3BAC Duurzaamheid in kunst en design (B-LUCA-N43933)

6 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Werkers Geert (coördinator) |  Dewulf Wim |  Van Acker Karel |  Werkers Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het OLA N62549 'Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving' wordt gevolgd aan KU Leuven en daarvoor is een 'aanmelding' nodig.  
Meer info vind je op https://www.kuleuven.be/duurzaamheid/duurzaam-onderwijs/globale-uitdagingen

 

In dit OPO wordt via colleges een breed algemeen kader over duurzaamheid aangereikt (OLA N62549). Daarnaast werken studenten een eigen onderzoek of project uit waarin ze nagaan hoe hun eigen praktijk duurzamer kan worden georganiseerd (OLA N62548). 

Dit kadert binnen de LUCA Leerlijnen "Maatschappij & Engagement":

4.1 De student ontwikkelt algemene kennis en inzicht in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische, actuele en internationale context van de kunsten.

4.2 De student positioneert zich tot de context van zijn medium/discipline/vakgebied.

4.3 De student ontwikkelt een geëngageerd burgerschap vanuit een persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid.

En specifiek binnen de Opleidingsspecifieke Leer-Resultaten (OLR) van AVK C-mine

De student bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)

De student toont engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)

Studenten moeten minstens 90 credits van een academische bachelor in de kunsten hebben behaald.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Een eigen duurzame praktijk (B-LUCA-N62548)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtBeide semestersBeide semesters
Werkers Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In deze onderwijsleeractiviteit (OLA) zoeken we hoe we de eigen kunst of design praktijk kunnen verduurzamen. Het referentiekader hierbij zijn de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties (VN).

De focus van het individueel onderzoeks- en reflectietraject kan liggen op het vergroten van positieve impact, het verkleinen van negatieve impact of het evenwicht tussen beiden. De context waarbinnen het traject wordt uitgewerkt is de eigen praktijk (eventueel met cross-overs naar andere disciplines).

 

Cursusmateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.

Voertaal is Nederlands.

Gastsprekers of bijkomend studiemateriaal kan in het Engels of Frans worden aangeboden.

Na een algemene inleiding die toont hoe de SDG's als referentiekader kunnen worden ingezet, werken de studenten een individueel traject uit dat verbonden is (en parallel loopt met) een eigen artistiek project.

Dit traject is op te vatten als een zelfstudietraject.

3 sp. Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (B-LUCA-N62549)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Dit onderdeeel wordt gevolgd aan KU Leuven en daarvoor is een 'aanmelding' nodig.  
Meer info vind je op https://www.kuleuven.be/duurzaamheid/duurzaam-onderwijs/globale-uitdagingen
 

In deze lessenreeks worden globale duurzaamheidsuitdagingen ontrafeld, waarbij we de uitdagingen bekijken vanuit een globaal perspectief. De volgende thema’s worden behandeld:

  • "planetary boundaries" en klimaat
  • Biodiversiteit en landgebruik
  • Bevolkingsdemografie en globale gezondheid
  • Voedsel en water
  • Energie
  • Grondstoffen en circulaire economie
  • Urbanisatie en mobiliteit
  • Sociale en economische ongelijkheid
  • Migratie en diversiteit
  • Ethische, culturele en psychologische dimensies van globale veranderingen
  • Economie van duurzame ontwikkeling
  • Globale governance

Elke les wordt verzorgd door één of meerdere docenten uit de betrokken discipline.

Het studiemateriaal zal bestaan uit de slidesets van de verschillende lesgevers die op een zo uniform mogelijke manier worden vormgegeven. Er wordt ook een Engelstalige versie van de slides gemaakt. Verder ondersteunen we het leerproces via digitale middelen zoals kennisclips zodat ook studenten die het Nederlands niet machtig zijn het vak via zelfstudie kunnen opnemen.

Het OPO zal in het Nederlands gedoceerd worden. Wel zoeken we, op wat langere termijn, naar een oplossing om ook niet-Nederlandstalige studenten het OPO te laten volgen door het aanbieden van Engelstalig digitaal lesmateriaal.

Het vak bestaat uit 12 lessen van twee uur die elk 1-2 thema’s behandelen. De lessen zullen interactief worden opgevat, o.a. door de studenten bij het begin te bevragen (met behulp van Poll Everywhere) over hun huidige kennis en hierover met hen in gesprek te gaan. Ook tijdens de les zullen regelmatig vragen gesteld worden en zal aan de studenten gevraagd worden om kleine oefeningen te maken.

Evaluatieactiviteiten

3BAC Duurzaamheid in kunst en design (B-LUCA-N83933)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62548 - Een eigen duurzame praktijk1-20/20 puntenschaal
N62549 - Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving1-20/20 puntenschaal

Het OLA Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving wordt georganiseerd en geëxamineerd door KULeuven.

Het examen is een casusgebaseerd schriftelijk meerkeuzevraag examen met giscorrectie. Er mag een rekenmachine worden gebruikt tijdens het examen.

Het OLA Duurzame cases in de AV sector wordt georganiseerd en geëxamineerd door LUCA AVK C-mine.

Het examen is een reflectie- en onderzoeksverslag.

Het examenresultaat is het gewogen resultaat van beide OLA's: 50/50

De beoordelingsschaal is een 20-puntenschaal.

Voor beide OLA's is een tweede examenkans.

Het OPO is tolereerbaar.

De tweede examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.