3TEF Portfolio, pitching en productie (B-LUCA-N43880)

6 studiepuntenNederlands72 urenBeide semestersBeide semesters
Geuns Erwin (coördinator) |  Geuns Erwin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

3TEF Portfolio & Pitching

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel is de kijk op de het artistieke veld en het eigen kunnen te vergroten.

Het einddoel is het formuleren van een mogelijke masterproef Televisie-Film. 

Aan de hand van zijn portfolio krijgt de student inzicht in zijn voorkeuren en competenties.

Aan de hand van een uitgewerkt propositievoorstel krijgt de student inzicht in zijn voorkeuren en mogelijkheden voor zijn masterproef.

3TEF Productie

Inzicht krijgen in de professionele audiovisuele productiewereld en het praktisch productiewerk.
Leren communiceren (schriftelijk en mondeling) over een audiovisueel werk volgens de geldende professionele standaarden, in elk stadium van de ontwikkeling en realisatie.

De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:

Ontwerpen en realiseren:

De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)

De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)

Organiseren en Communiceren:

De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)

De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)

De student(e) kan in elke fase over het project communiceren. (OLR 15)

De student(e) kan het eigen leertraject organiseren. (OLR 16)

De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)

Reflecteren:

De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)

De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)

 

Om aan het opleidingsonderdeel 3TEF Portfolio, Pitching en productie deel te kunnen nemen dient de student(e) in de mogelijkheid te zijn het aantal credits, 180 credits van de academische bachelor Audiovisuele Kunsten, te behalen in hetzelfde Academiejaar.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 3TEF Portfolio en pitching (B-LUCA-N62481)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Geuns Erwin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het traject portfolio en proposal mondt uit in een eindpresentatie.

De student leert een portfolio samen te stellen met een overzicht van zijn werk, ervaringen en competenties van de afgelopen 3 jaren zowel binnen- als buiten de school in het kader van de opleiding, dat het best zijn/haar capaciteiten kan demonstreren.

De vorm van de portfolio wordt in overleg met de docenten individueel bepaald.

De proposal is een gefundeerd voorstel voor de masterproef, geïnspireerd op de resultaten van de portfolio. Bedoeling is om een analytische keuze te maken die nauw aansluit bij de capaciteiten en interesses van de student, inclusief een realistische trajectplanning.

Het ontwikkelen van een audiovisueel idee en de presentatie ervan.  Dit thema wordt sterk realistisch benaderd, op basis van feiten en getallen.  De studenten krijgen de opdracht een idee te ontwikkelen en dit uit te werken, op een dusdanige manier dat ze het mondeling en schrifelijk kunnen voorstellenverdedigen, met als doel de aandacht van potentiële financiers te trekken en die te overtuigen het project te steunen. Kernwoorden zijn: de titel, de visual, de logline, de synopsis, de aanpak (approach/treatment), de persoonlijke motivatie. Er wordt kort aandacht besteed aan de elementen die als "productie-informatie" kunnen betiteld worden.

De studenten krijgen ook de opdracht een bestaande documentaire budgetair te ontleden en aan de hand van het VAF budget hun eigen inschatting te maken van de kostprijs ervan. Aan de hand van deze oefening worden algemene principes van contracten, rechten en andere aan de productie verbonden aspecten oppervlakkig behandeld. De meer gedetailleerde behandeling ervan gebeurt in het Masterjaar.

De studenten worden gestimuleerd om zelf vragen te stellen over productie-gerelateerde onderwerpen waarover ze meer informatie wensen.

Het opleidingsonderdeel vertrekt vanuit de praktische audiovisuele productie ervaring.

 

 

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges.

De theoretische uiteenzettingen en praktische opdrachten (project/thema) vormen de ruggengraat van de lessen.

Het persoonlijk werktraject bepaalt het ritme van de overdracht van inhoudelijke, vormgevende, technische en praktische aspecten.

De “work in progres besprekingen“ zijn interactieve lessen met de volledige groep waarbij het verkrijgen van persoonlijke inzichten één van de belangrijkste doelstellingen is.

De lessen zullen (groten)deels digitaal online doorgaan. Informatie over deze lessen is indien nodig terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Projectmatig met hoorcolleges.

Naast korte hoorcolleges heeft de cursus de vorm van een zeer intensieve workshop waar in groep de voorgestelde projecten worden besproken ( in functie van marktpotentieel en aantrekkelijkheid ), de presentatie wordt bekeken en verbeterd en de noodzakelijke documenten ( flyers en dossiers) worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. 

