3ANI Ruimtelijke animatie 3 (B-LUCA-N43976)

3 studiepuntenNederlands46 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Verhoef Vera (coördinator) |  Verhoef Vera |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student kan de animatieprincipes toepassen in een ruimtelijke animatie met de stopmotion techniek.

De student kan zich verdiepen in ruimtelijke animatie.

De student kan een idee uitwerken tot een ruimtelijke animatie volgens het animatiefilm productieproces.

De student kan in samenwerking met andere studenten in een filmploeg functioneren als medewerker en er op een creatieve wijze verantwoordelijkheid opnemen in zijn functie van cameraman, belichter, animator, decorateur, monteur, sonorisator, enz.

Elke student is in staat  regie te voeren over de ploeg en weet de film tot een goed einde te brengen.

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.

De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.

De student documenteert en archiveert het proces.

 

CONTEXTUALISEREN

De student stemt zijn creatie af op de context.

De student toont engagement om duurzaam te werken.

 

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.

De student kan in elke fase over het project communiceren.

De student kan het eigen leertraject organiseren.

 

REFLECTEREN

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.

De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.

De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.

De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.

Zie volgtijdelijkheidsvoorwaarden.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( N43971 ) EN SOEPEL( N43968 ) EN SOEPEL( N43965 ) EN SOEPEL( N43978 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43971 : 2ANI Ruimtelijke animatie 2
N43968 : 2ANI Animatiefilmvaardigheden 2
N43965 : 2ANI Animatiefilmtechnologie 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
N43978 : 2ANI Animatiefilmproject 2

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43977 : 3ANI Bachelorproject Animatiefilm

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3ANI Ruimtelijke animatie 3 (B-LUCA-N62591)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht46 urenEerste semesterEerste semester
Verhoef Vera |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Groepswerk ruimtelijke animatie.

Het groepswerk moet alle stadia van een artistieke animatiefilmproductie doorlopen met de nadruk op artistieke en inhoudelijke relevantie.
Het eindresultaat maakt deel uit van een presentatiemoment (mogelijk in een event of tentoonstelling).
De techniek is stopmotion en ruimtelijke animatiefilm.

Op basis van het storyboard, lay-outs, grondplannen, documentatie en schetsen, constructie van de te animeren objecten en decors.

In samenspraak met de ploeg:

- Constructie van de te animeren objecten.

- Testen van de verschillende lichtbronnen en  bespreking van de resultaten.

- Sonorisatieplan

- Productieplan opstellen en draaiboek maken

- Opnamen in kleine ploeg met combinatie van functies.

- Regie van het gekozen gedeelte van het scenario met verantwoordelijkheid voor het storyboard en 

  de regie-aanwijzingen aan de ploegleden.

- Medewerking als ploeglid en beoefenen van verschillende functies o.l.v. de realisator.

Verplicht:

Animatiebenodigdheden.

Stopmotion filmmateriaal (camera, fototoestel, ....)

 

Aanbevolen:

Cracking Animation  - Peter Lord & Brian Sibley

The Aardman Book of 3 D Animation                

Stop Motion - Susannah Shaw    

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.

Artistiek atelier.

De student creëert animaties in verschillende ruimtelijke animatiefilmtechnieken.
Concept, pre-productie en productie van ruimtelijke animatiefilms.

 

Evaluatieactiviteiten

3ANI Ruimtelijke animatie 3 (B-LUCA-N83976)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Beoordeling inhoudelijk, technisch en artistiek van de praktijk oefening.

Timing, ritme, bewegingen, compositie van de stop motion. Creativiteit in de diverse oefeningen, post-productietechnieken.

Permanente beoordeling tijdens de praktijk, en eindbeoordeling tijdens de evaluatie. Op vooraf vastgelegde evaluatieperiodes zal geëvalueerd worden.

Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks).

De studenten worden beoordeeld voor het groepswerk in relatie tot hun inzet.

Eindevaluatie.

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog geplaatst te worden en op de server van animatiefilm.

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

•  medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)

•  procesevaluatie.

•  productevaluatie.

Het cijfer voor medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 

Nieuwe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).

De evaluatievormen 'procesevaluatie' en 'medewerking tijdens contactmomenten' zijn niet herkansbaar.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. 

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.