1TEF Filmanalyse en Scenario (B-LUCA-N43766)

6 studiepuntenNederlands72 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Verdeure David (coördinator) |  Bouckaert Geert |  Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

FILMANALYSE

In de lessen Filmanalyse leert de student hoe men films en televisieseries op wetenschappelijke en methodische wijze kan analyseren. De cursus reikt daartoe een heleboel verschillende werktuigen, theorieën en strategieën aan. Want de film- en tv-analyse heeft vele verschijningsvormen: ze moet onder andere oog hebben voor technische, film- en cultuurhistorische, ideologische en narratologische aspecten.

- De studenten leren eerst de technische parameters van de audiovisuele taal herkennen, benoemen en er de narratieve kracht van inschatten. Cameravoering en geluid, licht en kleur, montage en mise-en-scène passeren daarbij de revue. Die elementen worden niet louter op hun technische aspecten bestudeerd: we bekijken ook op welke manieren ze betekenis creëren en in welke (narratieve en stilistische) patronen ze ingezet worden.

- Dit vocabularium en deze grammatica van de filmtaal worden vervolgens ingebed in ruimere analytische concepten en uitgewerkt in concrete case studies. Hoe worden de technische parameters ingezet om ruimte en tijd op het scherm te recreëren? Hoe verhouden televisiereeksen zich tot de klassieke filmtaal en tot filmische narratieve structuren?

- De studenten leren motieven identificeren, hun functie herkennen en op basis daarvan een thematische analyse maken.

- In een inleiding tot de genretheorie leren de studenten hoe genres ontstonden en zich ontwikkelen, op welke conventies ze steunen en wat hun iconografie behelst. Daarnaast bekijken we de raakvlakken van genres met ideologie en de genrefilm als een moderne vorm van mythologie. In één of meerdere case studies nemen we specifieke genres onder de loep (horror, melodrama, western...)

- Tenslotte wordt in de loop van de cursus ook tijd vrijgemaakt voor colleges rond specifieke thema's die kunnen verschillen van jaar tot jaar. Want de filmanalyse is dan wel een wetenschap, toch beoefenen we haar in deze cursus niet in een academisch vacuüm maar met oog voor de praktijk van het film en televisie maken. Daarom kunnen ook onderwerpen als de artistieke invloed van digitale filmtechnieken, de geschiedenis en praktijk van filmmarketing of de impact van veranderende verspreidingsmodellen aan bod komen in de Filmanalyse.

- De studenten leren, in kleine teams, een gedetailleerde en kritische analyse te maken van een speelfilm. Op die manier verwerven ze de spontane attitude en vaardigheid om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (films of televisieseries bijvoorbeeld) te analyseren en verschillende audiovisuele creaties met elkaar te vergelijken en te beoordelen. In een jaaropdracht voeren ze samen een verdiepend onderzoek naar de productiehistorische, formele, stilistische en thematische kenmerken van een hen opgedragen film. Ze bundelen dit onderzoek vanuit meerdere perspectieven tenslotte in een zorgvuldig geschreven en vormgegeven einddocument.

SCENARIO

De studenten krijgen inzicht in alle aspecten van de dramaturgie van een klassiek scenario, bestemd voor de realisatie van een film- en/of televisieprogramma.

-  De studenten leren de uiterlijke aspecten (de bladspiegel) van het scenario toepassen. Daarnaast oefenen zij zich in visueel schrijven op een heldere, eenduidige manier.
-  Via eenvoudige oefeningen leren de studenten het verschil tussen prozaïsch schrijven en visueel schrijven. 
-  Via de gezamenlijke bestudering van filmfragmenten leren zij een dramatisch audiovisueel verhaal op een efficiënte manier in de praktijk analyseren, een praktische toepassing van de verkregen kennis via hoorcolleges. Dit wordt aangevuld door individuele analyse van andere filmfragmenten. 
-  Op die manier verwerven de studenten de spontane attitude en vaardigheid om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (bijv. films, tv.-series…) te analyseren en verschillende audiovisuele creaties met elkaar op het vlak van scenario te vergelijken en te beoordelen.
-  In eenvoudige oefeningen in groep en individueel leren de studenten de dramatische basistechnieken zelf toepassen. 

