1ANI Animatiefilmproject 1 (B-LUCA-N43307)

6 studiepuntenNederlands92 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Vanroy Tom (coördinator) |  Bernardi Suryara |  Van Bogaert Philip |  Vanroy Tom |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Jaarwerk.

De student maakt een korte animatiefilm met bijhorend onderzoeks- en artistiek dossier.

De student kan planmatig, methodisch en analyserend werken, en dit toepassen in de verschillende fases van een productieproces.
De student kan een korte animatiefilm realiseren, gebruik makend van de beschikbare parameters en volgens een vooropgestelde productieplanning.
De student kan een idee omzetten naar een eenvoudige animatiefilm.
De student kan deadlines respecteren.
De student kan een beknopt onderzoeks- en artistiek dossier maken.
De student kan via een adequate uitvoeringstechniek op creatieve wijze ontwerpen in opdracht, en vrije ontwerpen realiseren.
Student kan experimenteren met alle mogelijke grafische expressie middelen, binnen de context van de opdrachten.

De student kan een eenvoudige soundtrack te maken.
De student kent de basistools van een digitaal geluidsbewerkings soft.
De student kan een soundscape  maken in ProTools.
De student verwerft basisinzicht in de praktijk geluidsvormgeving.

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.
  • De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
  • De student documenteert en archiveert het proces.

CONTEXTUALISEREN

  • De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten.
  • De student stemt zijn creatie af op de context.

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student kan in elke fase over het project communiceren.
  • De student kan een opdracht projectmatig organiseren.
  • De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.

REFLECTEREN

  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef animatiefilm.

  • Creatief zijn.
  • Tekenkundige vaardigheid.
  • Zin voor ritme en dynamiek.
  • Zin voor methodisch denken en planmatig werken.
  • Technologisch inzicht.
  • Observatievermogen.
  • Brede culturele belangstelling.

 

 


 

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43559 : 2ANI Animatie in context 1
N43562 : 2ANI Animatiefilmvormgeving
N43966 : 2ANI Scenario
N43968 : 2ANI Animatiefilmvaardigheden 2
N43971 : 2ANI Ruimtelijke animatie 2

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1ANI Animatiefilmproject 1 (B-LUCA-N60919)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht92 urenBeide semestersBeide semesters
Bernardi Suryara |  Van Bogaert Philip |  Vanroy Tom |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In het opleidingsonderdeel (OPO) 1ANI animatiefilmproject 1 zal de student een korte animatiefilm maken.

Het OPO animatiefilmproject 1 bestaat uit volgende deelvakken:

Animatiefilmregie:

De student zal de basisprincipes van het beeld per beeld tekenen toepassen.

De student zal research doen, en zijn keuzes motiveren.

Voor het jaarwerk zal de student een eenvoudig scenario, een storyboard, en modelsheets/charactersheets maken. De student past de regels van audiovisueel vertellen toe.

De studenten verwerven inzicht in basis beweging en karakter, en ontwikkelen vaardigheden om dit toe te passen in een visueel vloeiende en dynamische animatiefilmstijl.

De studenten verwerven inzicht in de verschillende onderdelen van een eenvoudige animatiefilmproductie.

De studenten maken een beknopt artistiek dossier.

Integratie van grafische elementen en picturale technieken bij de preproductie, productie en postproductie van animatiefilm en gerelateerde AV media. Non-naratieve , associatieve storytelling en visualisatie middels experiment en high-end en/of low-end technologie .

Los van vormgeving en styling door middel van dynamiek en expressie een verantwoorde coherentie creëren in AV-produkties.

Vereenvoudigde animatorische technieken.

Back to basics en essentiële kennis van technologie en middelen, gerelateerd tot animatiefilm, in de praktijk toepassen. - Constructie en ontwerp, basisexpressies, model-sheet.

Picturale technieken i.v.m. elementaire kleurenleer, tekentechnieken.

Basis figuur- en decorontwerpen, compositie, kleur- en sfeerweergave.

Stijlvariatie, verbeeldingstekenen, schetsboek, figuurtekenen.

Arena en creatie karakters

De studenten passen een juiste, relevante typografie toe, in de begin- en eindgenerieken van hun films.

Student doorloopt individueel artistiek traject en leert door uitwisseling (atelier) van zijn mede studenten diverse andere technieken met hun do's en dont's.

In het OPO 1ANI animatiefilmproject 1 zal de student de basisprincipes van geliuidsregie aangereikt krijgen via het onderdeel Geluidsregie animatiefilm, om zodoende een klankband bij het project te kunnen realiseren.

Bij dit onderdeel hoort een theorietisch luik

Geluidsregie theorie:

Theorie van het geluid en de toepassingen van deze geluidsparameters binnen de animatiefilmrealisatie.

