3ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N43887)
Doelstellingen
Animatie 3D
De student kan op een logische, begrijpende manier omgaan met 3D animatie software.
De student kan zelfstandig oplossingen bedenken voor elke nieuwe situatie, uitdaging, probleem dat zich aanbiedt binnen 3D animatie, 3D soft.
De student beheerst een grondige basiskennis van de toolset 3D.
De student zal de verschillende softwaremodules beheersen en de constante evolutie hiervan opvolgen om zodoende op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied in functie van het latere beroepsleven.
Ruimtelijke Animatie
De student kan de animatieprincipes toepassen in een ruimtelijke animatie.
De student kan zich verdiepen in ruimtelijke animatie.
De student kan een idee uitwerken tot een ruimtelijke animatie volgens het animatiefilm productieproces.
De student kan in samenwerking met andere studenten in een filmploeg functioneren als medewerker en er op een creatieve
wijze verantwoordelijkheid opnemen in zijn functie van cameraman, belichter, animator, decorateur, monteur, sonorisator, enz.
Elke student is in staat voor zijn gedeelte de regie te voeren over de ploeg en weet de film tot een goed einde te brengen.
ONTWERPEN EN REALISEREN
- De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.
- De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
- De student documenteert en archiveert het proces.
CONTEXTUALISEREN
- De student stemt zijn creatie af op de context.
- De student toont engagement om duurzaam te werken.
ORGANISEREN EN COMMUNICEREN
- De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
- De student kan in elke fase over het project communiceren.
- De student kan het eigen leertraject organiseren.
REFLECTEREN
- De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
- De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.
- De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.
- De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.
Begintermen
Zie oplkeidingsonderdelen N43975 en N43976
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting animatiefilm) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3ANI Animatie 3D (B-LUCA-N62493)
Inhoud
3D animatie oefeningen die worden samengebracht tot één of meerdere projecten.
Specialisatie in verschillende deelgebieden met beheersing van de technische parameters.
Design, modeling, setup, rigging, animatie van een eigen personage.
Voorbereiding naar eindwerk en latere beroepsleven door werkwijze hierop af te stellen.
Studiemateriaal
Verplicht
3D Software ( Hoofdpakket = Blender ).
In uitzonderlijke gevallen kan toegelaten worden om andere 3D software te gebruiken, dit echter op eigen risico van de student. De docent kan in dit geval vooral bijsturen op artistiek en creatief vlak en minder, of niet, op 3D-technisch vlak
Computers en server van animatiefilmopleiding.
Eigen notities op basis van theorie.
Aanbevolen
Tutorials, Internet, websites uit vakgebied.
Vaktijdschriften.
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Artistiek atelier.
Theorie van de praktijk.
Praktijk computer atelier animatiefilm.
3 sp. 3ANI Ruimtelijke animatie (B-LUCA-N62494)
Inhoud
Groepswerk ruimtelijke animatie.
Het groepswerk moet alle stadia van een artistieke animatiefilmproduktie doorlopen met de nadruk op artistieke en inhoudelijke relevantie.
Het eindresultaat maakt deel uit van een presentatiemoment in een event of tentoonstelling.
De techniek is stopmotion en ruimtelijke animatiefilm.
Op basis van het storyboard, lay-outs, grondplannen, documentatie en schetsen, constructie van de te animeren objecten en decors.
In samenspraak met de ploeg:
- Constructie van de te animeren objecten.
- Testen van de verschillende lichtbronnen en bespreking van de resultaten.
- Sonorisatieplan
- Productieplan opstellen en draaiboek maken
- Opnamen in kleine ploeg met combinatie van functies.
- Regie van het gekozen gedeelte van het scenario met verantwoordelijkheid voor het storyboard en
de regie-aanwijzingen aan de ploegleden.
- Medewerking als ploeglid en beoefenen van verschillende functies o.l.v. de realisator.
Studiemateriaal
Verplicht:
Animatiebenodigdheden.
Stopmotion filmmateriaal (camera, fototoestel, ....)
Aanbevolen:
Cracking Animation Peter Lord & Brian Sibley
The Aardman Book of 3 D Animation
Stop Motion Susannah Shaw
Toelichting onderwijstaal
Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
Artistiek atelier.
De student creëert animaties in verschillende ruimtelijke animatiefilmtechnieken.
Concept - pre-productie en productie van ruimtelijke animatiefilms.
Evaluatieactiviteiten
3ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N83887)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
N62493 - 3ANI Animatie 3D | 1-20/20 puntenschaal |
N62494 - 3ANI Ruimtelijke animatie | 1-20/20 puntenschaal |
Zie N43976 3ANI Ruimtelijke animatie en N43975 3ANI 3D Animatie
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Zie N43976 3ANI Ruimtelijke animatie en N43975 3ANI 3D Animatie