2GD Gamegeschiedenis (B-LUCA-N43910)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Clerebout Robby (coördinator) |  Clerebout Robby |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De leerdoelen voor dit vak zijn:

- De student kent de belangrijkste evoluties (zowel games, consoles als personen) uit de geschiedenis van het videogame medium

- De student kan verbanden leggen tussen de verschillende hoofdstukken uit de leerstof en reflecteren op de relevantie voor hedendaagse ontwikkelingen in het medium

- De student kan een gekozen spel kaderen binnen de context van de release en linken aan relevante tendensen

- De student kan geziene theorie koppelen aan eigen ervaringen en dit presenteren aan de hand van een persoonlijk document

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.

In Game geschiedenis worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 1, 2, 4, 6, 10, 19, 21, 22

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2GD Gamegeschiedenis (B-LUCA-N62520)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Clerebout Robby |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten krijgen een historisch overzicht van het videogame medium. Er wordt gekeken naar de culturele en technologische voorlopers, de belangrijkste pioniers van het medium en de artefacten die hieruit zijn ontstaan. De leidraad voor de lessen zijn de belangrijkste consoles en videogames die zowel de industrie als de belangrijkste videogame genres hebben gevormd. Hieruit ontstaat een lexicon dat de meest toonaangevende videogames van het medium bevat. De student dient deze en de belangrijkste tendensen doorheen de jaren te kennen en met elkaar in verband te kunnen brengen. Hieruit moeten ze kunnen reflecteren op de nieuwste, hedendaagse trends in het videogame medium en deze binnen een correcte historische context kunnen plaatsen. Vervolgens krijgen ze zelf de kans om een videospel aan het lexicon toe te voegen door middel van een opdracht. Daarin moeten ze focussen op het innovatieve aspect van hun zelf gekozen spel en tegen elkaar beargumenteren waarom hun spel mee in de cursus moet opgenomen worden. Tenslotte koppelen ze theorie aan eigen ervaringen, door te reflecteren op de rol die spellen hebben ingenomen in hun leven. Hierbij plaatsen ze zichzelf binnen de leerstof en maken ze verbanden tussen de geschiedenis en de eigen context. Dit resulteert in een werk dat de collectieve inzichten en ervaringen van de studenten inzake spel kadert.
 

De opdracht incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Notities van de student

Teksten uit de volgende boeken worden beschikbaar gesteld op Toledo:

- Malliet, S. & De Meyer, G. (2006). The history of the video game

Voertaal van de contacten is Nederlands. 

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De module bestaat uit hoorcolleges waarbinnen de eindopdrachten worden besproken en uitgewerkt aan de hand van de theorie.

De lessen kunnen deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

College

De lessen zullen (groten)deels fysiek doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Er kunnen ook online les & contactmomenten plaatsvinden.

Opdracht

De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

2GD Gamegeschiedenis (B-LUCA-N83910)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. 

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​