De studenten worden in groepen verdeeld (3 à4 personen) en krijgen de opdracht een film (budgetair en productioneel) te analyseren, en deze analyse te vertalen in hun eigen versie van het budget. De bedoeling is om hen inzicht te verschaffen in de verschillende stappen van productie en een eerste inzicht te geven in de financiering van een audiovisuele productie.
Bij dit alles wordt de student steeds naar het praktisch audiovisueel productiewerk gericht.

De studenten worden beoordeeld op basis van:

* hun medewerking tijdens de contactmomenten 

* het promotioneel document (2-pager) dat ze afleveren

* de pitch (on-line). De studenten krijgen de keuze of ze de pitch in de vorm van een videofile willen afleveren, dan wel of ze de pitch live vertolken. In beide gevallen worden ze geconfronteerd met een jury die hun prestaties zal evalueren.

In geval van overmacht ten gevolge van CORONA zullen de individuele begeleidingen, tussentijdse evaluaties, examens, examenjury’s en nabesprekingen mogelijk online plaatsvinden.  In geval van overmacht ten gevolge van COVID 19 , zal er deels contactonderwijs en deels afstandsonderwijs gegeven worden en zal de les (of practicum) locatie worden aangepast aan de crisissituatie. Randvoorwaarde hierbij is dat er steeds voldoende ruimte is om de social distancing te garanderen. 

 

 

3 sp. 3TEF Productie (B-LUCA-N62531)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Geuns Erwin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

Het traject Productie bestaat uit het uitwerken en produceren van een multicameraproject voor een lifeprogramma. Dat kan een show of debatprogramma zijn dat life uitgezonden kan worden. De studenten researchen en onderzoeken het thema en de doelstelling en ontwikkelen een gepast format met scenario voor de uitvoering van de capatatie. Verder produceren zij alles wat nodig is voor de uitvoering.

De uitvoering van de captatie zelf valt onder het Opleidingsonderdeel 3TEF Multicamera & Postproductie (N43613).

De student leert hoe hij een contextgerichte opdracht kan vertalen naar een concept dat de beoogde doelstelling bij het doelpubliek bereikt. De studenten zullen de opgedane competenties van de voorbije opleidingsfases hierbij moeten gebruiken.

De studenten leveren een concept en scenario met draaiboek op met de volledige productionele voorbereiding die in de lessen multicamera moeten gerealiseerd worden én zorgen binnen dit traject productie ook voor de post-productie van dit project. Het eindresultaat moet naast de life-uitzending een opgekuist programma worden dat voor diverse doeleinden gebruikt kan worden. Daarnaast dient er ook een (conceptueel) goed doordachte making-off aangeleverd te worden.

De studenten worden gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan, vragen te stellen en oplossingen te bedenken om tot een gepast resultaat te komen. Het opleidingsonderdeel vertrekt vanuit de praktische audiovisuele ervaring zowel op inhoudelijk, vormelijk als productioneel gebied.

Communicatie en informatie lopen via het Toledo-platform.

De voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Projectmatig met hoorcolleges en ateliers.

De theoretische uiteenzettingen en praktische opdrachten vormen de ruggengraat van de lessen. De precieze opdracht en doelstelling zal het werktraject bepalen van de inhoudelijke, vormgevende en productionele aspecten. Het verkrijgen van inzicht in de totstandkoming van een life multicamshow en het vergaren van persoonlijke inzichten is één van de belangrijkste doelstellingen van dit traject.

De lessen zullen voornamelijk fysiek doorgaan maar kunnen gedeeltelijk ook online plaatsvinden, zowel in groep als individueel. Informatie over de opdrachten zal via Toledo of per mail gecommuniceerd worden.

Evaluatieactiviteiten

3TEF Portfolio, pitching en productie (B-LUCA-N83880)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
N62481 - 3TEF Portfolio en pitching1-20/20 puntenschaal
N62531 - 3TEF Productie1-20/20 puntenschaal

De evaluatie gebeurt op basis van de presentatie, het eindresultaat en het afgelegde participatie-traject zonder hiervoor een specifieke waarde aan de diverse componenten toe te kennen.

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan.

Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.

De presentatie/opdracht wordt ook ingediend via Toledo.

Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • N62481 - 3TEF Portfolio en pitching (binnen academiejaar)
  • N62531 - 3TEF Productie (binnen academiejaar)

Ingezonden werkstuk (zonder fysieke presentatie).

De opdracht wordt ingediend via Toledo.