Belang van goede audioregie en productie.

Basiskennis geluidsregie.

Opbouw van een klankband.

Geluidsregie artistiek atelier:

Inleiding geluidsregie.

Inleiding ProTools software.

Opbouw van een klankband. (Stem,ambiance,effecten, foley, muziek)

Praktijkoefening jaarwerk animatiefilm.

ANIMATIEFILMREGIE:

Verplicht

Basis animatiefilm- en tekenmateriaal.

Computer -animatie software. Bij voorkeur de software die door de afdeling aanbevolen wordt.

Aanbevolen

The animator's survival Kit (R. Williams)

Vakliteratuur mediatheek.

Animatiefilmfestivals.

Animatiefilm en film gerelateerde activiteiten.

Internetonderzoek.

Strips, boeken, graphic novels...

GELUIDSREGIE ARTISTIEK ATELIER:

Verplicht:

M2box Protools

Hoofdtelefoon (halfopen).

Plug: jack -mini-jack.
 

Aanbevolen:

Geluidseffecten uit mediatheek.

Muziek: enkel rechtenvrije muziek.

Digital Sounddesign - Daniel Witlox 9043005797.

 

GELUIDSREGIE THEORIE:

Verplicht:

Syllabus Geluidsregie.

Aanbevolen:

Eigen syllabus.

Mediatheek, internet.

Boek: Digitaal Sounddesign - Daniel Witlox - ISBN 90-430-0579-7

Microfoons - Digitale audiorecorder - Opnamestudio.

Voorbeelden uit Masterproeven Animatiefilm.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,...) worden gegeven.

Artistiek atelier.

Theorielessen.

 

Evaluatieactiviteiten

1ANI Animatiefilmproject 1 (B-LUCA-N83307)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie Animatiefilmregie1-20/20 puntenschaal
Eindevaluatie Animatiefilmregie1-20/20 puntenschaal
Theorie examen Geluidsregie1-20/20 puntenschaal
Geluidsregie atelier1-20/20 puntenschaal

Er wordt een permanente evaluatie voorzien d.m.v. een systematische beoordeling en bespreking van de oefeningen in combinatie met een globale beoordeling.

Op vooraf vastgelegde evaluatieperiodes zullen reeksen van oefeningen, onderdelen van oefeningen, opdrachten, geëvalueerd en afgesloten worden.
Telkens wordt gewerkt binnen een vooropgestelde termijn, deadline.

Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks)

Eindbeoordeling van de afgewerkte animatiefilm met bijhorende dossiers.

Theorie examen geluidsregie.

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog en op de server van animatiefilm geplaatst te worden.

De student neemt actief deel aan de leeractiviteit, deze participatie telt mee voor maximum 20% in de eindberekening van de punten van dit opleidingsonderdeel. 

 

Partiële evaluatie en examen in januari tijdens de examen periode.

Het deelpunt in januari is indicatief en wordt niet als dusdanig verrekend in het eindresultaat. 

Eindevaluatie:

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

•  medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)

•  procesevaluatie.

•  productevaluatie.

•  theorie-examen (geluidsvormgeving)

 

Animatiefilmregie:

  • Tussentijdse evaluatie in semester 1en 2, eindevaluatie in semester 2.
  • De score voor Animatiefilmregie telt mee voor 65% van de totaalscore van het OPO 1ANI Animatiefilmproject 1.

Geluidsregie - theorie:

  • De kennis van de cursus via schriftelijk examen - semester 2.
  • Telt mee voor 40% van de totaalscore van het deelvak geluidsregie.

Geluidsregie:

  • Eindevaluatie - semester 2.
  • Telt mee voor 35% van de totaalscore van het OPO 1ANI Animatiefilmproject 1.

Voor al de onderdelen is er een minimale score nodig om te kunnen slagen nl.10/20
Indien deze minimale score niet wordt behaald kunnen de studiepunten voor het opo "1ANI Animatiefilmproject 1" niet worden behaald.
De punten van alle delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score van één van de onderdelen niet wordt behaald, wordt het punt voor het OPO 9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

 

 

 

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • Theorie examen Geluidsregie (binnen academiejaar)
  • Geluidsregie atelier (binnen academiejaar)
  • Eindevaluatie Animatiefilmregie (binnen academiejaar)

Animatiefilmregie:

  • Nieuwe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).
  • Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 
  • De evaluatievormen 'procesevaluatie' en 'medewerking tijdens contactmomenten' zijn niet herkansbaar.
  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. 
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.

Geluidsregie:

  • Nieuwe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).
  • Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 
  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. 
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.

 

Geluidsregie - theorie:

  • Zelfde modaliteit als examenkans 1