3BAC Van product tot toonmoment (B-LUCA-N43951)

6 studiepuntenNederlands31 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Jan Louis (coördinator) |  De Bruyn Jan Louis |  Lantin Kristof |  Stuyven Jonathan |  Van Loon Heleen |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om …

- ondernemende competenties (creativiteit, plannen, samenwerken, zelfredzaamheid) te benoemen en te identificeren bij zichzelf als sterke of minder sterke punten

- de verschillende fases van een project kunnen onderscheiden (dromen, plannen, uitvoeren, evalueren)

- samen te werken in een projectteam met diverse rollen en verantwoordelijkheden (team leads, team productie, team business en team communicatie)

- een toonmoment van A tot Z te realiseren op een professionele manier (plannen, financiering zoeken, produceren, communiceren, presenteren, verkopen, budget beheren, evalueren, …)

max. 15 studenten kunnen zich inschrijven, samen vormen ze het projectteam

deze studenten hebben een kleine serie verkoopsklare producten klaar bij de start

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3BAC Ondernemen (B-LUCA-N62284)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Jan Louis |  Lantin Kristof |  Stuyven Jonathan |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Een vaardigheid die in elk professioneel kader en evenzeer in creatieve artistieke omgevingen de laatste jaren een basis geworden. Het leuke eraan is dat jij dit op jouw eigen manier kan ontdekken, ontwikkelen en laten groeien. Deze module wil je hiervoor inspireren, handvaten geven en je op een of andere manier enthousiast maken.
Dit doen we door verschillende thema’s te belichten waarbij het ene al theoretischer is dan het andere. We denken na over hoe we ‘ondernemend zijn’ moeten kaderen en identificeren (dit gaat niet over hoe een ondernemer worden of een startup lanceren). Zin voor ondernemen is het einddoel, als je dit nu doet in het kader al 'intra'preneur of als heuse 'entre'preneur. Of eenvoudigweg in jouw eigenste ondernemende manier van werken en denken.
Op basis van een reeks onderwerpen krijg je er beslist meer zicht op en meer goesting in; ondernemend gedrag, soft skills, samenwerken, communicatie, ideation, creatieve destructie en disruptie ('The Why'), een instrument zoals het Business Model Canvas, kapitaal & financiering, ondernemingsvormen, intellectuele eigendom (IP), storytelling, prijs bepalen, …

  • Slides van presentaties als theoretisch kader
  • Online materiaal van diverse organisaties en referentiepersonen
  • Aangewezen literatuur
  • Expertise van gastsprekers
  • Beleving van mogelijke bezoeken in het ruime werkveld

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels  worden gegeven.

  • De theoretische sessies geven kader en basiskennis voor verdere eigen uitdieping en debat door de studenten (al dan niet opgedeeld in teams).
  • Diverse gastsprekers vertellen op basis van hun expertise en hands-on ervaring.
  • Plaatsbezoeken bij relevante inspirerende omgevingen wisselen de theoriesessies af.
  • Elke student trekt zelf ook naar het praktijkveld (via bv. Pitch Please, Vlajo, the School, het Werkhuis) door deel te nemen aan een aantal workshops, webinars of netwerk-evenementen buiten de voorziene contacturen.

3 sp. 3BAC Van product tot toonmoment (B-LUCA-N62563)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht1 urenEerste semesterEerste semester
Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

In dit hands-on praktijkproject realiseren de studenten in team een toonmoment van A tot Z. Dit kan zijn: een tentoonstelling, print sale, artist talks, online expo, artist book, debatavond, … Naast een training in solliciteren, samenwerken in teamverband en ondernemende competenties krijgen de studenten een concrete eerste (werk)ervaring met alles wat erbij komt kijken wanneer je naar buiten treedt met artistiek werk: zoeken van partners (locatie) en sponsors, schrijven subsidiedossier, communicatiecampagnes, interactie met publiek, opvolgen van bestellingen klanten, …

De studenten breken letterlijk uit de campusmuren en gaan de boer op met hun werk.

Het studiemateriaal bestaat uit ppt-presentaties. Deze worden verspreid via Toledo.

Voor de interne communicatie met de projectteam(s) en het samenwerken aan documenten (planning, budgetbeheer, tekstdocumenten, …) werken we met gratis online tools zoals Google drive.

Wanneer er Erasmus studenten deelnemen gebeurt de groepsbegeleiding in het Engels.

De opdracht bestaat uit het gezamenlijk organiseren van een toonmoment van A tot Z.

De begeleiding bestaat uit wekelijkse contactmomenten met de docent in de beginfase van het project (dromen, plannen). Deze zijn met het volledige groep als met kleinere teams. Wanneer de realisatiefase van het project start, werken de teams ook buiten de contactmomenten samen om het project te realiseren : sponsorwerving, plaatsbezoek locatie, afspraak met bank, afspraak met drukkers en andere producenten, …   De contactmomenten dienen enerzijds als bespreking met docent van stand van zaken en het collectief nemen van beslissingen, anderzijds als moment om met je team samen te werken in de voorbereiding van het project (werksessie). Wanneer het project zelf start/opent/plaats heeft zijn alle studenten, ongeacht hun taak, aanwezig en helpen waar nodig. Na afloop van het project is er een collectief evaluatiemoment.

De taken worden verdeeld over 3 teams (productie – business – communicatie) die elk geleid worden door een team lead. Voor de rolverdeling vinden één op één sollicitatiegesprekken plaats, de docent beslist wie welke taak krijgt.

Evaluatieactiviteiten

3BAC Van product tot toonmoment (B-LUCA-N83951)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62284 - 3BAC Ondernemen1-20/20 puntenschaal
N62563 - 3BAC Van product tot toonmoment1-20/20 puntenschaal

–      Zelfevaluatie : 10 %

–      Evaluatie van je klasgenoten: 30 %

–      Procesevaluatie: 40 %

–      Medewerking tijdens klasmomenten/participatiegraad : 20 %

De zelfevaluatie en evaluatie van je klasgenoten gebeurt via een online bevraging na afloop van het toonmoment.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62284 - 3BAC Ondernemen (binnen academiejaar)
  • N62563 - 3BAC Van product tot toonmoment (binnen academiejaar)

De tweede kans heeft een andere vorm. De student krijgt een nieuwe individuele opdracht voor een paper/werkstuk rond creatief ondernemerschap, samenwerken in collectieven en projectmanagement. Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.