3GD Speculative Design (B-LUCA-N43904)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vreys Nicky (coördinator) |  Vreys Nicky |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Speculative design draait om een kritische reflecterende vorm van designen rondom een ervaring. Vanuit artistieke design methodologieën gaan studenten een project uitwerken dat aantoont dat ze op een bewuste en kritische manier kunnen omgaan met maatschappelijke vraagstukken en design als medium kunnen gebruiken als stimulans voor debat en reflectie. 

Er wordt van de studenten verwacht dat ze, na een inleidende les, op zelfstandige basis een onderwerp kunnen exploreren, een mening omtrent kunnen formuleren en deze als basis kunnen gebruiken om een spel ervaring uit te werken.

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingniveau. 

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst:1,2,4,8,10,11,12,13,14,15,16,17,21

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3GD Speculative Design (B-LUCA-N62512)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Vreys Nicky |  Wolfs Jonathan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Tijdens de introductie les(sen) krijgen de studenten inzicht in wat design kan betekenen in de context van relevante vragen stellen, verduidelijkt met bestaande voorbeelden. Er wordt gewerkt aan kritische reflectie vaardigheden die de studenten zullen moeten aanwenden om, op basis van een gegeven maatschappelijke context, hun eigen visie te creëren. Aan de hand van deze visie doorlopen ze een proces voor het ontwikkelen van een speculatief artefact om zo bepaalde aspecten van deze context in vraag te stellen. Ze onderzoeken verschillende tactieken om dit te benaderen en manieren om dit vormelijk te communiceren via een ontwerp. Dit ontwerp dient de kracht van het medium game te hanteren om deze aspecten naar de toeschouwer over te brengen. We focussen binnen deze module op een subsectie van het medium game: de roleplaying game. De studenten krijgen ook een introductie in de brede wereld van de rollenspellen en dienen hun artefact in deze vorm uit te werken. De studenten presenteren op het einde van de module hun project in een tentoonstellingsvorm. 
 

De opdracht incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Voertaal van de contacten is Nederlands. 

Indien de lessen gevolgd worden door Erasmusstudenten kunnen de vakken in het Engels gegeven worden.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De studenten krijgen een korte introductie in het veld van critical design en het medium role playing games. Vervolgens realiseren ze een project waarin een kritische vraagstelling centraal staat. Extra input en begeleiding is voorzien in de vorm van  coachingsessies, discussies, etc. De module werkt met een open atelier waarin de student aan zijn/haar project werkt met de mogelijkheid tot coaching van de docenten. De studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van de feedback en coaching. Er wordt van de studenten ook verwacht dat ze actief en constructief mekaars projecten ondersteunen door middel van feedback. 

De projecten maken gebruik van de volgende structurele evaluatie en begeleidingsmomenten die verplicht zijn om bij te wonen: 

  • Conceptevaluatie: de student licht zijn ‘denkwerk’ (concept en projectplan) toe. De docenten geven daarop feedback en bijsturing.
  • Tussentijdse besprekingen: de student toont aan de docenten wat hij al heeft gedaan en laat zien in hoeverre hij op schema zit. De docenten waken over de goede voortgang van het project en geven verder aanbevelingen en tips.
  • Eindpresentatie in het bijzijn van de andere studenten, eventuele (externe) opdrachtgevers van het uitgewerkte project en kerndocenten.
  • Workshop: bijkomende lesmomenten waarin belangrijke technieken voor het project worden onderwezen.
  • De lessen en ateliers zullen in een blended werkvorm worden gegeven waarbij het mogelijk is dat sommige lessen online zullen doorgaan.

Om een maximaal leereffect te bekomen worden volgende regels gehanteerd :

  • Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
  • De student vraagt zelfstandig feedback en verwerkt deze in zijn opdracht.
  • Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

    Practicum

    Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan. Er kunnen ook online contactmomenten en begeleidingssessies plaatsvinden.

    Opdracht

    De studenten werken individueel/in een groep van X studenten aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

3GD Speculative Design (B-LUCA-N83904)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer op basis van:

  • medewerking tijdens contactmomenten/ participatie
  • procesevaluatie: Het proces wordt gevalueerd aan de hand van - door de student - continu ge-update online documentatie. Indien deze niet in orde is heeft dit een invloed op het eindresultaat.
  • projectevalutatie

Het deelcijfer voor medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.​

Indien de student een onvoldoende haalt is er de mogelijkheid tot een herkansing.

Deelname aan de eerste examenkans door het deelnemen aan de opdrachten is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie. ​

De student dient de grote opdracht te hernemen en zelfstandig uit te werken voor de herkansing. De docenten zullen de specifieke vorm hiervan met de student bespreken.

Alvorens te starten met de herkansing dient de student op eigen initiatief contact op te nemen met de begeleidende docenten.

  • Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​
  • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​
  • Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.