1PRD Making (B-LUCA-N43982)

9 studiepuntenNederlands101 urenBeide semestersBeide semesters
Maesen Bart (coördinator) |  Geraerts David |  Maesen Bart |  Menschaert Lieven |  Vereycken Carlo |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

MAKING

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te experimenteren, materialiseren en organiseren (OLR04, 05 & 06). Om deze competentie te behalen zal de student:

  • de essentie van gereedschappen en machines te begrijpen om ze te kunnen gebruiken.
  • de veiligheidsaspecten van het machinepark en de juiste attitude in het atelier te respecteren.
  • analoge objecten vervaardigen volgens persoonlijke affiniteiten op het gebied van vorm, maat, kleur, materiaal. 
  • vormelijke en functionele prototypes van eigen ontwerpen te vervaardigen aan de hand van zelfgemaakte tekeningen of plannen
  • interacties met behulp van digitale technologieën opzetten
  • de relatie tussen materiaal, vorm, functie en gebruik leren begrijpen door experiment
  • digitale productietechnieken (CAD CAM) aansturen en gebruiken


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43631 : 4PRD Contextual Design
N43794 : 2PRD Interaction Design
N43870 : 3PRD Multiple Design
N43987 : 2PRD Inclusive Design
N43996 : 3PRD Circular Design
N44008 : 3PRD Autonomous Design

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. 1PRD Making (B-LUCA-N62597)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht101 urenBeide semestersBeide semesters
Geraerts David |  Maesen Bart |  Menschaert Lieven |  Vereycken Carlo |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

1PRD Making bestaat uit 4 onderdelen:

1. Analoog maken in de werkplaats: dit onderdeel bestaat enerzijds uit verschillende korte initiatieopdrachten rond maken en anderzijds uit een persoonlijk onderzoek naar de link tussen vorm en betekenis.

2. Interacties vormgeven met digitale technologie: initiatieopdrachten binnen het domein van web, programmeren in visueel en code gerelateerde talen die leiden tot het aansturen van fysieke componenten om interacties vorm te geven

3. Digitale fabricatie: 3D tekenen in SolidWorks (CAD) en digitaal aangestuurde machines: 3D printer, laser cutter & CNC frees (CAM) worden aangewend om vormelijke en functionele prototypes te vervaardigen.

4. De werkplaats en het machinepark gebruiken: werkplaatsinstructies over de veiligheidsaspecten van het machinepark en de juiste attitude in het atelier. Deze worden beoordeeld in functie van het correct en veilig gebruik van de machines.

De student wordt mede ondersteund door de werkplaatsbegeleiders in de digitale en analoge werkplaatsen.

De meeste materialen en gereedschappen zijn aanwezig in het atelier.
De student wordt op de hoogte gebracht van de extra materialen en gereedschappen die moeten meegebracht worden.
Een laptop is nodig voor het tekenen, programmeren en aansturen van de digitale technologieën. 

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in het Engels worden gegeven.

  • Werkplaatsinstructies
  • Initiatie in en training van vaardigheden
  • Ontwerpopdrachten die resulteren in fysieke en digitale modellen en objecten.
  • Presentatiemomenten van de gerealiseerde ontwerpen.

 

Evaluatieactiviteiten

1PRD Making (B-LUCA-N83982)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Ontwerp/Product, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie1-20/20 puntenschaal

Beoordeling op basis van de door de student(e) ingediende werkstukken (object of product), digitale inhoud, procesevaluatie en presentatie. Voor de werkplaatsinstructies is er een examen.

Na het eerste semester wordt een tussentijdse score gepubliceerd voor de afgeronde onderdelen 1, 2 en 3. Deze tussentijdse score zal ook het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel zijn indien de student slaagt voor het examen van deel 4 (werkplaatsinstructies). Indien de student niet slaagt voor dit examen (niet correct en veilig kan werken met de machines), wordt een 0 toegekend, ongeacht het deelcijfer na het eerste semester.
 

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

Er is geen tweede examenkans.

Er zijn deeloverdrachten van kracht voor de onderdelen. De beoordeling ‘geslaagd’ wordt voor deze opdrachten of examens overgenomen in de herkansing.
Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd was, worden hernomen.

Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.
Voor de herkansing wordt het resultaat van de eerste examenkans waarvoor de student niet geslaagd was, verbeterd/afgewerkt in overleg met de begeleidende docent. Het initiatief voor verdere verduidelijking van de concrete inhoud van de herkansing ligt bij de student.