1TEF Filmanalyse (B-LUCA-N43990)

4 studiepuntenNederlands48 urenBeide semestersBeide semesters
Verdeure David (coördinator) |  Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In de lessen Filmanalyse leert de student hoe men films en televisieseries op wetenschappelijke en methodische wijze kan analyseren. De cursus reikt daartoe een heleboel verschillende werktuigen, theorieën en strategieën aan. Want de film- en tv-analyse heeft vele verschijningsvormen: ze moet onder andere oog hebben voor technische, film- en cultuurhistorische, ideologische en narratologische aspecten.

- De studenten leren eerst de technische parameters van de audiovisuele taal herkennen, benoemen en er de narratieve kracht van inschatten. Cameravoering en geluid, licht en kleur, montage en mise-en-scène passeren daarbij de revue. Die elementen worden niet louter op hun technische aspecten bestudeerd: we bekijken ook op welke manieren ze betekenis creëren en in welke (narratieve en stilistische) patronen ze ingezet worden.

- Dit vocabularium en deze grammatica van de filmtaal worden vervolgens ingebed in ruimere analytische concepten en uitgewerkt in concrete case studies. Hoe worden de technische parameters ingezet om ruimte en tijd op het scherm te recreëren? Hoe verhouden televisiereeksen zich tot de klassieke filmtaal en tot filmische narratieve structuren?

- De studenten leren motieven identificeren, hun functie herkennen en op basis daarvan een thematische analyse maken.

- In een inleiding tot de genretheorie leren de studenten hoe genres ontstonden en zich ontwikkelen, op welke conventies ze steunen en wat hun iconografie behelst. Daarnaast bekijken we de raakvlakken van genres met ideologie en de genrefilm als een moderne vorm van mythologie. In één of meerdere case studies nemen we specifieke genres onder de loep (horror, melodrama, western...)

- Tenslotte wordt in de loop van de cursus ook tijd vrijgemaakt voor colleges rond specifieke thema's die kunnen verschillen van jaar tot jaar. Want de filmanalyse is dan wel een wetenschap, toch beoefenen we haar in deze cursus niet in een academisch vacuüm maar met oog voor de praktijk van het film en televisie maken. Daarom kunnen ook onderwerpen als de artistieke invloed van digitale filmtechnieken, de geschiedenis en praktijk van filmmarketing of de impact van veranderende verspreidingsmodellen aan bod komen in de Filmanalyse.

 

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Onderzoeken:

De student verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art. (OLR 1)

Organiseren & Communiceren:

De student beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)

Reflecteren:

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

Voor de lessen Filmanalyse zijn, behalve een behoorlijke kennis van het Nederlands, geen bijzondere begincompetenties vereist. Niettemin zijn een brede interesse voor het medium film en het medium televisie, en een attitude die het louter passieve niveau van film en tv kijken als entertainment overstijgt, onontbeerlijk. 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43604 : 2TEF Audiovisuele kritiek
N44062 : 2TEF Audiovisuele kritiek

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 1TEF Filmanalyse (B-LUCA-N62605)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College48 urenBeide semestersBeide semesters
Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In de Filmanalyse leren de studenten hoe men films en televisieseries op wetenschappelijke en methodische wijze kan analyseren. De website www.filmanalyse.be dient daarbij als de leidraad: daar kunnen de studenten een overzicht vinden van de leerinhouden. 

De studenten krijgen zowel een begrippenapparaat voor de analyse van film en tv (parameters, genres...) als analytische strategieën en theorieën aangereikt en aangeleerd. Dit gebeurt aan de hand van de concrete analyse van een groot aantal fragmenten van langspeelfilms en kortfilms, televisieseries en experimentele films. 

De lesmomenten omvatten, maar zijn niet beperkt tot, deze leerinhouden:

1: Formalistische filmstudie of de studie van de technische parameters van de filmkunst, van cameravoering en geluid over licht en kleur tot montage en mise-en-scène. Deze elementen worden niet louter op hun technische aspecten bestudeerd: we bekijken ook op welke manieren ze betekenis creëren en in welke (narratieve en stilistische) patronen ze ingezet worden. Dit vocabularium en deze grammatica van de filmtaal worden vervolgens ingebed in ruimere analytische concepten en case studies.

2: Thematische analyse

3: Genretheorie (met case studies)

4: Auteurtheorie en oeuvrestudie

5: Wisselende themalessen die waar mogelijk aansluiten op actuele onderwerpen (filmmarketing, televisieformats, veranderende verspreidingsmodellen, narratologie...)

Bovenal draait het bij Filmanalyse rond de kunst van het kijken. Leren kijken (en begrijpen) is daarom de rode draad doorheen al deze leerinhouden.

De filmfragmenten die gebruikt worden ter illustratie van de lesinhouden, alsook heel wat bijkomend studiemateriaal (zoals video essays, interactieve illustraties en verdiepende teksten), zijn door de studenten te raadplegen op de website www.filmanalyse.be

Op die website en/of op Toledo vinden de studenten ook een selectie theoretische teksten en wetenschappelijke artikels die integraal deel uitmaken van de cursus Filmanalyse.

Voertaal van de colleges is het Nederlands.

Documentatie, fragmenten, teksten, gastsprekers of studiebezoeken kunnen ook in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De cursus Filmanalyse bestaat uit hoorcolleges (ondersteund door een website) en uit systematische analyses van audiovisuele fragmenten.

Evaluatieactiviteiten

1TEF Filmanalyse (B-LUCA-N83990)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

Voor Filmanalyse wordt er na het eerste semester een schriftelijk examen voorzien in de examenperiode. De punten die kunnen behaald worden op dit examen bedragen 50% van het finale cijfer.

Tijdens het schriftelijk examen in de examenperiode aan het einde van de 2e semester zijn de overige 50% van de punten te verdienen.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.