3GD Game Based Learning [INT] (B-LUCA-N43900)
Doelstellingen
- De student kan de game based learning pricipes en het octalysis model toepassen
- De studenten kunnen een doelgroep benaderen, noden in kaart brengen en een design plan opstellen
- De studenten kunnen aan de hand van feedback van de doelgroep een sterk iteratief proces ontwikkelen
- De studenten leveren een spel dat het verwerven van extrinsieke kennis verwerkt binnen het spelsysteem
De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk
vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau. In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23
Plaats in het onderwijsaanbod
- Courses for exchange students Audio-Visual Arts (Genk)
- Schakelprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Schakelprogramma naar master Game design) 90 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Voorbereidingsprogramma naar master Game design) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) 180 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Genk) 180 sp.
- Bachelor in het productdesign (Genk) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3GD Game Based Learning (B-LUCA-N62508)
Inhoud
In deze module zullen studenten educatief ontwerp, retoriek van games en gameontwerp gebruiken om een prototype te ontwikkelen van een game die zowel engagerend als informatief is.
De onderliggende filosofie is dat 'spelen' en 'leren' sterk op elkaar lijken en dat alleen 'goed' gamen de speler kan motiveren, zodat er een leereffect optreedt.
Studenten passen rapid prototyping en gebruikerstests toe om meerdere iteraties van ontwikkeling te doorlopen.
Dit leidt hen tot een spel dat ontwikkeld is in samenwerking met en toegespitst op een bepaalde doelgroep. Hierbij staat centraal dat er wordt gewerkt rond noden die eerder in kaart werden gebracht door de studenten.
Studiemateriaal
De opdracht incl. begeleidende informatie, slides en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Boeken:
Digital Game-Based Learning door Marc Prensky What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy door James Paul Gee
Actionable gamification door Yu-Kai Chou
Papers:
Preparing Instructional Designers for Game-Based Learning Part 1 (Hirumi et al.)
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Indien de lessen gevolgd worden door Erasmusstudenten kunnen de vakken in het Engels gegeven worden.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Deze module combineert lezingen met praktisch werk en feedback momenten.
College: De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Opdracht: De studenten werken in een groep aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
3GD Game Based Learning (B-LUCA-N83900)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.
Groepsopdracht - individueel beoordeeld.
De groepen worden geëvalueerd volgens de volgende parameters:
- Het in kaart brengen van de doelgroep
- Proces van prototyping naar passende spelsystemen
- De educatieve waarde van het finale ontwerp
- Uitvoeren en documenteren van playtests met de doelgroep
De verdeling van de taken tussen de teamleden moet duidelijk vermeld worden in het spelontwerpdocument.
Individuele beoordeling is gebaseerd op deze informatie.
Toelichting bij herkansen
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Studenten die in de eerste zittijd een onvoldoende haalden op het deel ‘groepswerk’ dienen voor de herkansing een individuele vervangopdracht te maken. Specifieke informatie over de opdracht wordt gecommuniceerd op Toledo.
Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting.
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.