1ANI 3D Animatie 1 (B-LUCA-N43955)

3 studiepuntenNederlands40 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Verhoeven Yvan (coördinator) |  Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De student kent het basisconcept van 3D, 3D organisatie en realisatie. 3D in functie van animatiefilm.

De student leert werken met 3D software.

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.

CONTEXTUALISEREN

  • De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten.

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines.
  • De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
  • De student kan in elke fase over het project communiceren.

REFLECTEREN

  • De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
  • De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.
  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef animatiefilm.
De student moet kunnen analyseren, creatief en kritisch denken, basis technologisch inzicht hebben.

Basiskennis computer.
Zin voor methodisch denken en planmatig werken. Observatievermogen. Functioneert in groep. Brede culturele belangstelling.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43559 : 2ANI Animatie in context 1
N43968 : 2ANI Animatiefilmvaardigheden 2
N43970 : 2ANI 3D Animatie 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1ANI 3D Animatie 1 (B-LUCA-N62568)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenTweede semesterTweede semester
Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Initiatie 3D.

De student leert de basis 3D-logica aan de hand van een theoretische uiteenzetting gevolgd door praktijk computer lab.
Overzicht van de mogelijkheden via audiovisuele ondersteuning en web exploring.
Overzicht 3D omgevingen. Werkwijze en uitvoering, diverse toepassingen.
Na een theoretische uiteenzetting van 3D concept en uitvoering, volgt praktijk op diverse software en computer hardware.

Ontwerp eenvoudig voorwerp in 3D omgeving, ontwerp 3D omgeving.

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog geplaatst te worden met chronologische duiding van het werkproces.

Al de opdrachten dienen op de server van animatiefilm (share) geplaatst te worden.

Verplicht:

3D computersoftware ( Blender ).
Computerlab animatiefilm.

In uitzonderlijke gevallen kan toegelaten worden om andere 3D software te gebruiken, dit echter op eigen risico van de student.

De docent kan in dit geval vooral bijsturen op artistiek en creatief vlak en minder, of niet, op 3D-technisch vlak.”

Aanbevolen:

Internet www verkenning van de 3D wereld.
Internet - tutorials en extra info + voorbeelden.
Mediatheek.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.

Theoretische uiteenzetting, gevolgd door praktijklab.
Overzicht 3D omgevingen. Werkwijze en uitvoering, diverse toepassingen.
Na een theoretische uiteenzetting van 3D concept en uitvoering, volgt praktijk op diverse soft en computer hardware.

Actieve en kritische participatie tijdens de colleges wordt verwacht en gestimuleerd.

Praktijklessen/ateliers/… op de campus.

Evaluatieactiviteiten

1ANI 3D Animatie 1 (B-LUCA-N83955)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er wordt een permanente evaluatie voorzien d.m.v. een systematische beoordeling en bespreking van de oefeningen in combinatie met een globale beoordeling.

Op vooraf vastgelegde evaluatieperiodes zullen reeksen van oefeningen, of, indien van toepassing, onderdelen van oefeningen, geëvalueerd
en afgesloten worden.
Telkens wordt gewerkt binnen een vooropgestelde termijn, deadline.
De oefeningen worden beoordeeld op hun animatietechnische en creatieve waarde.
Aandachtspunten bij de evaluatie : animatorische aspecten, filmisch denken, creativiteit, presentatie, werkproces, attitude, deadlines respecteren.
Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks).

Al de opdrachten dienen op de persoonlijke blog en op de server van animatiefilm geplaatst te worden.

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

•  medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)

•  procesevaluatie.

•  productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.

Het cijfer voor medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.

Nieuwe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 

De evaluatievormen 'procesevaluatie' en 'medewerking tijdens contactmomenten' zijn niet herkansbaar.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. 

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.