2TEF Audiovisuele kritiek (B-LUCA-N43604)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Verdeure David (coördinator) |  Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Aan het einde van dit OPO zijn de studenten in staat om zowel in audiovisuele als geschreven vorm kritisch te reflecteren over audiovisuele kunsten.

Het vak Audiovisuele Kritiek bouwt verder op de fundamenten die gelegd werden in de cursus Filmanalyse (1TEF). Daar kregen de studenten een instrumentarium en vocabularium aangeleerd die onontbeerlijk zijn als men kritisch wil kijken. De cursus Audiovisuele Kritiek vult die analytische kennis verder aan met historische, ideologische en kunsttheoretische concepten. Want film- en andere kritiek kan je niet bedrijven zonder inzicht in de historische tradities, het ideologisch discours en het theoretische raamwerk waar een film of ander audiovisueel kunstwerk zich al dan niet in inschrijft.

Die theoretische verdieping is echter niet het zwaartepunt van dit vak, enkel het vertrekpunt. De nadruk komt in deze lessenreeks te liggen op het leren ontwikkelen van een gefundeerd oordeel, met bijzondere aandacht voor de spanning tussen particuliere en algemene oordelen. De studenten leren zowel hun persoonlijke poëtica als algemene criteria inzetten bij het vormen van een kritische mening. 

Kritiek is in de eerste plaats een houding. De uiteindelijke vorm waarin die houding haar beslag krijgt, zal in het vak Audiovisuele Kritiek zowel audiovisueel als talig zijn.

De studenten leren in de eerste plaats audiovisuele essays (video essays) te maken, waarin ze hun theoretische kennis kritisch kunnen aanwenden. Daartoe krijgen ze een heleboel praktische audiovisuele strategieën aangereikt die gangbaar zijn in de audiovisuele essayistiek. Die technieken moeten ze in verschillende oefeningen zelf inzetten om films, televisieseries of andere audiovisuele producties en fenomenen op kritische wijze te bespreken.

Daarnaast worden de studenten ook begeleid bij het maken van een geschreven essay. Het onderwerp van dat geschreven essay sluit aan bij dat van het finale video essay dat de studenten dienen te maken. Deze tekst en montage zijn het eindresultaat van een onderzoek dat elke student persoonlijk voert. Daarbij dient zij of hij zich te verdiepen in een audiovisueel thema, zich daarover goed te documenteren, het onderwerp te plaatsen binnen een ruimer (cultuur-) historisch kader en tenslotte de verworven inzichten creatief en kritisch te presenteren.

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Onderzoeken:

De student verwerft inzicht in hoe hij de juiste onderzoeksvraag moet stellen. (OLR 2)

De student verkent een waaier van methodes voor artistiek en toegepast onderzoek. (OLR 3)

De student verwerft inzicht in hoe hij onderzoek moet uitvoeren. (OLR 4)

Ontwerpen en realiseren:

De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)

Contextualiseren:

De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media,  bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)

De student stemt zijn creatie af op de context. (OLR 11)

Organiseren en communiceren:

De student kan in elke fase over het project communiceren. (OLR 15)

De student kan het eigen leertraject organiseren. (OLR 16)

De student kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)

De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

De student gaat actief op zoek naar feedback in verschillende omgevingen in functie van zelfsturing en zelftraining. (OLR 23)

Soepele volgtijdelijkheid: OPO M1TEF Filmanalyse (David Verdeure)

Om de cursus Audiovisuele Kritiek te kunnen aanvatten behoren analytisch inzicht, een kritische ingesteldheid en een brede interesse in de audiovisuele media tot de basisvereisten.

Een eerste vereiste is inzicht in de filmtaal. De student dienen de basisbegrippen van de audiovisuele analyse onder de knie te hebben en haar terminologie te kunnen hanteren. Zij of hij kent de specificiteit van de filmkunst en van het televisiemedium, en weet hoe films en series hun audiovisuele troeven uitspelen om betekenis te creëren.

Een kritische ingesteldheid is de tweede voorwaarde. De kijkkunst van de studenten moet het louter passief consumeren overstijgen. Hij of zijn moet een kritische reflex hebben, want het voortdurend bevragen is de eerste stap naar het doordacht beoordelen.

Tenslotte verwachten we van de studenten ook een brede interesse: niet alleen in de filmkunst en in het medium televisie, maar ook in andere artistieke disciplines en in uiteenlopende maatschappelijke fenomenen. Want film en televisie ontwikkelen zich niet in een vacuüm, maar in voortdurende wisselwerking met de realiteit. Zonder een oprechte interesse in alle aspecten van ons cultureel en maatschappelijk bestel is Audiovisuele Kritiek onmogelijk.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(N43990) OF SOEPEL( N43766 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43990 : 1TEF Filmanalyse
N43766 : 1TEF Filmanalyse en Scenario

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2TEF Audiovisuele kritiek (B-LUCA-N62202)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De cursus Audiovisuele Kritiek legt theoretische fundamenten waarop heel snel kritische praktijkoefeningen worden gebouwd.

Eerst worden de studenten wegwijs gemaakt in de verschillende verschijningsvormen van het kritisch denken over audiovisuele media – van recensies over literaire essays tot video essays. De onderlinge verschillen worden scherp gedefinieerd en de mogelijkheden en beperkingen worden in kaart gebracht. We gaan ook dieper in op de retorische strategieën die elk van deze vormen hanteren.

Dit theoretisch (taxonomisch) kader wordt geïllustreerd met voorbeelden uit elk van de verschillende praktijken, maar ook met omkaderend materiaal (filmscènes, bespiegelende teksten, interviews of documentaires).

Heel snel gaan we over tot praktijkoefeningen: het maken van meerdere video essays en het schrijven van een literair essay. De studenten krijgen daartoe audiovisuele en literaire strategieën aangereikt die hun vermogen tot kritische reflectie moeten verrijken.

Deze oefeningen vormen het hart van de cursus. Ze worden in groep besproken en beoordeeld: een bijkomende manier om het kritisch en communicatievermogen van de studenten aan te scherpen. Deze oefeningen zijn een praktijklaboratorium en de voortdurende feedback van zowel docent als medestudenten staat ons toe verdiepend verder te werken.

De video essays, andere voorbeelden van audiovisuele kritiek en de filmfragmenten die gebruikt worden tijdens de cursus, alsook heel wat bijkomend illustratie- en tekstmateriaal, worden voor de studenten beschikbaar gesteld op de website www.filmscalpel.com


De theoretische teksten die de studenten dienen te lezen worden ter beschikking gesteld via het Toledo-platform.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, teksten, video essays, fragmenten, gastsprekers of studiebezoeken kunnen ook in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De cursus Audiovisuele Kritiek bestaat uit colleges en begeleide praktijkoefeningen (gerichte schrijf- en audiovisuele opdrachten en daarmee samenhangende presentaties). Actieve en kritische participatie tijdens de colleges wordt verwacht en gestimuleerd.

Evaluatieactiviteiten

2TEF Audiovisuele kritiek (B-LUCA-N83604)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten worden beoordeeld op verschillende manieren. Daartoe behoren de medewerking en inzet tijdens de colleges en hun presentatie(s).

Daarnaast wegen vanzelfsprekend de verschillende praktijkopdrachten (schrijf- en audiovisuele opdrachten) zwaar door in de beoordeling. Die opdrachten worden ingediend via Toledo. Informatie over de opdrachten en deadlines is terug te vinden op Toledo.

Studenten die de tweede examenkans (moeten) gebruiken, zullen een nieuwe, aangepaste of uitgebreide schrijfopdracht en/of audiovisuele opdracht krijgen.