1ANI Filmvormgeving (B-LUCA-N43961)

6 studiepuntenNederlands72 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Verhoeven Yvan (coördinator) |  Vangenechten Ludo |  Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Filmvormgeving - theorie

Student verwerft basisinzicht filmvormgeving.
De student kan bewust gebruik maken van de beeldparameters in functie van de vertelling van een audiovisueel verhaal.
De student kan zijn regiekeuzes te motiveren.
Student kent de basisprincipes van productie en regie van een audiovisuele producties.
Hij heeft een elementair overzicht over de realisatie/productie van een audiovisuele productie in al zijn facetten, van idee tot afgewerkt product.
De student kan de theorie toepassen in een fotografische opdracht.

 

Filmvormgeving - praktijk

De student kan door middel van artistiek vooronderzoek een eenvoudig filmscenario ontwikkelen.
De student kan een idee omzetten naar een kortfilm.
De student kan een beknopt artistiek dossier maken.
De student kan planmatig, methodisch en analyserend werken, en dit toepassen in de verschillende fases van een productieproces.
De student kan een idee om zetten in scenario, draaiboek, storyboard, werkplan, plattegronden en animatic.
De student kan in groep werken, en dit in diverse functies. (regie, camera, acteren) De student kan planmatig, methodisch en
analyserend werken, en dit toepassen in de verschillende fases van een productieproces.
De student past de verworven kennis uit het opleidingsonderdeel Filmvormgeving – theorie1 toe.

De student kent de basis van de technische aspecten van het medium (digitale)VIDEO

De student kan de kennis, opgedaan in de lessen Filmvormgeving theorie, filmvormgeving praktijk, toepassen in de
vorm van digitale editing in zijn basisvorm.

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.

 

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
  • De student kan in elke fase over het project communiceren.
  • De student kan een opdracht projectmatig organiseren.

 

REFLECTEREN

  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef animatiefilm.
De student moet kunnen analyseren, creatief en kritisch denken, basis technologisch inzicht hebben.
Zin voor methodisch denken en planmatig werken. Observatievermogen. Functioneert in groep. Brede culturele belangstelling.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43559 : 2ANI Animatie in context 1
N43966 : 2ANI Scenario

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1ANI Filmvormgeving (B-LUCA-N62574)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht72 urenBeide semestersBeide semesters
Vangenechten Ludo |  Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Filmvormgeving theorie:

Overzicht van alle artistieke en productionele parameters van een filmproductie.

Eerste basiskennismaking met de technische aspecten van het medium (digitale) VIDEO: registratie, editing, weergave,
vaktaal,...

Overzicht van de audiovisuele mogelijkheden (film/video/multimedia).
- Kennis van de specifieke audiovisuele taal.
- Het aanleren van de basiswetten van de “Filmtaal” die universeel door de cineasten en
programmamakers worden gebruikt.


De student maakt een oefeningen op de beheersing van deze parameters – tijdens het praktijkgedeelte van Filmvormgeving brengt de student de kennis in praktijk.
-Organisatie van een film productie van idee tot projectie
-Verhaal versus vertelling
-Functie van de voornaamste medewerkers
-Beeldparameters
-Beweging van en voor de camera
-Beeldopbouw
-Belichting
-Montage
-Projectie

Filmvormgeving project :

Beeldanalyse.
Pré-productie filmproject.
Basis scenarioschrijven.
Diverse brainstormmethoden, scenario vormelijk en inhoudelijk voorbereiden, decoupage, storyboard, plattegronden en animatic.

De student ontwikkeld een idee/concept,maakt scenario, draaiboek en animatic (beeldanaluse, pre-productie, scenario)
De student maakt werkplan, call sheet en realiseert een kortfilm.
De student verwerft een basisinzicht in de mogelijkheden van camera en montage technieken.
De student past de verworven kennis uit het opleidingsonderdeel Digitale opname en montage toe.
De student past de verworven kennis uit opleidingsonderdeel Filmvormgeving theorie en Geluidsregie toe.
De student leert in groep werken en leiden.
De student leert artistiek keuzes maken en deze te motiveren.

Student leert de filmparameters toepassen in praktijk.
De student maakt bewust gebruik van deze parameters in functie van de vertelling van een audiovisueel verhaal.
De student motiveert de beeldkeuze en filmt en monteert vervolgens de film. De student verwerft een basisinzicht in de mogelijkheden van
camera en montage technieken.

