3BAC De creatieve industrie 101 (B-LUCA-N43952)

6 studiepuntenNederlands31 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Jan Louis (coördinator) |  De Bruyn Jan Louis |  Lantin Kristof |  Stuyven Jonathan |  Van Loon Heleen |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

VAN IDEE TOT VERKOOPSKLAAR PRODUCT
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om voor een individueel product
- een uitgewerkt en ontwikkeld reeel product te verkopen op een publiek fysiek verkoopsmoment.
- de hiervoor nodige stappen in een businessplan te doorlopen (need to buy - afstemming nood, klant, markt - business modeling, marketfit, prijszetting, financieel plan).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3BAC Ondernemen (B-LUCA-N62284)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Jan Louis |  Lantin Kristof |  Stuyven Jonathan |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Een vaardigheid die in elk professioneel kader en evenzeer in creatieve artistieke omgevingen de laatste jaren een basis geworden. Het leuke eraan is dat jij dit op jouw eigen manier kan ontdekken, ontwikkelen en laten groeien. Deze module wil je hiervoor inspireren, handvaten geven en je op een of andere manier enthousiast maken.
Dit doen we door verschillende thema’s te belichten waarbij het ene al theoretischer is dan het andere. We denken na over hoe we ‘ondernemend zijn’ moeten kaderen en identificeren (dit gaat niet over hoe een ondernemer worden of een startup lanceren). Zin voor ondernemen is het einddoel, als je dit nu doet in het kader al 'intra'preneur of als heuse 'entre'preneur. Of eenvoudigweg in jouw eigenste ondernemende manier van werken en denken.
Op basis van een reeks onderwerpen krijg je er beslist meer zicht op en meer goesting in; ondernemend gedrag, soft skills, samenwerken, communicatie, ideation, creatieve destructie en disruptie ('The Why'), een instrument zoals het Business Model Canvas, kapitaal & financiering, ondernemingsvormen, intellectuele eigendom (IP), storytelling, prijs bepalen, …

  • Slides van presentaties als theoretisch kader
  • Online materiaal van diverse organisaties en referentiepersonen
  • Aangewezen literatuur
  • Expertise van gastsprekers
  • Beleving van mogelijke bezoeken in het ruime werkveld

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels  worden gegeven.

  • De theoretische sessies geven kader en basiskennis voor verdere eigen uitdieping en debat door de studenten (al dan niet opgedeeld in teams).
  • Diverse gastsprekers vertellen op basis van hun expertise en hands-on ervaring.
  • Plaatsbezoeken bij relevante inspirerende omgevingen wisselen de theoriesessies af.
  • Elke student trekt zelf ook naar het praktijkveld (via bv. Pitch Please, Vlajo, the School, het Werkhuis) door deel te nemen aan een aantal workshops, webinars of netwerk-evenementen buiten de voorziene contacturen.

3 sp. 3BAC De creatieve industrie 101 (B-LUCA-N62564)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht1 urenEerste semesterEerste semester
Stuyven Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Tijdens dit opleidingsonderdeel ontwikkeld de student zowel het businessplan als het effectieve verkoopsklaar product.
Doorheen de hoorcolleges en individuele coaching ontwikkelen de studenten een onderbouwd kader waarmee ze een (eigen) product in de markt mee kunnen zetten.
De student zoekt antwoorden op vragen als:
Wie is mijn klant? En heeft deze wel nood aan mijn product? Wat doet mijn product (anders/beter/sneller/...)? Hoeveel kost het, en wat kost het mij? (Hoe) mag ik mijn product verkopen? , ...

In samenwerking met het parrallel lopende keuzevak 'Van product tot toonmoment' wordt een verkoopsmoment / markt / ... georganiseerd waarop de studenten van dit opleidingsonderdeel hun producten verkopen. 

presentaties hoorcolleges
(online) businessplan tools en canvassen
 

Evaluatieactiviteiten

3BAC De creatieve industrie 101 (B-LUCA-N83952)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62284 - 3BAC Ondernemen1-20/20 puntenschaal
N62564 - 3BAC De creatieve industrie 1011-20/20 puntenschaal

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62284 - 3BAC Ondernemen (binnen academiejaar)
  • N62564 - 3BAC De creatieve industrie 101 (binnen academiejaar)

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 

Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.
Voor de herkansing wordt het resultaat van de eerste examenkans waarvoor de student niet geslaagd was, verbeterd/afgewerkt.