Doelstellingen
We starten vanuit de overtuiging dat eenieder ondernemend(er) kan zijn. De ene student is dat van nature al meer dan de andere. Terwijl nog anderen (nog helemaal) niet ontdekt hebben waar hun ondernemende gedrag en beleving ligt. Sowieso is het een waardevolle competentie is voor elke genre student.
Deze module is opgebouwd uit 2 delen (telkens 3 ects) en gesplitst in 2 dagdelen: enerzijds in de ochtend een algemene module ‘ondernemingszin’ (cross-disciplinair over alle opleidingen heen) en anderzijds in de namiddag jouw keuze uit 4 modules (je volgt één van de keuzeluiken):
- Van product tot toonmoment
- Business Prototyping met het Canvas Model
- Financiering en festivalwerking
- De creatieve industrie 101
Begintermen
Vanuit jouw opgebouwde competenties en vakgerichte kennis en kunde uit de eerste twee bachelorjaren, geeft deze module nieuwe inzichten in jouw attitude en competenties inzake ondernemend(er) zijn. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Courses for exchange students Audio-Visual Arts (Genk)
- Schakelprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Schakelprogramma naar master Game design) 90 sp.
- Schakelprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Schakelprogramma naar master Televisie-Film) 90 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Voorbereidingsprogramma naar master Game design) 120 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Voorbereidingsprogramma naar master Televisie-Film) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3BAC Ondernemen (B-LUCA-N62284)
Inhoud
Een vaardigheid die in elk professioneel kader en evenzeer in creatieve artistieke omgevingen de laatste jaren een basis geworden. Het leuke eraan is dat jij dit op jouw eigen manier kan ontdekken, ontwikkelen en laten groeien. Deze module wil je hiervoor inspireren, handvaten geven en je op een of andere manier enthousiast maken.
Dit doen we door verschillende thema’s te belichten waarbij het ene al theoretischer is dan het andere. We denken na over hoe we ‘ondernemend zijn’ moeten kaderen en identificeren (dit gaat niet over hoe een ondernemer worden of een startup lanceren). Zin voor ondernemen is het einddoel, als je dit nu doet in het kader al 'intra'preneur of als heuse 'entre'preneur. Of eenvoudigweg in jouw eigenste ondernemende manier van werken en denken.
Op basis van een reeks onderwerpen krijg je er beslist meer zicht op en meer goesting in; ondernemend gedrag, soft skills, samenwerken, communicatie, ideation, creatieve destructie en disruptie ('The Why'), een instrument zoals het Business Model Canvas, kapitaal & financiering, ondernemingsvormen, intellectuele eigendom (IP), storytelling, prijs bepalen, …
Studiemateriaal
- Slides van presentaties als theoretisch kader
- Online materiaal van diverse organisaties en referentiepersonen
- Aangewezen literatuur
- Expertise van gastsprekers
- Beleving van mogelijke bezoeken in het ruime werkveld
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.
Toelichting werkvorm
- De theoretische sessies geven kader en basiskennis voor verdere eigen uitdieping en debat door de studenten (al dan niet opgedeeld in teams).
- Diverse gastsprekers vertellen op basis van hun expertise en hands-on ervaring.
- Plaatsbezoeken bij relevante inspirerende omgevingen wisselen de theoriesessies af.
- Elke student trekt zelf ook naar het praktijkveld (via bv. Pitch Please, Vlajo, the School, het Werkhuis) door deel te nemen aan een aantal workshops, webinars of netwerk-evenementen buiten de voorziene contacturen.
3 sp. 3BAC Keuzeluik ondernemingszin (B-LUCA-N62456)
Inhoud
Een vaardigheid die in elk professioneel kader en evenzeer in creatieve artistieke omgevingen de laatste jaren een basis geworden. Het leuke eraan is dat jij dit op jouw eigen manier kan ontdekken, ontwikkelen en laten groeien. Deze module wil je hiervoor inspireren, handvaten geven en je op een of andere manier enthousiast maken.
Dit doen we door verschillende thema’s te belichten waarbij het ene al theoretischer is dan het andere. We denken na over hoe we ‘ondernemend zijn’ moeten kaderen en identificeren (dit gaat niet over hoe een ondernemer worden of een startup lanceren). Zin voor ondernemen is het einddoel, als je dit nu doet in het kader al 'intra'preneur of als heuse 'entre'preneur. Of eenvoudigweg in jouw eigenste ondernemende manier van werken en denken.
Op basis van een reeks onderwerpen krijg je er beslist meer zicht op en meer goesting in; ondernemend gedrag, soft skills, samenwerken, communicatie, ideation, creatieve destructie en disruptie ('The Why'), een instrument zoals het Business Model Canvas, kapitaal & financiering, ondernemingsvormen, intellectuele eigendom (IP), storytelling, prijs bepalen, …
Studiemateriaal
- Slides van presentaties als theoretisch kader
- Online materiaal van diverse organisaties en referentiepersonen
- Aangewezen literatuur
- Expertise van gastsprekers
- Beleving van mogelijke bezoeken in het ruime werkveld
Toelichting onderwijstaal
Nederlands. Tenzij internationale studenten aan de module deelnemen.
Toelichting werkvorm
- De theoretische sessies geven kader en basiskennis voor verdere eigen uitdieping en debat door de studenten (al dan niet opgedeeld in teams).
- Diverse gastsprekers vertellen op basis van hun expertise en hands-on ervaring.
- Plaatsbezoeken bij relevante inspirerende omgevingen wisselen de theoriesessies af.
- Elke student trekt zelf ook naar het praktijkveld (via bv. Pitch Please, Vlajo, het Werkhuis) door deel te nemen aan een aantal workshops, webinars of netwerk-evenementen buiten de voorziene lesuren.
Evaluatieactiviteiten
3BAC Ondernemingszin (B-LUCA-N83861)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
N62284 - 3BAC Ondernemen | 1-20/20 puntenschaal |
N62456 - 3BAC Keuzeluik ondernemingszin | 1-20/20 puntenschaal |
- 10% - geëngageerde participatie in deze module: sessies, bezoeken, extra-curriculair
- 75% - team video gebaseerd op de hele ondernemersaanpak van de ‘challenge’
- 15% - deelname en rapportering over min. 3 extra-curriculaire activiteiten (bv. Pitch Please evenementen of andere workshops/webinars inzake ondernemingszin)
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- N62284 - 3BAC Ondernemen (binnen academiejaar)
- N62456 - 3BAC Keuzeluik ondernemingszin (binnen academiejaar)
Herkansing betreft een kritische zelfevaluatie (in team of individueel) op de output in de teamvideo inzake de challenge.