1ANI Beeldtaal en portfolio (B-LUCA-N43963)
Doelstellingen
“Het oog wil ook wat” is een veelgehoorde uitdrukking als er gesproken wordt over vormgeving en meer algemeen de "Beeldtaal". Niet alleen kan een professionele grafische vormgeving een belangrijke bijdrage leveren aan de communicatie naar derden, maar een mooi en functioneel design is een belangrijke voorwaarde voor een optimale motivatie van de gebruiker - speler en lezer/kijker.
Je wordt ondergedompeld via een theoretische cursus in de basis principes en theoriën van de beeldtaal.
Je verkent kort diverse werkterreinen van de vormgever/ ontwerper en designer.
Je leert over de bouwstenen en tools binnen de grafische toolbox (compositie, kleur, typografie ...).
Je verkent verschillende grafische stijlen en stileringen binnen diverse biotopen.
Je zoekt naar persoonlijke oplossingen en originaliteit binnen de uitwerking van een eenvoudige opdracht.
Je beheerst de basiskennis van typografie en leesbaarheid en kan dit toepassen in een eenvoudige opdracht.
Je ervaart dat leren ontwerpen een groeiproces is dat tijd nodig heeft en berust op veel doen en ervaring.
Je kan een ontwerp afstemmen op de doelgroep-gebruiker.
Je kan (kritisch) reflecteren op je eigen werk en het werk van anderen.
ONTWERPEN EN REALISEREN
- De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.
- De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
ORGANISEREN EN COMMUNICEREN
- De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
- De student kan in elke fase over het project communiceren.
REFLECTEREN
- De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.
Begintermen
Geslaagd zijn voor de toelatingsproef animatiefilm.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
N43967 : 2ANI Tekenen voor animatiefilm 2
N43969 : 2ANI Concept Art 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting animatiefilm) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 1ANI Beeldtaal en portfolio (B-LUCA-N62576)
Inhoud
We onderzoeken en bekijken kort hoe eigentijdse en vroegere kunststromingen en stijlvormen een inspiratiebron kunnen zijn in de ontwikkeling van een persoonlijke stijl/ stilering binnen de "Beeldtaal". Hier koppelen we korte en gerichte opdrachten aan die we uitwerken aan de hand van een grafische toolbox. We bekijken ook de verschillende Kleurentheoriën en Vormleer. Hiervoor is een theoretische cursus uitgewerkt die op Toledo wordt gezet. We gaan eveneens op zoek naar zowel manuele alsook digitale belevingen gekoppeld aan bepaalde gevoelens en emoties. Vertrekkende vanuit theorieën en leren binnen de artistieke beeldanalyse gaat de student exploreren en experimenteren aan de hand van korte en gerichte opdrachten. Deze opdrachten worden procesmatig opgebouwd en regelmatig bijgestuurd (feedback). De opdrachten zijn gekoppeld aan de ontwikkeling van de student zijn beeldtaal alsook de typografische inzichten (fonts). Opdrachten hier zijn: ontwerp van een logo, een posterdesign, een gridontwerp voor een flyer, een characterdesign, een digitale omzetting van een bestaand portret in een gekozen stilering. De student zal rekening houden welke expressieve vormen en methodes hem/haar het best triggeren binnen zijn werkveld. Ook gaat leert hij de basisprincipes van de typografie en het gebruik van diverse fonts in functie van de opdracht en het toepassingsgebied. Over de andere les zal er ook een individueel feedback moment ingelast worden. Permanente evaluatie is er iedere les.
Initiatie opmaak blog (gastdocent).
Studiemateriaal
De opdrachten incl. begeleidende informatie, studiemateriaal en cursussen worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Bij ieder lesblok krijg je een overzicht van relevant studiemateriaal. Eigen cursusmateriaal wordt online gezet en enkel in digitale vorm aangeboden (via Toledo).
Naast de cursus zijn er heel wat interessante handboeken te koop in de boekhandel. Voor het vakgebied grafische vormgeving zijn er geen verplichte handboeken; wel aanbevolen voor de beginnende designers. Je kan ook steeds terecht in onze mediatheek voor specifieke boeken en tijdschriften. Ook het Internet biedt een bijna onuitputbare bron van studie- en oefenmateriaal. Je krijgt regelmatig interessante URL’s met betrekking tot de lesonderwerpen.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
College
Theoretisch inzicht, oefening en praktische toepassing gaan steeds hand in hand. Je kennis en inzicht helpen je in de zoektocht naar een eigen stijl. Artistieke ateliers op de campus. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.
Practicum
Oefening baart kunst. Wat je geleerd hebt probeer je praktisch toe te passen bij de uitwerking van korte opdrachten.
Opdrachten
De bijhorende opdrachten zijn bedoeld om jezelf te oefenen in de verschillende vaardigheden. Voor elke praktische taak is er een inleiding en opdrachtbeschrijving. In de daarop volgende oefensessie is er steeds gelegenheid tot feedback op de uitwerking van je taak. De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
1ANI Beeldtaal en portfolio (B-LUCA-N83963)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er wordt een permanente evaluatie voorzien d.m.v. een systematische beoordeling en bespreking van de oefeningen/opdrachten in combinatie met
een globale beoordeling. Per onderdeel/module wordt er regelmatig een taak gekoppeld. Dit is meestal een mini research waar de 1BA student de theorie gaat toepassen.
Er worden ook opdrachten gegeven, deze worden a.d.h.v. een duidelijke en uitgebreide briefing op Toledo geplaatst.
Er worden opdrachten gegeven i.f.v. de stijlvormen en beeldtaal en ook opdrachten vanuit de typografie en grafische vormgeving. Aan de hand van de aangeleerde grafische tooolbox gaan de studenten deze uitwerken. Voorbeelden van opdrachten zijn: Het ontwerpen van een logo, een posterdesign, een flyer grid ontwerpen, een characterdesign en een bestaand portret stileren binnen een digitaal programma (Illustrator en Photoshop). Deze opdrachten worden procesmatig opgevolgd en bijgestuurd.
Er wordt ook geëvalueerd op attitude, techniek, medewerking (bespreken van opdrachten en een actieve aanwezigheid tijdens de lessenreeks) en afwerking. Hier krijgt de student ook op voorhand de diverse richtlijnen, zodat hij perfect weet wat er van hem verwacht wordt.
Er worden ook twee cursussen op Toledo geplaatst. Een typografische cursus en een cursus rond de basisprincipes van de beeldtaal.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.
Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting.
Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.