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Onderzoeken

De student(e) verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art. (OLR 1)

Ontwerpen & Realiseren:

De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student(e) ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)

Organiseren & Communiceren:

De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)

De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)

De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student(e) kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)

De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

Voor de lessen Filmanalyse zijn geen bijzondere begincompetenties vereist. Niettemin zijn een brede interesse voor het medium film en het medium televisie, en een instelling die het louter passieve niveau van film en tv kijken als entertainment overstijgt, onontbeerlijk. 

Voor de lessen Scenario Theorie: Behoorlijke kennis van het Nederlands.

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43604 : 2TEF Audiovisuele kritiek

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. 1TEF Filmanalyse (B-LUCA-N62351)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht48 urenBeide semestersBeide semesters
Verdeure David |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Bij Filmanalyse leert de student hoe men films en televisieseries op wetenschappelijke en methodische wijze kan analyseren. De website www.filmanalyse.be dient daarbij als de leidraad: daar kunnen de studenten een overzicht vinden van de leerinhouden. De studenten krijgen zowel een begrippenapparaat voor de analyse van film en tv (parameters, genres...) als analytische strategieën en theorieën aangereikt en aangeleerd. Dit gebeurt aan de hand van de concrete analyse van een groot aantal fragmenten van langspeelfilms en kortfilms, televisieseries en experimentele films. 

De lesmomenten omvatten, maar zijn niet beperkt tot, deze leerinhouden:

1: Formalistische filmstudie of de studie van de technische parameters van de filmkunst, van cameravoering en geluid over licht en kleur tot montage en mise-en-scène. Deze elementen worden niet louter op hun technische aspecten bestudeerd: we bekijken ook op welke manieren ze betekenis creëren en in welke (narratieve en stilistische) patronen ze ingezet worden. Dit vocabularium en deze grammatica van de filmtaal worden vervolgens ingebed in ruimere analytische concepten en case studies.

2: Thematische analyse

3: Genretheorie (met case studies)

4: Auteurtheorie en oeuvrestudie

5: Wisselende themalessen die waar mogelijk aansluiten op actuele onderwerpen (filmmarketing, televisieformats, veranderende verspreidingsmodellen, narratologie...)

Bovenal draait het bij Filmanalyse rond de kunst van het kijken. Leren kijken (en begrijpen) is daarom de rode draad doorheen al deze leerinhouden.

De filmfragmenten die gebruikt worden ter illustratie van de lesinhouden, alsook heel wat bijkomend studiemateriaal (zoals video essays, interactieve illustraties en verdiepende teksten), zijn door de studenten te raadplegen op de website www.filmanalyse.be

Op die website en/of op Toledo vinden de studenten ook een selectie theoretische teksten en wetenschappelijke artikels die integraal deel uitmaken van de cursus Filmanalyse.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, fragmenten, teksten, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De cursus Filmanalyse bestaat uit hoorcolleges (ondersteund door een website) en uit systematische analyses van audiovisuele fragmenten.

Daarnaast dienen de studenten in kleine groepen een jaaropdracht te volbrengen die verschillende vormen van audiovisuele analyse omvat. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

2 sp. 1TEF Scenario theorie (B-LUCA-N62352)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenBeide semestersBeide semesters
Bouckaert Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten krijgen inzicht in alle aspecten van de dramaturgie van een klassiek scenario, bestemd voor de realisatie van een film- en/of televisieprogramma.
-  Via de gezamenlijke bestudering van filmfragmenten leren zij een dramatisch audiovisueel verhaal op een efficiënte manier analuseren en begrijpen.  
-  Op die manier verwerven de studenten de spontane attitude en vaardigheid om de dramatische kwaliteiten van een willekeurig werk (bijv. films, tv.-series…) in te schatten en verschillende audiovisuele creaties met elkaar op het vlak van scenario te vergelijken en te beoordelen.
-  De studenten leren het verschil kennen tussen prozaïsch schrijven en visueel schrijven. 