Een productie dossier bevat alle documenten, nodig voor de realisatie van de films.

Overzicht van de audiovisuele mogelijkheden (film/video/multimedia).

Eerste basiskennismaking met de technische aspecten van het medium (digitale)VIDEO: registratie, editing, weergave,
vaktaal,...
Kennis van de specifieke audiovisuele taal.
Het aanleren van de basiswetten van de “Filmtaal” die universeel door de cineasten en
programmamakers worden gebruikt.

Het leren toepassen van de filmtaal en basistechnologie in de vorm van de gezamenlijke praktijkopdrachten.
Maken van video opname met geluid.
Editing van eigen opnames tot een geheel dat voldoet aan de opgelegde regels.
Basiskennis beeldopname en montage in functie van de vertelling van een verhaal.

Filmvormgeving theorie:

Verplicht:
Syllabus Filmvormgeving

Aanbevolen:
Analyse van diverse scenes uit recente en minder recente filmgeschiedenis.
Analyse van eindwerken animatiefilm.
Films, animatiefilms en bijhorende literatuur.
Focal Press.
Raadpleeg het aangeboden materiaal uit de mediatheek.

 

Filmvormgeving project:

Studiemateriaal verplicht:

Cursus Filmvormgeving.

Mediatheek, films, handboeken.
Voor de filmoefening maakt de student gebruik van opnamemateriaal via uitleendienst (Camera - Statief - Micro - ...).

Studiemateriaal aanbevolen:

Internet.
Films, musea, beurzen, lezingen, volgen van de actualiteit.

Boeken:
How to write for animation - Jeffrey Scott.
Developing story ideas - Michael Rabiger.

Handboek: The Filmmaker’s Handbook - Steven Ascher & Edward Pincus,
Plume, ISBN 0-452-27957-7.

 

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.

Filmvormgeving theorie :

Theorieles.

1 foto oefening en/of enkele kleinere oefeningen om de parameters eigen te maken.
Analyse van diverse filmfragmenten in functie van de diverse filmparameters.
Individuele en gemeenschappelijke bespreking van idee, storyboard, motivatie beeldregie, eindresultaat.

 

Filmvormgeving project :

Praktijkles, artistiek atelier. Uitwerking van een foto- en een filmopdracht.

Opnames voor de filmoefening dienen in en rond de campus te gebeuren.

De student werkt in diverse functies aan een filmproject.
Individueel en groepswerk.

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

1ANI Filmvormgeving (B-LUCA-N83961)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

Filmvormgeving theorie:


De kennis van de cursus via schriftelijk examen in de examenperiode van januari.

Telt mee voor 40% van de totaalscore.

 

Filmvormgeving praktijk: 

Permanente evaluatie tijdens de pre-productie, opname, montage en visie.
Individule en gemeenschappelijke bespreking van idee en storyboard.
Gemeenschappelijke tussentijdse visies van de 'animatic'.

Beoordeling op de technische uitvoering van filmproject. Technische uitvoering in relatie tot de artistieke aspiraties.
Inhoud en vormrelatie.

Er wordt ook geëvalueerd op attitude, talent & techniek, medewerking ( bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks ).
Eindbeoordeling tijdens de examenperiode in semester 2: vorm, originaliteit, planning, dossier, attitude, aanwezigheid in de les.

 

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

•  medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)

•  procesevaluatie.

•  productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.

Het cijfer voor medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.

Presentaties zullen op de campus doorgaan.

 

Telt mee voor 60% van de totaalscore.

 

Punten worden samengeteld volgens de wiskundige regels (op basis van de vastgelegde verhouding) maar indien de minimale score 
van één van beide onderdelen niet wordt behaald, wordt het punt voor het OPO  9/20 tenzij de score volgens de wiskundige regels lager is.

 

 

Filmvormgeving theorie: 

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.

 

Filmvormgeving praktijk: 

Niewe opdracht en/of het resultaat van de eerste examenkans verbeteren/afwerken, na overleg met de betrokken docent(en).

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. 

De evaluatievormen 'procesevaluatie' en 'medewerking tijdens contactmomenten' zijn niet herkansbaar.

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. 

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.