3GD Game Based Learning [INT] (B-LUCA-N43900)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Clerebout Robby (coördinator) |  Clerebout Robby |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

- De student kan de game based learning pricipes en het octalysis model toepassen

- De studenten kunnen een doelgroep benaderen, noden in kaart brengen en een design plan opstellen

- De studenten kunnen aan de hand van feedback van de doelgroep een sterk iteratief proces ontwikkelen

- De studenten leveren een spel dat het verwerven van extrinsieke kennis verwerkt binnen het spelsysteem

 

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk

vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau. In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3GD Game Based Learning (B-LUCA-N62508)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Clerebout Robby |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

In deze module zullen studenten educatief ontwerp, retoriek van games en gameontwerp gebruiken om een prototype te ontwikkelen van een game die zowel engagerend als informatief is.

De onderliggende filosofie is dat 'spelen' en 'leren' sterk op elkaar lijken en dat alleen 'goed' gamen de speler kan motiveren, zodat er een leereffect optreedt.

Studenten passen rapid prototyping en gebruikerstests toe om meerdere iteraties van ontwikkeling te doorlopen.

Dit leidt hen tot een spel dat ontwikkeld is in samenwerking met en toegespitst op een bepaalde doelgroep. Hierbij staat centraal dat er wordt gewerkt rond noden die eerder in kaart werden gebracht door de studenten.

De opdracht incl. begeleidende informatie, slides en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Boeken:

Digital Game-Based Learning door Marc Prensky What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy door James Paul Gee

Actionable gamification door Yu-Kai Chou

Papers: 

Preparing Instructional Designers for Game-Based Learning Part 1 (Hirumi et al.)

Voertaal van de contacten is Nederlands. 

Indien de lessen gevolgd worden door Erasmusstudenten kunnen de vakken in het Engels gegeven worden.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Deze module combineert lezingen met praktisch werk en feedback momenten.

College: De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Opdracht: De studenten werken in een groep aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

3GD Game Based Learning (B-LUCA-N83900)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Groepsopdracht - individueel beoordeeld.

De groepen worden geëvalueerd volgens de volgende parameters:

- Het in kaart brengen van de doelgroep

- Proces van prototyping naar passende spelsystemen

- De educatieve waarde van het finale ontwerp

- Uitvoeren en documenteren van playtests met de doelgroep

De verdeling van de taken tussen de teamleden moet duidelijk vermeld worden in het spelontwerpdocument.

Individuele beoordeling is gebaseerd op deze informatie.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Studenten die in de eerste zittijd een onvoldoende haalden op het deel ‘groepswerk’ dienen voor de herkansing een individuele vervangopdracht te maken. Specifieke informatie over de opdracht wordt gecommuniceerd op Toledo. 

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​