Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om
- eenvoudige uitreksels uit het orkestrepertoire individueel en in groep uit te voeren;
- eenvoudige uitreksels uit het orkestrepertoire op zicht te lezen;
- extra voor saxofonisten: éénvoudige transposities op zicht uit te voeren.
Er wordt een aanzet gegeven tot inzicht in stijlgebonden uitvoeringspraktijk.
In dit OPO wordt vooral aan de volgende OLR Muziek (bachelor) gewerkt: 1.1, 2.1, 2.2 en 2.3.
Begintermen
Er zijn geen specifieke begintermen voor dit opleidingsonderdeel.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 2I Specifieke instrumentale vorming, deel 1 (B-LUCA-L55052)
Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Kennismaking met de beginselen van het individueel en in groep uitvoeren van uitreksels uit het orkestrepertoire: uitvoeringspraktijk/tradities op stilistisch gebied, functioneren als homogene orkestsectie op het gebied van intonatie en klankkleur, timing
- Kennismaking met de skills nodig voor het deelnemen aan orkestaudities
- Zichtlezing
- Extra voor saxofonisten: introductie in het transpositiespel
Studiemateriaal
Het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld.
Toelichting werkvorm
De lessen worden in beperkte groepen gegeven.
Evaluatieactiviteiten
2I Specifieke instrumentale vorming, deel 1 (B-LUCA-L82846)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit de volgende onderdelen:
- Permanente evaluatie: Procesevaluatie en Medewerking tijdens contactmomenten
- Praktiijkexamen
De beoordeling van het praktijkexamen gebeurt op de volgende wijze: uitvoeren van 5 vooraf opgegeven orkesttrekken en het uitvoeren van zichtlezingen met 10’ voorbereidingstijd.
De samenstelling van de score van de evaluatie gebeurt op de volgende wijze:
- permanente evaluatie 30%
- praktijkexamen 70%
De evaluatiecriteria zijn de volgende: technische beheersing, intonatie, stabiliteit tempo, timing, klankkwaliteit, expressie, stilistisch bewustzijn, collegialiteit.
Deelname aan het examen is enkel mogelijk wanneer de student voor 75% aanwezig was bij de wekelijkse les en op de data van de bij te wonen evenementen.
Toelichting bij herkansen
Herkansing is mogelijk (derde examenperiode) op basis van dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. Het deelresultaat van de permanente evaluatie blijft behouden.