3GD Meaningful Play (B-LUCA-N43905)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Wolfs Jonathan (coördinator) |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

De studenten krijgen een introductie tot een aantal methodes en theorieën die betrekking hebben op het ontwerp van betekenisvolle keuzes.

Ze passen deze toe op twee manieren: (1) via de analyse van een aantal games die de state of the art uitmaken van de stijl/thematiek/spelvorm waarrond de student wil werken (2) via de iteratieve uitwerking en testing van een reeks 'rapid prototypes' binnen een gekozen stijl/thematiek/spelvorm.

Aan het eind van de module worden de studenten, in de vorm van een workshop, ook betrokken in een lopend onderzoek binnen de Meaningful Play onderzoekscluster.

 

ONDERZOEKEN

De student gaat actief op zoek naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art.

De student kan (voorlopige) resultaten aftoetsen.

De student kan adequaat rapporteren.

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

De student is in staat zijn/haar ontwerp/creatie te realiseren – in groep of individueel.

 

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

De student communiceert in beeld, woord en geschrift over zijn of haar visie, werk en werkwijze.

 

REFLECTEREN

De student analyseert en construeert zijn portfolio tot een eigenzinnig en coherent afstudeerprofiel.

 

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 1,4,5,6,7,8,9,15,16,19, 20 en 21.

Zie volgtijdelijkheidsvoorwaarden.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3GD Meaningful Play (B-LUCA-N62513)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Betekenisvolle games zijn games die, binnen een bepaalde context of rond een bepaalde thematiek, informatie verschaffen, een boodschap bevatten, of uitnodigen tot reflectie. Hierbij maakt de ontwerper gebruik van het principe van 'designed choice': de speler moet keuzes maken, en hierbij is het belangrjk dat verschillende opties tegen elkaar moeten afgewogen worden. We verdiepen ons in deze ontwerpmethode, en gaan hierbij iyteratief tewerk (creatie - testing - aanpassing). In de laatste week voeren de studenten een prototyping oefening uit die gekoppeld is aan een lopend onderzoek binnen de Inter-Actions onderzoekseenheid, met een focus op meaningful play.

De opdracht incl. begeleidende informatie, artikels, analyses en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo. 

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De college's, workshops en testings zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Practicum: Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Opdracht: De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

3GD Meaningful Play (B-LUCA-N83905)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

25%: Analyse van State of the Art, op basis van geschreven analyse document en eindpresentatie

50%: Ontwerp + design document + testing en aanpassing van game binnen zelf gekozen thematiek

25%: Ontwerp + design document + testing van game binnen workshop lopend onderzoek

Evaluatie bij herkansing gebeurt volgens dezelfde criteria:

25%: Analyse van State of the Art, op basis van geschreven analyse document en eindpresentatie

50%: Ontwerp + design document + testing en aanpassing van game binnen zelf gekozen thematiek

25%: Ontwerp + design document + testing van game binnen workshop lopend onderzoek