossier met bijhorende audio-visuele component realiseren en presenteren.

- de student verwerft inzicht in het animatiefilm-productieproces

- de student kan onderzoek voeren naar inhoud, kunde, interesses, met het oog op het masterjaar (Artistiek onderzoek en projectontwikkeling)

- de student kan een uitgebreid onderzoek voeren waarin de grenzen van animatiefilm verkend worden.

- de student kan, indien nodig, een bestaand oeuvre adapteren.

- de student kan planmatig, methodisch en analyserend werken, en dit toepassen in de verschillende fases van een productieproces.

- de student kan deadlines respecteren.

- de student kan omgaan met kritiek.

- de student kan feedback verwerken.

- de student kan reflecteren over eigen werk en dat van anderen.

Bachelorproject Geluidsregie - geluidsvormgeving:

- De student maakt bewust gebruik van geluid in functie van de vertelling van een audiovisueel verhaal.
- De student begrijpt dat geluid een meerwaarde dient te leveren.
- De student realiseert een volledige geluidsband bij z'n jaarwerk.
- Student leert te opnames te maken met stemacteurs en foley artiesten

Bachelorproject: Geluidsregie - Foley

- De student wordt zich bewust van het doelgericht gebruik van foley en andere geluidseffecten in audio-visuele werken.
- De student wordt gevoelig voor een klankesthetiek en ontwikkelt een eigen smaak.
- De student maakt praktisch gebruik van geluidseffecten voor het vertellen van een hedendaags audio-visueel verhaal.
- De student kan geluidseffecten bekijken in een symbiotische context met de andere onderdelen van een klankband.

Student leert om een mix te maken tussen de verschillende onderdelen van de geluidsband, en een spannings opbouw mee te geven in het geluid

 

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

ONDERZOEKEN

  • De student verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art.
  • De student verkent een waaier van methodes voor artistiek en toegepast onderzoek.
  • De student verwerft inzicht in hoe hij onderzoek moet uitvoeren.
  • De student verwerft hoe hij moet rapporteren.
     

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.
  • De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
  • De student documenteert en archiveert het proces.

 

CONTEXTUALISEREN

  • De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten.
  • De student stemt zijn creatie af op de context.

 

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines.
  • De student kan in elke fase over het project communiceren.
  • De student kan het eigen leertraject organiseren.
  • De student kan een opdracht projectmatig organiseren.

 

REFLECTEREN

  • De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
  • De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.
  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.
  • De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.

De student kent de basis van een animatiefilmproductie.

De student kan specifieke software gebruiken nodig voor de productie van een animatiefimproject.

De student kan een dossier schrijven.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( N43973 ) EN GELIJKTIJDIG( N43974 ) EN GELIJKTIJDIG( N43975 ) EN GELIJKTIJDIG( N43972 ) EN GELIJKTIJDIG( N43976 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43973 : 3ANI Animatiefilmvaardigheden 3
N43974 : 3ANI Animatie digitale toepassingen 3
N43975 : 3ANI 3D Animatie 3
N43972 : 3ANI Scenario
N43976 : 3ANI Ruimtelijke animatie 3

Onderwijsleeractiviteiten

15 sp. 3ANI Bachelorproject Animatiefilm (B-LUCA-N62592)

15 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef192 urenBeide semestersBeide semesters
Bernardi Suryara |  Billen Sam |  Güvenir Ada |  Henrotay Dirk |  Lantin Kristof |  Van Bogaert Philip |  Vanroy Tom |  N.  | MinderMeer
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Bachelorproef.

De volledige bachelorproef zal bestaan uit:

- Een onderzoeksdossier, inclusief audio-visuele stijlstudie.

- Een ontwikkelingsdossier van je mogelijk masterproject

- Een visuele presentatie (film, trailer, pilot, …)

Je voert een uitgebreid onderzoek uit waarin je de grenzen van animatiefilm verkent.  Een onderzoek naar context, inhoud, vorm en stijl dat resulteert in de ontwikkeling van een animatiefilmproject. 

De ontwikkeling van dit project resulteert in een productiedossier met een audiovisuele component, en vormt de basis voor je masterproef.

 

Het OPO Bachelorproject Animatiefilm bestaat uit de deelvakken:

- Artistiek onderzoek

- Projectontwikkeling/productie

- Animatiefilmregie

- Geluidsregie

 

Artistiek onderzoek

Een onderzoek naar vorm, inhoud, context, … waaruit de productie van een animatiefilm en een ontwikkelingsdossier van het masterproject zal resulteren.
De productie en het ontwikkelingsdossier wordt gevoed vanuit onderzoek.
Het eindresultaat, een audio-visueel project, zal inhoudelijk, stilistisch en technisch bepaald worden door hetonderzoek.
Afhankelijk van het soort onderzoek dat je het best ligt, kan de productie verschillende vormen aannemen:
Een kortfilm, met keuze (of combinatie van) volgende types:
- Auteursfilm (eigen persoonlijke boodschap)
- Artistiek experiment met het medium
Onderzoek naar maatschappelijke/filosofische/artistieke context

Lessen kunnen occasioneel samen met de studenten van Re:Anima gegeven worden (introductieles, lezingen,...)

