3PRD Circular Design (B-LUCA-N43996)

9 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
Hagenaars Ben (coördinator) |  Aerts Frederik |  Hagenaars Ben |  Libens Koen |  Stuyven Jonathan |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Exploring

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Contextualiseren en Analyseren (OLR01-02-03). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • een waaier van circulaire ontwerpmethodes toepassen;
  • de milieu-impact van een product inschatten.

Making

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Materialiseren (OLR05). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • een prototype maken dat beantwoordt aan de principes van Circular Design.

Storytelling

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Conceptualiseren, Communiceren en Reflecteren (OLR07-08-09). Om deze competenties te behalen zal de student:

  • diverse circulair concepten vormgeven en visualiseren;
  • overtuigende presentaties maken om het circulaire concept te presenteren
  • reflecteren hoe het circulaire concept een bijdrage levert en aan Circular Design.
     

Exploring

De student beschikt over de juiste competenties om een specifieke context door middel van veldwerk te exploreren.

Making

De student beschikt over de juiste competenties om diverse productconcepten te visualiseren en materialiseren.

Storytelling

De student beschikt over de juiste competenties om een proces en product op een inspirerende manier te presenteren.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( N43987 ) EN GELIJKTIJDIG( N43794 ) EN STRENG( N43982 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43982 : 1PRD Making
N43987 : 2PRD Inclusive Design
N43794 : 2PRD Interaction Design

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43631 : 4PRD Contextual Design

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. 3PRD Circular Design (B-LUCA-N62610)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Aerts Frederik |  Hagenaars Ben |  Libens Koen |  Stuyven Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

In deze module maken de studenten kennis met de principes van de circulaire economie en leren ze deze vanuit verschillende perspectieven als ontwerper te benaderen. De studenten maken in deze module kennis met ontwerpmethodes die hun oorsprong vinden in Emotional, Open, Service en Regenerative Design. Deze waaier aan methodes dient hetzelfde doel: de transitie naar een circulaire economie te faciliteren. Tijdens de module leren de studenten deze methodes toepassen in het prototypen van circulaire producten, diensten of systemen. Aan het einde van de module dienen de studenten een visueel verslag te maken over welke methodes ze hebben toegepast en waarom ze deze hebben gekozen.

De ontwerpopdracht vertrekt vanuit een uitgebreide design briefing waarin het referentiekader van Circular Design gepresenteerd wordt. De student dient verschillende materiaal en visualisatie tools toe te passen het ontwerpproces visueel en tastbaar te maken. Het atelier is de uitvalsbasis van deze opdracht. Het studiemateriaal wordt gepresenteerd via slideshows, artikels en tools die ter beschikking gesteld worden via Toledo.

Voertaal van de contacten is Nederlands. Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De design module wordt toegelicht aan de hand van een briefing en referentiekader. De module volgt een iteratief ontwerpproces van exploring, making en storytelling. De module wordt afgerond met een presentatiemoment waarin een tastbaar prototype een centrale rol opneemt. De relevantie van het ontwerp wordt door de student in een reflectiedocument beargumenteerd in relatie tot het referentiekader van de design module. Het ontwerp wordt digitaal gedocumenteerd voor de persoonlijke portfolio van de student.

Evaluatieactiviteiten

3PRD Circular Design (B-LUCA-N83996)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De eindquotering is een beoordeling op basis van het behalen van de aangegeven doelstellingen van het opleidingsonderdeel.

Het eindcijfer is een samengesteld punt op basis van:

Procesevaluatie 10%

Presentaties 30%

Prototype / Werkstuk 40 %

Paper 20 %

 

ExamenmomentBeoordelingsschaal

TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 

Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode. Voor de herkansing wordt het resultaat van de eerste examenkans waarvoor de student niet geslaagd was, verbeterd/afgewerkt.