3ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N43887)

6 studiepuntenNederlands118 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Animatie 3D

De student kan op een logische, begrijpende manier omgaan met 3D animatie software.
De student kan zelfstandig oplossingen bedenken voor elke nieuwe situatie, uitdaging, probleem dat zich aanbiedt binnen 3D animatie, 3D soft.

De student beheerst een grondige basiskennis van de toolset 3D.
De student zal de verschillende softwaremodules beheersen en de constante evolutie hiervan opvolgen om zodoende op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied in functie van het latere beroepsleven.

 

Ruimtelijke Animatie

De student kan de animatieprincipes toepassen in een ruimtelijke animatie.

De student kan zich verdiepen in ruimtelijke animatie.

De student kan een idee uitwerken tot een ruimtelijke animatie volgens het animatiefilm productieproces.

De student kan in samenwerking met andere studenten in een filmploeg functioneren als medewerker en er op een creatieve

wijze verantwoordelijkheid opnemen in zijn functie van cameraman, belichter, animator, decorateur, monteur, sonorisator, enz.

Elke student is in staat voor zijn gedeelte de regie te voeren over de ploeg en weet de film tot een goed einde te brengen.

 

ONTWERPEN EN REALISEREN

  • De student kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp.
  • De student ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm.
  • De student documenteert en archiveert het proces.

 

CONTEXTUALISEREN

  • De student stemt zijn creatie af op de context.
  • De student toont engagement om duurzaam te werken.

 

ORGANISEREN EN COMMUNICEREN

  • De student kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren.
  • De student kan in elke fase over het project communiceren.
  • De student kan het eigen leertraject organiseren.

REFLECTEREN

  • De student kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
  • De student ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar.
  • De student kan op een constructieve manier omgaan met feedback.
  • De student kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.

Zie oplkeidingsonderdelen N43975 en N43976

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3ANI Animatie 3D (B-LUCA-N62493)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht72 urenTweede semesterTweede semester
Verhoeven Yvan |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

3D animatie oefeningen die worden samengebracht tot één of meerdere projecten.
Specialisatie in verschillende deelgebieden met beheersing van de technische parameters.
Design, modeling, setup, rigging, animatie van een eigen personage.
Voorbereiding naar eindwerk en latere beroepsleven door werkwijze hierop af te stellen.

 

 

Verplicht

3D Software ( Hoofdpakket = Blender ).

In uitzonderlijke gevallen kan toegelaten worden om andere 3D software te gebruiken, dit echter op eigen risico van de student. De docent kan in dit geval vooral bijsturen op artistiek en creatief vlak en minder, of niet, op 3D-technisch vlak


Computers en server van animatiefilmopleiding.
Eigen notities op basis van theorie.
 

Aanbevolen

Tutorials, Internet, websites uit vakgebied.

Vaktijdschriften.

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.

Artistiek atelier.

Theorie van de praktijk.
Praktijk computer atelier animatiefilm.

 

3 sp. 3ANI Ruimtelijke animatie (B-LUCA-N62494)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht46 urenEerste semesterEerste semester
N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Groepswerk ruimtelijke animatie.

Het groepswerk moet alle stadia van een artistieke animatiefilmproduktie doorlopen met de nadruk op artistieke en inhoudelijke relevantie.
Het eindresultaat maakt deel uit van een presentatiemoment in een event of tentoonstelling.
De techniek is stopmotion en ruimtelijke animatiefilm.

Op basis van het storyboard, lay-outs, grondplannen, documentatie en schetsen, constructie van de te animeren objecten en decors.

In samenspraak met de ploeg:

- Constructie van de te animeren objecten.

- Testen van de verschillende lichtbronnen en  bespreking van de resultaten.

- Sonorisatieplan

- Productieplan opstellen en draaiboek maken

- Opnamen in kleine ploeg met combinatie van functies.

- Regie van het gekozen gedeelte van het scenario met verantwoordelijkheid voor het storyboard en 

  de regie-aanwijzingen aan de ploegleden.

- Medewerking als ploeglid en beoefenen van verschillende functies o.l.v. de realisator.

Verplicht:

Animatiebenodigdheden.

Stopmotion filmmateriaal (camera, fototoestel, ....)

 

Aanbevolen:

Cracking Animation    Peter Lord & Brian Sibley

The Aardman Book of 3 D Animation                

Stop Motion     Susannah Shaw    

Voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits, ...) worden gegeven.

Artistiek atelier.

De student creëert animaties in verschillende ruimtelijke animatiefilmtechnieken.
Concept - pre-productie en productie van ruimtelijke animatiefilms.

 

Evaluatieactiviteiten

3ANI Animatiefilmtechnieken (B-LUCA-N83887)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62493 - 3ANI Animatie 3D1-20/20 puntenschaal
N62494 - 3ANI Ruimtelijke animatie1-20/20 puntenschaal

Zie N43976 3ANI Ruimtelijke animatie en N43975 3ANI 3D Animatie
 

Er is geen tweede examenkans.

Zie N43976 3ANI Ruimtelijke animatie en N43975 3ANI 3D Animatie