3PRD Ethiek & semiotiek (B-LUCA-N43875)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Lenaers Steven (coördinator) |  Lenaers Steven |  Reynders Dirk |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

In dit opleidingsonderdeel staat de constructie van betekenis in de eigen identiteit als toekomstig ontwerper centraal. Concreet wordt het OPO aangeboden in twee modules. De module Semiotiek richt zich op de constructie van betekenis en de module Ethiek richt zich op de toepassing hiervan op de eigen identiteit als designer.

Aan het eind van de module SEMIOTIEK is de student in staat om te contextualiseren, te analyseren, te communiceren en te reflecteren (OLR 01, 03, 08 en 09). Om deze competenties te behalen, zal de student:

EXPLORING (OLR 01, 03)

  • inzicht verwerven in de juiste methodes voor vormonderzoek.
  • de basisbegrippen van semiotiek beheersen.
  • hedendaags design analyseren vanuit een semiotisch perspectief
  • kenniskader opbouwen rond de verschillende contexten: de kunst en design, mens en maatschappij.

STORYTELLING (OLR08, 09)

  • is de student in staat om, onder begeleiding, over zijn eigen of andermans werk te reflecteren vanuit een semiotisch perspectief en zichzelf te plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders.
  • kan de student vanuit een semiotisch perspectief onderzoekend naar hedendaags design kijken en naar de eigen identiteit als toekomstige ontwerper.

 

Aan het eind van de module ETHIEK is de student in staat om te communiceren en te reflecteren (OLR 08 en 09). Om deze competenties te behalen, zal de student:

STORYTELLING (OLR08, 09)

  • de eigen ambities/identiteit als designer onderzoeken.
  • het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven.
  • de student de eigen identiteit op narratieve wijze presenteren en toelichten.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 3PRD Ethiek & semiotiek (B-LUCA-N62474)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenTweede semesterTweede semester
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

SEMIOTIEK

De cursus bestaat uit een eerder theoretisch gedeelte over de semiotiek. Daarbij is er specifiek aandacht voor de actualisering in de context van het begrip “design” in zijn bredere betekenis. Bijzondere aandacht zal tevens uitgaan naar het probleem van de constructie van betekenis binnen een kunstwerk/creatie en de basisbegrippen betekenaar/betekenis, connotatie en denotatie, index, icoon en symbool, en het begrip van mythe. Bijzondere aandacht zal besteed worden aan de toepasbaarheid van semiotiek in de praktijk.

De cursus voorziet tevens in een reeks voorbeelden van hoe men werken uit het hedendaags design kan lezen door de lens van semiotiek.

ETHIEK

In dit deel staan identiteit en ethiek centraal. Individuele identiteit kan worden begrepen vanuit een essentie en / of constructief perspectief, en organisatie-identiteit vanuit een individueel en / of strategisch perspectief. Ook designers staan voor  ethisch dilemma’s in de keuze van hun corporate identity en brand tussen authenticiteit en commercialiteit.

In dit opleidingsonderdeel wordt uitgegaan van essentiële identiteit als een nuttige resource in de creatieve industrie. Het is net deze identiteit die designers en designs herkenbaar maakt. Door individuele narratieve oefeningen, peer en zelfevaluatie leren studenten deze identiteit veruitwendigen (construeren) in een commercieel corporate brand dat authenticiteit en strategie verenigt.

SEMIOTIEK

Slides, artikels/boeken aangegeven tijdens de lessen, 

ETHIEK

Alvesson, M. (2010). Self-Doubters, Strugglers, Storytellers, Surfers and Others: Images of Self-Identities in Organization Studies, Human Relations 63(2): 193–217.

Baker, M. & Roberts, J. (2011). All in the Mind? Ethical Identity and the Allure of Corporate Responsibility. Journal of Business Ethics 101.Supplement 1: 5-15.

Barney, J. B., & Zajac, E. J. (1994). Competitive organizational behavior: toward an organizationally-based theory of competitive advantage. Strategic Management Journal (1986-1998), 15, 5.

Barney, J. B. (1995). Looking inside for competitive advantage. The Academy of Management Executive, 9(4), 49.

Bobbink, L., Degen-Nijeboer, H., Geurts, E., Pelzer, M. & Woudenberg, J. (2012). Narratief! Wablief? Ieder zijn eigen verhaal. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Gustavsson, B. (2005). The Ethics of Managing Corporate Identity. Journal of Human Values. 11. 9-29.

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

SEMIOTIEK

Colleges worden afgewisseld met practica en opdrachten

ETHIEK

Colleges worden afgewisseld met practica en opdrachten. Opdrachten worden steeds gevolgd door peer en zelfevaluaties.

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

3PRD Ethiek & semiotiek (B-LUCA-N83875)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Beide onderdelen van het OPO tellen voor de helft mee voor de eindbeoordeling. De student dient voor beide onderdelen te slagen. Zo niet wordt enkel het laagst behaalde deelcijfer toegekend. De quotering van det onderdeel waarvoor een voldoende behaald werd, blijft behouden bij de tweede examenkans.

SEMIOTIEK

Schriftelijk examen (50%)

ETHIEK

Procesevaluatie (25%)

De oefeningen en opdrachten in de les worden gequoteerd op diepgang en uitgebreidheid.

  • Diepgang betreft de eerlijkheid en de grondigheid van de reflecties. Is ten gronde nagedacht over de opdracht?
  • Uitgebreidheid betreft de uitwerking van de opdracht en de reflecties. Komen alle gevraagde aspecten aan bod, worden alle vragen beantwoord?

Presentatie (25%)

De evaluatie van de presentatie gebeurt aan de hand van twee criteria.

  • In hoeverre geeft het narratief een duidelijk beeld van de identiteit van de designer?
  • Hoe sterk is deze identiteit als nuttige resource?

De deadlines voor het inleveren van de opdrachten en het geven van de presentatie zijn strikt. Een opdracht die te laat wordt ingeleverd, wordt beschouwd als niet ingeleverd en wordt gequoteerd met een 0.

 

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

 

 

Er is een tweede examenkans mogelijk onder andere modaliteiten.

ETHIEK: De procesevaluatie neemt de vorm aan van een reflectierapport met daarin het resultaat van een aantal opdrachten, aangevuld met kritische zelfreflecties. De presentatie vindt plaats onder dezelfde modaliteiten.

SEMIOTIEK: Bij het onderdeel van semiotiek blijft het examen behouden onder dezelfde modaliteiten.