Projectontwikkeling/productie

Organisatie, planning van het project. Opvolging van het productieproces van het bachelorproject.

 

Animatiefilmregie:

De student verder vormen in het animatie-leerproces.
Vorm, inhoud en context worden belangrijk.Begeleiding van de animatiefilmproductie van het bachelorproject. Begeleiding op vlak van animatie, vormgeving, audiovisuele vertelling, ... alle parameters binnen het animatiefilmproductieproces.

Geluidsregie - foley:

- Wat zijn geluidseffecten? Wat is Foley?
- Geschiedenis
- Gebruik van geluidseffecten in (hedendaagse) audio-visuele media
- Wanneer en hoe gebruik ik Foley?
- Praktijk foley opname 
- Praktijk klankmontage

Theorie van de praktijk, met analyse van vele filmfragmenten

Geluidsregie - geluidsvormgeving:

-Praktijk stemopname
-Praktijk mixage. Balans maken in de studio tussen SFX, Stemmen, Atmosfeer en Muziek. Keuze maken van verhaal in geluid


 


 

Verplicht:
Animatiefilmbenodigdheden.

Computerlokaal ProTools & M2 box geluidskaart
Opnamestudio LUCA, campus C-mine (soft- en hardware ProTools).
Microfoons
Hoofdtelefoon
Foley materiaal
Sound library mediatheek LUCA, campus C-mine.
Online geluidsdatabank Soundly 

Aanbevolen:
Films, vakspecifieke literatuur.

Festivals, tentoonstellingen.

Audio opname hardware magazijn LUCA, campus C-mine.
Mediatheek, internet, DVD, Films

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Artistiek atelier.

Groepsbesprekingen, visies.

 

Specifiek voor geluidsregie foley:

Oefening storytelling & klankbandconcepiëring

Gehoortraining

Praktijk van het maken van klanken en monteren van klanken voor audiovisuele media

Praktijk foley opname, klankmontage en pre-mixage

 

Specifiek voor geluidsvormgeving:

Stemopname in audiostudio.

Geluidsmixage - computer.

Evaluatieactiviteiten

3ANI Bachelorproject Animatiefilm (B-LUCA-N83977)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Animatiefilmregie1-20/20 puntenschaal
Evaluatie januari1-20/20 puntenschaal
Artistiek onderzoek1-20/20 puntenschaal
Evaluatie januari1-20/20 puntenschaal
Projectontwikkeling1-20/20 puntenschaal
Geluidsregie1-20/20 puntenschaal

Op vooraf vastgelegde evaluatieperiodes zal de vooruitgang van het bachelorproject geëvalueerd worden.

Evaluatie in semester 1.

- Deelscore Animatiefilmregie.

- Deelscore Artistiek onderzoek.

Eindpresentatie semester 2.

- Onderzoeksdossier en ontwikkelingsdossier (Artistiek onderzoek, projectontwikkeling)

- Audiovisuele component (Animatiefilmregie, Geluidsregie)

Er wordt tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd naar de eindpresentatie toe,
met aandacht voor uitwisseling van ideeën en meningen van zowel leerkrachten als studenten onderling.

Beoordeling op animatievaardigheden, vorm, inhoud, creatieve toepassing van animatie.

Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks), presentatie van je onderzoeksproject.

Het deelvak animatiefilmregie telt mee voor 25% van de totaalscore van het OPO

Het deelvak artistiek onderzoek telt mee voor 25% van de totaalscore van het OPO

Het deelvak projectontwikkeling telt mee voor 25% van de totaalscore van het OPO

Het deelvak geluidsregie telt mee voor 25% van de totaalscore van het OPO

 

Voor alle onderdelen is er een minimale score nodig om te kunnen slagen nl. 10/20.
Indien deze minimale score niet wordt behaald kunnen de studiepunten voor het opo niet worden behaald.
De punten van de delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score
van één van de onderdelen niet worden behaald, wordt het punt voor het OPO  9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • Animatiefilmregie (binnen academiejaar)
  • Artistiek onderzoek (binnen academiejaar)
  • Projectontwikkeling (binnen academiejaar)
  • Geluidsregie (binnen academiejaar)

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Nieuwe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).
De evaluatievormen 'procesevaluatie' en 'medewerking tijdens contactmomenten' zijn niet herkansbaar.
Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting.
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.

 

Deeloverdrachten zijn mogelijk.