Stage (6 studiepunten) [STAGE] (B-LUCA-N44013)

6 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
De Bruyn Jan Louis (coördinator) |  De Bruyn Jan Louis |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

De stageperiode situeert zich in het actieve werkveld naar keuze dat gekoppeld is aan het studiedomein. Je doet als jongprofessioneel in spe praktische ervaring op tijdens je lopende studietraject. Je wordt als student-stagiair  ingeschakeld in een of meerdere aspecten van het brede artistieke werkveld en op de werkvloer. Dit aansluitend op je eigen interesses, een aantal van jouw opleidingsonderdelen of met een specifiek verdiepende specialisatie. Dit kan als praktische medewerker in een organisatie (bedrijf of vzw), een museum, galerie, een educatieve of onderzoeksdienst, ... Je werkt tijdens de stage aan competenties en vaardigheden die je helpen om verder te ontwikkelen, je blik te verruimen en over jouw mogelijke beroepsactiviteit bij te leren.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

- te functioneren in een beroepscontext en hier hands-on over bij te leren

- te reflecteren op zijn stage

- te communiceren in een stageverslag of presentatie (in afspraak met je docentbegeleider)

Om met de stage te kunnen starten, verwachten we een zekere artistieke en professionele maturiteit en ervaring. Daarom moet de student met succes de praktijkvakken van 1 en 2 BA op voldoende wijze behaald hebben om een werkveldstage te kunnen opnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Stage (6 studiepunten) [STAGE] (B-LUCA-N62629)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage4 urenBeide semestersBeide semesters
De Bruyn Jan Louis |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Als je de verwachting en/of doelstelling hebt om concrete aansluiting te vinden met een gewenste beroepspraktijk of een specialisatie (via een bijzondere stageplaats), raden we aan tijdig je zoektocht naar een stageplaats te starten. Dus begin er zeker in jouw 2de bachelorjaar aan en ten laatste tijdens de zomervakantie (tussen 2BA en 3BA). Dit is een individuele keuze en kan verschillen van student tot student.

In principe geldt de regel: kies een stageplaats in functie van de onderzoeksproject, beroepspraktijk of afstudeerproject dat je voor jezelf voor ogen hebt. Bespreek dit ook steeds voorafgaand met de stagecoördinator van je afstudeertraject. 
Eenmaal dit duidelijk is, zorg je voor een correcte vermelding in jouw ISP. Vanaf dan meld je officieel aan voor de procedure via Toledo MyPortfolio om je stagecontract digitaal in te vullen en te finaliseren met alle nodige invulling en handtekeningen.
De inhoud, doelstellingen en evaluatiecriteria verschillen naargelang de stageplaats of het domein dat je kiest.

Wordt bepaald door de vereisten en verwachtingen van de stageplaats. De student beschikt over heel wat persoonlijke kennis en bagage om in de praktijk te brengen. De stageplaats draagt bij vanuit de dagelijkse professionele praktijk, projecten, opdrachtgevers, ... en de professionele teamleden die jou als stagiair omringen. Uiteraard ook aan jou om bijkomende kennis of competenties aan te leren die je op de werkvloer meteen in de praktijk kan toetsen.

Nederlands of indien van toepassing en in onderling akkoord: de voertaal op de werkvloer van de stageplaats.

Indien het een internationale stage betreft, zal de voertaal allicht het Engels zijn. Tenzij het aanleren/verdiepen van een andere taal wezenlijk deel uitmaakt van je stagedoelstelling of opdracht.

De verwachtingen van het stageproject worden op voorhand beschreven door middel van het scopedocument. Eenmaal op de werkvloer van de stageplaats bepaalt het ritme en de missie/visie van de organisatie de dagelijkse verwachtingen. De stageperiode bedraagt minstens 30 werkdagen (met een maximum van 60 werkdagen) in een vrij te kiezen periode die afgestemd is voor zowel student als stageplaats. Deze periode wordt ook duidelijk vermeld in het stagecontract en vanaf dan houdt iedereen zich daar aan. Indien de veiligheid van de student niet gegarandeerd kan worden omwille van externe omstandigheden, kan er gekozen worden om een alternatieve opdracht of invulling te geven.

Op de stageplaats werk je als student mee in de dagelijkse activiteiten. De stage is van praktische aard, wat betekent dat je als student  op de stageplaats zoveel mogelijk betrokken wordt in de dagelijkse werking. Je voert samen met of in opdracht van de stagebegeleider taken uit.
De stagebegeleider zorgt voor opvolging, regelmatige evaluatie en bijsturing waar nodig. Je hebt en neemt als student ook kansen om zelf initiatieven te nemen en hierover met je begeleider te overleggen.

Evaluatieactiviteiten

Stage (6 studiepunten) [STAGE] (B-LUCA-N84013)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

•  75% bepaald door de stageplaats die de student-stagiair permanent evalueert in dagelijks werken en een eindevaluatie doet

•  25% door de betrokken docentbegeleider: op basis van het evaluatiegesprek met de stageplaats en het stageverslag.
 

Tijdens de stageperiode wordt de stageplaats bezocht door de stagecoördinator van de school en deze voert met de begeleider een evaluatiegesprek over de stagiair. Na het aflopen van de stage zal de stagebegeleider een evaluatiefiche over de student invullen.

Na de stageperiode schrijf je een persoonlijk stageverslag. Dit stageverslag bevat naast een beschrijving van de opdrachten en taken die je als student uitvoerde, ook een reflectie over de competenties en vaardigheden die je als student heb bij geleerd en deze competenties en vaardigheden waarvan je verwacht dat je ze nuttig zal kunnen inzetten in de beroepspraktijk. Het verslag bevat ook een reflectie over hoe de stage je blik verruimd heeft, welke aspecten van het beroep, van het artistieke veld ... had je niet verwacht en ben je in de stage toch tegen gekomen. Tot slot schrijf je een algemene beschouwing over wat de stage voor jou betekend heeft.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
In samenspraak met de stageplaats wordt indien nodig naar een alternatieve opdracht gezocht ter evaluatie. Indien het de stageverslaggeving betreft, wordt een advies geformuleerd op basis van de eerste evaluatie.