1ANI Animatiefilmgeschiedenis (B-LUCA-N44050)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Verstegen Soetkin (coördinator) |  Verstegen Soetkin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Opbouw van een beginnende repertoirekennis. De student weet films, stromingen, ontwikkelingen en opvattingen in een historische context te plaatsen.

Overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de animatiefilm.

Aanzet tot het schriftelijk en mondeling uitdrukken van een persoonlijke, gefundeerde reflectie over de behandelde werken en onderwerpen.

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

ONDERZOEKEN
    •    De student verwerft inzicht in hoe hij/zij/die de juiste onderzoeksvraag moet stellen.
    •    De student verkent een waaier van methodes voor artistiek en toegepast onderzoek.
    •    De student verwerft inzicht in hoe hij/zij/die onderzoek moet uitvoeren.


CONTEXTUALISEREN
    •    De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten.

Voor de lessen Animatiefilmgeschiedenis zijn geen bijzondere begincompetenties vereist. Niettemin zijn een brede interesse voor het medium animatiefilm, en een instelling die het louter passieve niveau van (Animatie-)film en tv kijken als entertainment overstijgt, onontbeerlijk. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1ANI Animatiefilmgeschiedenis (B-LUCA-N62666)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Verstegen Soetkin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De cursus geeft een overzicht van evoluties en stromingen in animatiefilm, met een focus op Amerika, Europa en de voormalige Sovjet Unie. Aan de hand van filmvertoningen, teksten en discussies worden de historische, politieke en persoonlijke context waarbinnen films ontstaan besproken. Er wordt ingegaan op verscheidene productievormen, van commerciële studiosystemen tot overheidssteun voor auteursfilm, en hun invloed op inhoud en vorm.

Slides van de hoorcolleges en gerelateerde teksten worden beschikbaar gemaakt via Toledo.

De doceertaal van de cursus is Nederlands.

Lesmateriaal bevat ook Engelstalige films en teksten.

Hoorcolleges ondersteund door de vertoning van kortfilms, filmfragmenten, documentaires en interviews.

Lees- en schrijfopdrachten.

Werkcolleges: onderzoek en klassikale presentaties.

Evaluatieactiviteiten

1ANI Animatiefilmgeschiedenis (B-LUCA-N84050)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatiewijze is een mengvorm en gebeurt op basis van:
1. Participatie en inzet in de lessen.
2. Uitvoering van onderzoek over onderwerpen uit het vakgebied en verwoording daarvan in een presentatie en een paper.

 

Puntenverdeling:

20% Participatie

30% Presentatie

50% Paper

 

De tweede examenkans bestaat uit het herwerken van de eerdere opdrachten.