Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3BAC Ondernemen (B-LUCA-N62284)
Inhoud
Een vaardigheid die in elk professioneel kader en evenzeer in creatieve artistieke omgevingen de laatste jaren een basis geworden. Het leuke eraan is dat jij dit op jouw eigen manier kan ontdekken, ontwikkelen en laten groeien. Deze module wil je hiervoor inspireren, handvaten geven en je op een of andere manier enthousiast maken.
Dit doen we door verschillende thema’s te belichten waarbij het ene al theoretischer is dan het andere. We denken na over hoe we ‘ondernemend zijn’ moeten kaderen en identificeren (dit gaat niet over hoe een ondernemer worden of een startup lanceren). Zin voor ondernemen is het einddoel, als je dit nu doet in het kader al 'intra'preneur of als heuse 'entre'preneur. Of eenvoudigweg in jouw eigenste ondernemende manier van werken en denken.
Op basis van een reeks onderwerpen krijg je er beslist meer zicht op en meer goesting in; ondernemend gedrag, soft skills, samenwerken, communicatie, ideation, creatieve destructie en disruptie ('The Why'), een instrument zoals het Business Model Canvas, kapitaal & financiering, ondernemingsvormen, intellectuele eigendom (IP), storytelling, prijs bepalen, …
Studiemateriaal
- Slides van presentaties als theoretisch kader
- Online materiaal van diverse organisaties en referentiepersonen
- Aangewezen literatuur
- Expertise van gastsprekers
- Beleving van mogelijke bezoeken in het ruime werkveld
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.
Toelichting werkvorm
- De theoretische sessies geven kader en basiskennis voor verdere eigen uitdieping en debat door de studenten (al dan niet opgedeeld in teams).
- Diverse gastsprekers vertellen op basis van hun expertise en hands-on ervaring.
- Plaatsbezoeken bij relevante inspirerende omgevingen wisselen de theoriesessies af.
- Elke student trekt zelf ook naar het praktijkveld (via bv. Pitch Please, Vlajo, the School, het Werkhuis) door deel te nemen aan een aantal workshops, webinars of netwerk-evenementen buiten de voorziene contacturen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
3 sp. 3BA Financiering & festivalwerking (B-LUCA-N62562)
Inhoud
Inhoud:
- Van idee tot publiek: Wie zijn de stakeholders?
- Wat is de rol van de producent?
- Hoe stel ik een budget op voor mijn project?
- Hoe stel ik een financieringsplan op voor mijn project?
- Wat is het markt en het terugverdienmodel?
- Hoe zit het met auteursrechten?
Doelen/competenties:
- De studenten krijgen inzicht in het professionele veld en haar actoren.
- De studenten krijgen inzicht in de rol en taken van de producent en de relatie met de maker.
- De studenten in staat zal stellen om zelf een budget en financieringsplan te maken van hun project.
De theorie wordt getoetst met een financiersaanvraag van een casestudie/project volgens de normen en voorwaarden van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds. De nadruk ligt in deze module op audiovisuele projecten (film, documentaire, animatiefilm, game).
Evaluatieactiviteiten
3BAC Financiering & festivalwerking (B-LUCA-N83950)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
N62284 - 3BAC Ondernemen | 1-20/20 puntenschaal |
N62562 - 3BA Financiering & festivalwerking | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- N62284 - 3BAC Ondernemen (binnen academiejaar)
- N62562 - 3BA Financiering & festivalwerking (binnen academiejaar)