2PRD Inclusive Design (B-LUCA-N43987)
Doelstellingen
EXPLORING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Conceptualiseren, Co-creëren en Analyseren (OLR01-02-03). Om deze competenties te behalen zal de student:
- inzicht verwerven in de juiste methodes voor gebruikersonderzoek, waarbij hij in staat is participatieve onderzoeksmethoden te gebruiken en veldonderzoek op te zetten.
- verkennen hoe hij design kan gebruiken als instrument om meer kennis te vergaren in een sociale, culturele of maatschappelijke context.
- een begrip ontwikkelen van de juiste methodes voor techniekonderzoek
- leren verbanden te leggen tussen de verschillende contexten en zijn ontwerp.
MAKING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Experimenteren en te Materialiseren (OLR04-05). Om deze competenties te behalen zal de student:
- onder begeleiding, onderzoekend ontwerpen volgens verschillende methodes, zoals ideation en brainstormen, afhankelijk van de context.
- het ontwerp te realiseren
- een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm ontwikkelen
- samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
STORYTELLING
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Conceptualiseren en te Communiceren (OLR07-08). Om deze competenties te behalen zal de student:
- schriftelijk rapporteren
- op een constructieve manier omgaan met feedback
- het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven
- actief op zoek gaan naar feedback in verschillende omgevingen
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( N43984 ) EN STRENG( N43982 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43982 : 1PRD Making
N43984 : 1PRD Industrial Design
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43870 : 3PRD Multiple Design
N43996 : 3PRD Circular Design
N44008 : 3PRD Autonomous Design
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. 2PRD Inclusive Design (B-LUCA-N62602)
Inhoud
In dit vak leren studenten inclusief, participatief en gebruikersgericht te ontwerpen.
De opdracht(en) zullen leiden tot concrete prototypes en reflecties die op een onderzoekende en ontwerpmatige manier tot stand komen.
Studiemateriaal
De meeste materialen en gereedschappen zijn aanwezig in het atelier. De student wordt op de hoogte gebracht van de extra materialen en gereedschappen die moeten meegebracht worden.
Schetsmateriaal en laptop zijn noodzakelijk.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Ontwerpopdracht(en) die resulteren in fysieke en/of digitale modellen en objecten vergezeld van een verslag(en) en presentatiemoment(en).
Wanneer studenten in de tweede examenperiode een onvoldoende halen dan kan voor de herkansing een vervangopdracht voorzien worden.
Evaluatieactiviteiten
2PRD Inclusive Design (B-LUCA-N83987)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVALUATIE: VOORWAARDEN
1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.
EVALUATIE: GEVOLGEN
1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.
Toelichting bij herkansen
Er is geen (proces)begeleiding voorzien tussen de tweede en de derde examenperiode.
Wanneer studenten in de tweede examenperiode een onvoldoende halen dan kan voor de herkansing een vervangopdracht voorzien worden.