1TEF Visuele Waarneming en Storyboarding (B-LUCA-N43989)

3 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersBeide semesters
Vanhemel Griet (coördinator) |  Vanhemel Griet |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In dit opleidingsonderdeel richten we ons op het verkennen van de basisprincipes en elementen van de visuele en audiovisuele beeldtaal.  Dit opleidingsonderdeel biedt studenten de mogelijkheid om een stevige basis te leggen in de visuele en audiovisuele beeldtaal, waarbij ze specifieke competenties ontwikkelen die verband houden met ontwerpen, realiseren, contextualiseren, organiseren, communiceren en reflecteren.

Dit kadert in de beoogde Opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR):

Ontwerpen en realiseren

De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)  

Contectualiseren

De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)  

De student stemt zijn creatie af op de context (OLR 11)  

Organiseren en communiceren

De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. ( OLR 14)

De student kan het eigen leertraject organiseren (OLR 16)

Reflecteren

De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)

De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback. ( OLR 21)

De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)  

De student gaat actief op zoek naar feedback in verschillende omgevingen in functie van zelfsturing en zelftraining. ( OLR 23)

Voor het vak Visuele Waarneming & Storyboarding zijn geen specifieke begincompetenties vereist. Het is echter belangrijk dat studenten een brede interesse hebben in film en televisie, en een actieve betrokkenheid tonen bij het medium, verdergaand dan alleen passief entertainment. Een goede beheersing van het Nederlands is vereist, terwijl een goede kennis van het Engels gewenst is om vakliteratuur te begrijpen en eigen onderzoek te kunnen uitvoeren.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
N30762 : Visual Storytelling

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1TEF Visuele Waarneming en Storyboarding (B-LUCA-N62603)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Vanhemel Griet |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het opleidingsonderdeel "Visuele waarneming en Storyboarding" legt een basis voor het begrijpen en toepassen van visuele aspecten in de context van film en televisie. Het doel is om studenten in staat te stellen visuele beeldtaal effectief te gebruiken bij het creëren, vormgeven en versterken van audiovisuele verhalen, met een focus op het leren begrijpen van de beeldtaal en daarin de eerste stappen te ondernemen in het ontwikkelen van een eigen artistieke stijl.

Dit vak verkent de fundamentele principes en elementen van visuele en audiovisuele beeldtaal, waarbij de nadruk ligt op het verbinden van ideeën met beelden om een verhaal te vertellen. 

De thema's en onderwerpen die aanbod gaan komen zijn:

- Basis tekentechnieken, zoals perspectieftekenen en vereenvoudigd tekenen van objecten, locaties en mensen, om de context van je idee snel en duidelijk te leren schetsen.

- Het herkennen en begrijpen van de basiselementen en principes waaruit een beeld is opgebouwd, en ze op een creatieve manier gebruiken om je verhaal over te brengen.

- Brainstormtechnieken, het tekenen van storyboards en alle elementen om tot een sterke shotindeling te komen.

- Samenwerken in een team om een sterkere visuele beeldtaal te ontwikkelen en je verhaalideeën te presenteren aan een groep.

- In het kader van onderzoek naar nieuwe technologiën zullen studenten experimenteren met het visualiseren van ideeën en concepten door gebruik te maken van tools zoals o.a.Unreal Engine en AI Art tools.

- Je ideeën en concepten op een professionele manier leren presenteren.

De opdrachten zijn praktische toepassingen van de basiselementen en principes van visuele beeldtaal in verschillende visuele en audiovisuele media.

Het eindresultaat bestaat uit geschreven en concrete (audio)visuele werken die worden ingediend via Toledo of gepresenteerd tijdens de lessen.

Op het einde van het 2de semester wordt er een groeiportfolio opgevraagd aan iedere student van de periode van het hele jaar. Een groeiportfolio is een portfolio document dat wordt gebruikt om de voortgang en groei van een student in het vakgebied van Visuele Waarneming & Storyboarding te volgen. Het biedt een overzicht van de ontwikkelde vaardigheden, identificeert gebieden waar extra oefening nodig is en dient als basis voor persoonlijke feedbackmomenten met de docent. Het portfolio stelt de student in staat om hun leerproces te beheersen en de controle te hebben over hun groei en ontwikkeling in het vakgebied.

Computer (eventueel digitaal tekentablet)  

potlood en papier. 

 

Het studiemateriaal en de opdrachten worden via Toledo ter beschikking gesteld.

De student wordt gevraagd om in de lessen tekenmateriaal of tablet mee te brengen.

Er wordt aangeraden om notities te nemen en een schetsboek al dan niet digitaal met ideeën bij te houden. 

Relevante software pakketten zoals photoshop, procreate, of software naar keuze... Unreal Engine, AI ART Tools,...

Een lijst met interessante vakliteratuur wordt op Toledo geplaatst.

Belangrijke websites met leerinhoud:

https://floobynooby.blogspot.com/search/label/Cinematography

https://shotdeck.com/welcome/login 

 

De les wordt in het Nederlands gegeven, maar er kan worden verwezen naar Engelse lesinhoud. 

Gastlessen of toelichtingen tijdens studiebezoeken kunnen in het Engels doorgaan.

Het traject bestaat uit:

- persoonlijke voorbereiding

- inleidende colleges

- research, brainstorm-, discussie- en feedbacksessies

- Individuele opdrachten en één groepsopdracht 

Aan de hand van voorbeelden uit verschillende media krijgen de studenten een theoretische basis, deze passen ze toe in praktische oefeningen en opdrachten. 

Voor het academiejaar 23/24 zal er vooral contactonderwijs en uitzonderlijk afstandonderwijs worden gegeven.

Individuele evaluaties kunnen zowel online als op campus in contactmomenten georganiseerd worden. 

 

Evaluatieactiviteiten

1TEF Visuele Waarneming en Storyboarding (B-LUCA-N83989)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Tussentijdse evaluatie januari1-20/20 puntenschaal

1ste examenkans = alle opdrachten worden tijdig op Toledo ingeleverd.

Enkel de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd is bij de eerste examenkans (resultaat < 10/20), moeten worden hernomen.

2de examenkans = schriftelijke opdracht/werkstuk tijdig via Toledo in te leveren.

Peer- en Selfassessment worden niet in rekening gebracht bij de 2de examenkans.

Procesevaluatie beperkt zich tot de manier waarop de student inzicht heeft in de leerpunten die hij uit de herkansing haalt.