1GD Beeldtaal (B-LUCA-N43772)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Mommen Stijn (coördinator) |  Mommen Stijn |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

In het eerste jaar verkennen we het werkterrein van de vormgever. We ontleden de grafische bouwstenen van de visuele beeldtaal. Designers scheppen orde in de visuele
chaos, ontwikkelen tekens en maken een identiteit zichtbaar. Ze spreken een visuele taal, met een eigen woordenschat, met een eigen ritme en klanken.
Theoretische lessen bieden inzicht en een ruimer denkkader; de praktische oefensessies scherpen je vaardigheden. De kennis en het beheersen van enkele grafische
pakketten om je werk te realiseren komen regelmatig aan bod, maar je zal ook door zelfstudie van de pakketten je kennis moeten verdiepen. Creativiteit is een rode draad
doorheen het geheel.

Belangrijkste competenties:
ontwerpen: verkennend niveau : heeft inzicht in de basisprincipes van vormgeving, typografie, ontwerpen en beeldvorming.
De student beheerst ontwerptechnieken voor grafisch design en weet deskundig gebruik te maken van gangbare ontwerp- en teken- en beeldverwerkingspakketten.
De student kent het verschil tussen een concept en een idee. Hij/zij verzamelt voorbeelden van concepten. Hij/zij schetst/maakt eigen concepten en houdt die bij in een schetsboek.
Hij/zij beschikt over de nodige creativiteit om originele concepten of oplossingen te bedenken en slaagt erin ideeën te ontwikkelen en om te zetten in een ontwerp/realisatie.
reflecteren:
De student kan over zijn ontwerpen, voorstellen of concepten in dialoog gaan met de docent
De student legt een online portfolio aan.
organiseren:
De student kan planningen opstellen en deadlines halen

De eindcompetenties of opleidingsspecifieke leerresultaten (inclusief gedragsindicatoren) voor de volledige opleiding Audiovisuele Kunsten Genk vind je onder ‘doelstellingen’ op opleidingsniveau.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende gedragsindicatoren getoetst: 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 20, 21

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 1GD Beeldtaal (B-LUCA-N62358)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Mommen Stijn |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, game design, televisie- film Genk)

“Het oog wil ook wat” is een veelgehoorde uitdrukking als er gesproken wordt over vormgeving. Niet alleen kan een professionele grafische vormgeving een belangrijke bijdrage leveren aan de communicatie naar derden, maar een mooi en functioneel design is ook een belangrijke voorwaarde voor een optimale motivatie van de gebruikers - spelers - lezers.

Je verkent het werkterrein van de vormgever/ ontwerper;
Je ontdekt de bouwstenen van de visuele communicatie (compositie, kleur, typografie,...) en weet ze doelmatig aan te wenden in je ontwerpen;
Je beheerst de aspecten van kleurdiepte, grafische bestandsformaten en compressie;
Je verkent verschillende grafische stijlen;
Je kan je eigen werk kritisch beoordelen en kwaliteit benoemen;
Je zoekt naar persoonlijke oplossing en originaliteit in je werk;
Je beheerst de basiskennis van typografie en leesbaarheid en kan dit toepassen;
Je ervaart dat leren ontwerpen een groeiproces is dat tijd nodig heeft en berust op veel doen / ervaring;
Je kan een ontwerp afstemmen op de doelgroep-gebruiker;
Je versterkt je grafisch inzicht en je gevoel voor (scherm)esthetiek;
Je kan (kritisch) reflecteren op je eigen werk en het werk van anderen;
Je kan grafische componenten verwerken in diverse media;

RELATIE MET ONDERZOEK
Oefeningen worden meestal gestart met een beknopte verkenning van wat er al bestaat - of gemaakt is. Dit om inspiratie op te doen en plagiaat te vermijden.
RELATIE MET WERKVELD
Concrete en realistische opdrachten als voorbereiding op de beroepspraktijk.

De opdrachten incl. begeleidende informatie en studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Bij elk lesblok krijg je een overzicht van relevant studiemateriaal. Eigen cursusmateriaal wordt online gezet en enkel in digitale vorm aangeboden (via Toledo). 
Naast de cursus zijn er heel wat interessante handboeken te koop in de boekhandel. Voor het vakgebied grafische vormgeving zijn er geen verplichte handboeken; wel aanbevolen voor de beginnende designers. Je kan ook steeds terecht in onze mediatheek voor specifieke boeken en tijdschriften. Ook het Internet biedt een bijna onuitputbare bron van studie- en oefenmateriaal. Je krijgt regelmatig interessante URL’s met betrekking tot de lesonderwerpen.

Interessante boeken mbt de leerstof::

Graphic Design History, A critical guide, J Drucker &E. Mc Varish
Graphic Desi6n basics; AMY E. ARNTSON Professor Emerita University of Wisconsin–Whitewater.
Graphic Design Solutions; Robin Landa, Robert Busch school of design Kean University
Pioneers of modern Graphic Design; A COMPLETE
History Modern Graphic design, JEREMY AYNSLEY

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

College

Theoretisch inzicht, oefening en praktische toepassing gaan steeds hand in hand. Je kennis en inzicht helpen je in de zoektocht naar een eigen stijl. De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

Practicum

Oefening baart kunst. Wat je geleerd hebt probeer je praktisch toe te passen bij de uitwerking van opdrachten en cases.
Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

Opdracht

De bijhorende opdrachten zijn bedoeld om jezelf te oefenen in de verschillende vaardigheden. Voor elke praktische taak is er een inleiding en opdrachtbeschrijving. In de daarop volgende oefensessie is er steeds gelegenheid tot feedback op de uitwerking van je taak. De studenten werken individueel aan de opdracht. Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo. 

Evaluatieactiviteiten

1GD Beeldtaal (B-LUCA-N83772)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Elke opdracht krijgt een aparte quotering op 20 punten. Het geheel wordt omgezet naar een eindcijfer op 20.
Het eindcijfer is een gewogen totaal. Grotere taken kunnen in verhouding een groter gewicht krijgen in het eindtotaal.
Aan de hand van tussentijdse opdrachten oefen je de verschillende vaardigheden en technieken. Een aantal onderwerpen wordt theoretisch ingeleid.
Je krijgt feedback over de resultaten. Je mag ook steeds zelf feedback vragen over je beoordeling. 
 

Voor de herkansing is er een samenvattende opdracht die de procesevaluatie vervangt. 

​Let op:

Er is geen (proces)begeleiding tijdens de tweede zittijd.​

Er kan geen gebruik worden gemaakt van de werkplaatsen/studio's tijdens de zomersluiting. ​

Er is beperkte mogelijkheid om materiaal uit te lenen.​