De Basiscursus Scenario en aanvullende powerpoints zijn beschikbaar op Toledo.

De voertaal van de contacten is Nederlands. 

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Hoorcollege aangevuld met illustraties in de vorm van uittreksels uit scenario's en beeldfragmenten.

De hoorcolleges vinden plaats op de campus. 

 

Evaluatieactiviteiten

1TEF Filmanalyse en Scenario (B-LUCA-N83766)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62351 - 1TEF Filmanalyse1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal
N62352 - 1TEF Scenario theorie1-20/20 puntenschaal

De onderlinge puntenverdeling van het OPO Filmanalyse en Scenario:

OLA - N62351 Filmanalyse = 4 stp (2/3 van de totale punten van het OPO)

OLA - N62352 Scenario Theorie = 2 stp (1/3 van de totale punten van het OPO)

Om voor het OPO "Filmanalyse en Scenario" te slagen dient de student(e) zowel voor het OLA "Filmanalyse" als voor het OLA "Scenario" minstens 10/20 te behalen.

De punten van beide delen worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding), maar indien de minimale score van de beide onderdelen niet wordt behaald, wordt het punt voor het OPO 9/20, tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is. 

 

Voor het  OpleidingsLeerActiviteit Filmanalyse wordt er na de eerste semester een schriftelijk examen voorzien in de examenperiode. Dit punten heeft de weging van 20% van het finale eindcijfer.

Binnen Filmanalyse maken de studenten in de loop van het academiejaar (in kleine groepen) een jaaropdracht. Die jaaropdracht omvat verschillende analyse-oefeningen, die op een concrete film toegepast dienen te worden. De jaaropdracht is goed voor 30% van het totale aantal te verdienen punten en moet ingediend worden voor de examenperiode. Elke student van een welbepaalde groep krijgt hetzelfde puntenaantal voor de jaaropdracht, er wordt dus niet gedifferentieerd binnen een groep.

Tijdens het  schriftelijk examen in de examenperiode van het einde van de 2e semester zijn de overige 50% van de punten te verdienen.

Voor het gedeelte Scenario Theorie

Eerste examenkans:

Mondeling examen.

Tweede examenkans:

Mondeling examen.


Te laat aangeboden werk komt niet in aanmerking voor evaluatie.
 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62351 - 1TEF Filmanalyse (binnen academiejaar)
  • N62352 - 1TEF Scenario theorie (binnen academiejaar)

Voor Filmanalyse zijn deeloverdrachten van kracht voor de beide onderdelen van de evaluatie, dus zowel voor de jaaropdracht als voor het schriftelijke examen. De beoordeling ‘geslaagd’ wordt voor deze onderdelen overgenomen in de herexamens. Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd was, worden hernomen.

Studenten die moeten herkansen voor het schriftelijk examen krijgen als tweede examenkans wederom een schriftelijk examen. Dat vertegenwoordigt 70% van de te behalen punten. Studenten die in de eerste zittijd een onvoldoende haalden op de jaaropdracht (het groepswerk) dienen voor deze tweede examenkans een individuele schriftelijke vervangopdracht te maken. Die vervangopdracht telt voor 30% van de punten.

 

Voor het gedeelte Scenario Theorie

Eerste examenkans:

Online mondeling examen.

Tweede examenkans:

Online mondeling examen.

De studenten dienen voor zowel Filmanalyse als Scenario minstens 10/20 te halen, volgens dezelfde modaliteiten zoals die gelden voor de eerste examenkans.